מבזק מס מספר 277 - 

גילוי מרצון ונאמנויות  13.11.2008

חיפוש בטלפון סלולרי רק עם צו חיפוש למחשב וע"י בעל תפקיד מיומן. - 13.11.2008

בעבר, בת"פ 2077/06, מדינת ישראל נ' אליהו אריש ואח', נדונה השאלה : האם טלפון סלולארי הינו בגדר "מחשב" לעניין התנאים הנדרשים לתפישתו ולחיפוש בתוכנו? אליבא ד' כב' השופטת: ח' בן-עמי "אין חולק, כי צו החיפוש, מתיר חיפוש ותפיסה של אף בהנחה כי טלפון סלולארי עונה על הגדרת מחשב, במישרין או בעקיפין, ברור כי לצורך הפקת מידע ממנו, כגון: רשימת שיחות נכנסות ויוצאות, מיסרונים שנשלחו וכו', אין צורך במיומנות מיוחדת מעבר למיומנות של אדם סביר… משכך, ובנסיבות אלו בעל תפקיד מיומן לביצוע פעולות כאמור יכול להיות אף שוטר רגיל.(ההדגשות לא במקור).

בתאריך 27.10.2008, קבע בית המשפט המחוזי בת"א, בת"פ 40107/08, כי אין להסתפק בשוטר רגיל אלא יש צורך בבעל תפקיד מיומן.

 

נפסק, כי לאור העובדה שהוצא צו חיפוש הכולל אפשרות חדירה למחשב, היה מותר לשוטרים לבצע פעולת סריקת הטלפונים הסלולאריים והוצאת נתונים דוגמת SMS ורשימת מספרי טלפון.

 

בכל הקשור לחיפושים , לחוקרי רשות המיסים סמכויות כשוטרים.  אשר על כן, חוקרי מס הכנסה ו/או מע"מ ו/או מכס רשאים לבצע חיפוש במכשיר הסלולארי ובתנאי שהוצא צו חיפוש למחשב והחיפוש נעשה ע"י עובד מיומן (מומחה בתחום המחשבים).

 

בית המשפט עשה הבחנה בין מכשיר הטלפון הנייד עצמו לבין "המוח", כאשר ב"מוח" מתקיימים אלמנטים של מחשב אשר אוחסן בו חומר.

 מחשב וחומר מחשב, וחדירה לו, נוכח לשונו. ביהמ"ש אינו מקבל את טענת הסנגוריה לפיה לא התקיים התנאי השני נשוא סעיף 23א לפקודה, שעניינו כי החיפוש ייערך על ידי "בעל תפקיד מיומן לביצוע פעולות כאמור".  אליבא ד'כבוד השופטת יהודית שיצר "יצויין, שחוק המחשבים הוא משנת 1995, מאז ועד היום עולם התקשורת המודרנית, התפתח מאוד והביא עימו את מכשירי הטלפון הניידים המשוכללים אשר כוללים בתוכם אלמנטים רבים המצויים במחשב או מופעלים ע"י תוכנת מחשב. לפיכך ניתן לומר כי הפלטים שהוצאו מהמכשיר הנייד במקרה דנא כגון: ספר הטלפונים והמיסרונים-הודעות S.M.S, שבמהותם הם חומרים שנאגרו במכשיר הפלאפון באמצעות אמצעי "זיכרון", מקיימים את אותם יסודות ורציונלים החלים על חומר מחשב. משכך, ולוא אף על דרך ההיקש ניתן לקבוע כי הם הוצאו באמצעות "חדירה לחומר מחשב". חדירה כזו צריך שתיערך ע"י בעל תפקיד מיומן, כאמור בסעיף 23א.

לאור העובדה שדין הטלפון הסלולארי כדין המחשב עולות שאלות בהקשר להתנגשות בין זכויות חוקיות ומציאת האיזון הראוי והמידתי ביניהן : מעמדו של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו,  חוק האזנת סתר, חוק הגנת הפרטיות והפסד"פ, כדוגמת : מה דינה של הודעה קולית שטרם נשמעה ? מה דינה של הודעה קולית שהתקבלה לאחר תפיסת הטלפון הסלולארי ? מה דינו של  e-mail או s.m.s.. שטרם נקראו ?

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאברהם שהבזי, רו"ח (משפטן) ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה