מבזק מס מספר 560 - 

מיסוי ישראלי  28.8.2014

מיסוי יחיד – תיקון תקנות מס הכנסה, יביא לחובת הגשת דוח שנתי ע"י עשרות אלפי נישומים שכירים, בלא כל צורך - 28.8.2014

כידוע, פקודת מס הכנסה מחייבת כל יחיד תושב ישראל מגיל 18 להגיש דוח שנתי. מאידך, תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין- וחשבון), התשמ"ח- 1988 (להלן- "התקנות"), פוטרות מהגשת דוח שנתי את מרבית השכירים במשק, אשר להם הכנסות ממשכורת וכן הכנסות מסוגים שונים כגון: ריבית, רווח מני"ע, דמי שכירות ועוד, ובתנאי ששולם/ נוכה מהן מס כחוק, וסכומן אינו עובר תקרות מסויימות.

פטור זה מהגשת דוח, נשלל מכל אלו שלהם הכנסות העוברות את התקרות הללו, או שהינם בעלי שליטה או בני זוג בעלי חישוב מס מאוחד, או בעלי מניות בחברה זרה פרטית, ועוד.

ידוע גם, כי החל משנת 2013 מוטל על פי סעיף 121ב לפקודה "מס יסף" בשיעור 2% על כל הכנסה חייבת העולה על כ – 811,000 ₪ לשנה (נכון לשנת 2014).

לאור חבות זו ולמניעת "השתמטות" מהגשת דו"ח שנתי ע"י ציבור הנישומים שאינם חייבים ככלל בהגשת דוח שנתי, פורסם ברשומות ביום 7.8.2014 תיקון לתקנות:

  1. הוספה תקנה 3(א)(8) המסייגת את הפטור מהגשת דוח, ליחיד שהוא או בן זוגו חייבים במס יסף בהתאם לסעיף 121ב לפקודה.
  2. "נחתכה" התקרה של מחזור הכנסות ממכירת ני"ע המאפשר פטור מהגשת דוח שנתי –  לתקרת ההכנסה החייבת לעניין מס היסף, קרי כ – 811,000 ₪ בלבד (פחות ממחצית מהתקרה הקודמת על פי התקנות).

ברי כי כוונת התיקון הייתה לחייב את אותם יחידים, החייבים במס היסף, אולם פטורים מהגשת דוחות ע"פ התקנות כנוסחן עובר לתיקון, להגיש דוחות, על מנת שניתן יהיה לגבות את המס הנוסף.

ונצטט מתוך דיוני ועדת הכספים מיום 24.6.2014, דבריו של פקיד בכיר ברשות המיסים:

"…יוצא מצב אבסורדי שבחלק מסויים מההכנסות הפער בין 811,000 שעליו אמור להשתלם 2% הנוספים ועד הגובה הקבוע בתקנות (מחזור מני"ע של כ- 1,850,000 ₪, טרם התיקון – המחברים) בעצם יש לי חובה לשלם את המס אבל אין לי חובה להגיש דוח. לכן אנחנו לא רואים את הכסף הזה בפועל אלא אם כן הבן-אדם באמת התנדב, בא והגיש דוח".

ואולם לא כך נעשה תיקון החקיקה בפועל, ונעיר:

ראשית, עצם הוספת ההוראה בתקנה 3(א)(8) כאמור – כי הפטור מהגשת הדוח השנתי – אינו תקף לגבי מי שהוא או בן זוגו חייבים במס יסף, היתה מספקת כדי להביא לתוצאה המבוקשת.

שנית, לדעתנו בתיקון מחזור ההכנסות מני"ע חלה אחת מן השתיים:

האחת – חל כאן בלבול לשוני כמו שעולה מפרוטוקול ועדת הכספים כאמור, ובמקום לחייב בהגשת דו"ח את מי שרווחיו ("הכנסה חייבת") מני"ע עלו על התקרה החדשה האמורה, נרשם בטעות בתיקון לתקנות "מחזור הכנסה" מני"ע. זוהי שגיאה קריטית שכן ברור כי במחזור מכירות ני"ע בסך של 811,000 ₪, הרווח מהם נמוך הרבה יותר ואולי אף נצמח בכלל הפסד הון !!

השניה – היה כאן בעצם מחטף של רשות המיסים ומכיוון שבסופו של דבר החובה החוקית להגיש דוח שנתי בידי כל מי שחייב במס יסף, שנוספה כאמור, אינה מספיק ספציפית וברורה, עבר הניסוח בתיקון לתקנות, מונח שהינו נהיר לכל אזרח – מחזור מני"ע !!

כך, כדי לגבות מס צודק מהללו שהיו עלולים שלא להגיש דוח שנתי (ויש להם רווח מני"ע העולה על התקרה החדשה), דורשת רשות המיסים (באמצעות מחוקק המשנה) מאלפי אזרחים נוספים להגיש דוח שנתי, אף שהללו לא מתקרבים כלל לתקרת ההכנסה החייבת במס היסף (וזאת, אך ורק מכיוון שהיה להם מחזור הכנסות מני"ע ערך בסכום זה).

בכל אופן, נדגיש כי  תחולת התקנות הינה לגבי דוחות לשנת 2013 !!! ואילך.

מכיוון שכך, פרסמה רשות המיסים ביום 25 באוגוסט 2014, הודעה בדבר מתן ארכה להגשת דוח לשנת 2013 עד ליום 31/12/2014, לכל אותם יחידים, אשר חייבים כעת בהגשת דוח רק עקב התיקון.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ולרו"ח רונית בר,  ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה