מבזק מס מספר 712 - 

מיסוי בינלאומי  14.12.2017

גילוי מרצון – נוהל חדש – כנראה הזדמנות אחרונה - 14.12.2017

כידוע, מאז שנת 2005, בווריאציות שונות ולסירוגין, ניתן היה לפנות לרשות המיסים בבקשה להסדיר ולגלות נתונים על הכנסותיו ונכסיו של האזרח אשר הוסתרו ולא ניתן עליהם גילוי כדין. הסדרה כאמור העניקה ללקוח "תעודת הכשר" בדמות חסינות מפני נקיטת הליכים פליליים.

נוהל גילוי מרצון האחרון הסתיים בסוף 2016, ולאחר דיונים עם פרקליטות המדינה פורסם השבוע נוהל גילוי מרצון חדש – כהוראת שעה לשנתיים (2018-2019), ובמקרה של הגשת בקשה אנונימית – לשנה אחת בלבד (2018).
נראה כי הוראת השעה לתקופה מכסימלית של שנתיים נועדה לספק לאזרח את ההזדמנות האחרונה לגילוי הכנסותיו ונכסיו, בטרם ייושמו בפועל כל תוצאות ההסכמים לחילופי ידיעות במסגרת יוזמות האירופאים (CRS) והאמריקאים ("FATCA"). עפ"י הסכמים אלו מועבר בימים אלו מידע מארה"ב, ויועברו בעתיד הקרוב מיידעים ונתונים ממדינות רבות אחרות לגבי הכנסות ונכסים בחו"ל של ישראלים. נדגיש כי נוהל הגילוי מרצון חל על כל סוג של העלמת הכנסות ונכסים ולא רק על כאלו שנמצאים מחוץ לישראל.

תנאי ההליך – הם אותם תנאים כפי שהיו בעבר ובעיקר: שהפנייה לרשות המיסים תהא כנה ומלאה, וכי אין בידי הרשות מידע קודם ו/או לא נערכה בדיקה או חקירה ע"י הרשות בעניין המבקש וסביבתו הקרובה.

איך מגישים בקשה? הגשת פנייה לסמנכ"ל חקירות ברשות המיסים, במסגרתה יפורט המידע הרלוונטי ופרטים נוספים. לאחר אישור הבקשה היא מועברת למשרד השומה האזרחי להסדרת סכום המס החל.
פנייה אנונימית – היתרון הגדול של נוהל גילוי מרצון הוא האפשרות לפנות לרשות המיסים באופן אנונימי, כאשר חשיפת פרטי האזרח מתבצעת רק לאחר הגעה להסכם עם משרד השומה לגבי המס שיחול במקרה הספציפי. פנייה אנונימית מוגשת לסמנכ"ל החקירות, אך בשלב זה לא ניתן לבדוק אותה לעומק (שכן הינה ללא פרטי זיהוי הנישום). הפנייה מועברת למשרד השומה הרלוונטי, לצורך קיום דיון ומו"מ עם בא כוח הנישום, ורק עם הגעה להסכמה נחשפים פרטי זיהויו.
נזכיר כי במסגרת הוראת שעה זו הגשת הפנייה האנונימית מתאפשרת רק שנה אחת, קרי – עד ליום 31.12.2018 ויש להגיע לטיוטת הסכם תוך 180 ימים (עם אפשרות להאריך תקופה זו עד עוד 90 יום נוספים).

"מסלול מקוצר" – מתאים לבקשות קטנות בהן ההון המוסדר אינו עולה על 2 מיליון ₪ וההכנסות החייבות לא עולות על חצי מיליון ₪.

לתשומת לב – לא תחול חסינות פלילית לגבי מי שמקור הכנסותיו בפעילות לא חוקית, ורשות המיסים לא תעניק חיסיון למי שפנייתו אינה מלאה וכנה, או שלא שילם את המס שהוסכם.
אדם שנהנה מהליך גילוי מרצון בעבר אינו זכאי ליהנות מהליך זה שוב. מומלץ כי מקרים כאמור לא "יישארו באוויר" וגם אזרח שביצע בעבר הליך גילוי מרצון ויש לו עוד מה לגלות היום יסדיר את ענייניו.

בשנים האחרונות משרדנו טיפל בהסדרת נכסים והכנסות של לקוחות רבים מאוד, בכללם יחידים, חברות ונאמנויות וזאת באמצעות צוות מקצועי המורכב מיוצאי רשות המיסים אשר ב"כובעם" הקודם כאנשי מס טיפלו גם בבקשות כאמור. נשמח לעמוד לרשות הציבור בכל שאלה שמתעוררת.

לנוחיותכם, להלן חלק ממבזקי מס קודמים שדנו בנוהלי גילוי מרצון הקודמיםמבזק מס' 424, מבזק מס' 535, מבזק מס' 562 ומבזק מס' 683.

לפרטים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ולשאר חברי המחלקה למיסוי בינלאומי, במשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה