מבזק מס מספר 256 - 

גילוי מרצון ונאמנויות  5.6.2008

גילוי מרצון בששון או בכדי למנוע אסון. - 5.6.2008

במבזק מס מס' 228, ציינו את החלטת בג"ץ (7393/07) בעתירה שעניינה גילוי מרצון. העותרים, לטענתם, ביצעו הליך של גילוי מרצון. אולם, ברשות המיסים חשבו אחרת וקבעו כי הגילוי אינו עומד בתנאי הוראות הנוהל ופתחו בחקירה פלילית. בג"ץ דחה את העתירה וקבע שערכאה שצריכה לדון בהליך של גילוי מרצון היא בית המשפט הדן בהליכים הקודמים להגשת כתב האישום ואם יוגש כתב אישום – בית המשפט בו יתנהל ההליך.

בג"ץ לא נכנס לשאלה – האם אכן היתה חקירה סמויה טרם הגילוי.לא למותר לציין, כי הנישום אינו יכול לראות עצמו מוגן מההליך הפלילי אם חתם על הסכם שומה ואף שילם את המס. נכונה העובדה, כי בפרקטיקה פקיד השומה האזרחי לא מעביר תיק לחטיבת החקירות לאחר חתימה על הסכם שומה, קרי – הסרת המחדל. אולם, תסריט בו נישום נחקר "תחת אזהרה" בחשד לעבירות על פקודת מס הכנסה למרות הסרת המחדל –  אפשרי ואף התרחש בעבר. מצב שכזה יכול להתרחש כאשר המידע הגיע לפתחו של פקיד השומה לחקירות באמצעות מודיע (הלשנה) או בעקבות חקירה בתיק אחר ("תיק שרשרת").

ראוי לציין, כי ברשות המיסים לא יעשו שימוש בהליך הפלילי, במידע שהתקבל אגב גילוי מרצון, אם הבקשה לא עומדת בדרישות הנוהל. במידה ותתנהל חקירה יצטרכו החוקרים במקרה של כופר או התובעים במקרה של כתב אישום להוכיח, כי אכן היה בידי רשות המיסים מידע קודם למידע אשר נמסר בהליךלפני מספר ימים הגיע למשרדנו לקוח אשר לדעת מייצגו ולדעתו, ביצע הליך של גילוי מרצון בהתאם להוראות הנוהל אולם, מספר ימים לאחר מסירת הפרטים נלקח לחקירה באחד ממשרדי החקירות ברשות המיסים.

כפי שעלה בתחילת הפגישה הבעיה מקורה בעובדה, כי הלקוח ביצע את הגילוי בפני פקיד השומה האזרחי. פקיד השומה האזרחי, כנראה, לא ידע שמתנהלת חקירה סמויה ואישר בע"פ למייצגו של הלקוח, כי לא ינקטו כנגד הנישום סנקציות פליליות ובתנאי שישלם את המס.של גילוי מרצון. כך לדוגמה, יציגו פלטי מחשב בהם מופיעים תאריכי ההדפסה לפיהם היתה חקירה סמויה או יציגו מידע שהתקבל ועליו "חותמת נתקבל" עם תאריך קודם לגילוי מרצון שנעשה. שאלה ראויה היא – האם ניתן לעשות שימוש במידע שנמסר בהליך האזרחי במידה והגילוי מרצון לא עומד בדרישות הנוהל. לדעתנו – על מנת לעודד את הציבור להשתמש במכשיר הגילוי מרצון, יש להבטיח בטחון מרבי שלא יעשה שימוש במידע שנמסר, במידה והבקשה שלא ינקטו סנקציות פליליות לא תאושר – לא בהליך הפלילי ולא בהליך האזרחי, וזאת ע"י בדיקת הבקשה ע"י נושא תפקיד ברשות המיסים שאסור לו להראות או להעביר את המידע לאף גורם אחר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאברהם שהבזי, רו"ח (משפטן) ממשרדנו.

 

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה