מבזק מס מספר 923 - 

מיסוי ישראלי  26.5.2022

בעל שליטה או בעל מניות מהותי – הכל נשאר במשפחה?! - 26.5.2022

מאז תיקון 235, משרדנו נתקל מידי פעם בסוגיה חוזרת ונשנית מצד לקוחותינו  אשר נציג אותה באמצעות הדוגמא הבאה:

מנשה בנו של יוסף, מחזיק במלוא הון המניות בחברת "מנשה שירותים" (להלן: חברת מנשה). חברת מנשה נותנת שירותים אך ורק לחברת אלכסנדריה בע"מ (להלן: חברת אלכסנדריה), אשר 15% מהון מניותיה מוחזקים ע"י יוסף.

הסוגייה – האם יחולו בנסיבות אלו הוראות סעיף 62א לפקודה? קרי, האם הכנסתה החייבת של חברת מנשה תיוחס למנשה עפ"י הוראות הסעיף האמור לעניין "חברת ארנק"?

סעיף 62א קובע:

"הכנסה חייבת של חברת מעטים כמשמעותה בסעיף 76…, תיחשב כהכנסתו של היחיד כמפורט להלן:

(1) …

(2) הכנסה מיגיעה אישית לפי סעיף 2(2) – אם הכנסת חברת המעטים נובעת מפעילות אותו יחיד בעבור אדם אחר, לרבות בעבור צד קשור לאותו אדם, והיא מסוג הפעולות הנעשות בידי עובד בעבור מעסיקו; לעניין זה, "אדם אחר" – למעט מי שהיחיד הוא בעל מניות מהותי בו, במישרין או בעקיפין, או שותף בו;

(3) לעניין פסקה (2), יראו את פעולות היחיד כפעולות הנעשות בידי עובד בעבור מעסיקו, על אף כל דין או הסכם, אם מקורן של 70% או יותר מסך כל הכנסתה או הכנסתה החייבת של חברת המעטים בשנת המס…."

נראה כי, ככל ומנשה יחשב כ"בעל מניות מהותי" (כהגדרתו בסעיף 88 לפקודה) בחברת אלכסנדריה (האומנם?!), הרי שלא יחול עליו הוראות סעיף 62א לפקודה.

סעיף 88:

"בעל מניות מהותי" – מי שמחזיק, במישרין או בעקיפין, לבדו או יחד עם אחר, ב-10% לפחות באחד או יותר מסוג כלשהו של אמצעי השליטה בחבר-בני-אדם.

נראה לכאורה כי בהתאם להגדרת בעל מניות מהותי, על מנשה להחזיק ולו באחוז קטן מאוד מהון המניות של חברת אלכסנדריה על מנת להיחשב יחד עם אביו (המוגדר "קרוב" שלו) כבעל מניות מהותי, וכל עוד אין לו שום אחזקה בחברת אלכסנדריה – לא יחשב כבעל מניות מהותי, האומנם?!

פס"ד ע"א 6357/90 יוסף שלם:

בפס"ד נקבע כי  "בעל שליטה", הוא גם מי שאיננו מחזיק במניות החברה כלל כל עוד קרובו מחזיק מעל האחוז הנדרש, ובקצרה בית המשפט פסק כי יש לפרש את סעיף 32(9) לפקודה כך שבמקרה שבו בעל אינו מחזיק במניות ורק אשתו מחזיקה במניות, יראו גם את הבעל כבעל שליטה.

(נציין כי אגב פס"ד זה רשות המיסים פרסמה חוזר מס הכנסה 14/2002).

לדעתנו לא בטוח שעקרון זה היה נפסק ע"י ביהמ"ש במקום בו הנסיבות בתיק היו שונות אשר נראו כמו עסקה מלאכותית (הסכם בין החברה, הנשים והבעלים, לפיו השליטה על עסקי החברה בפועל בידי הבעלים).

לסיכום – הסוגייה כאמור יכולה ליצור יתרונות וחסרונות. כגון תחולת סעיף 62א לפקודה,  תחולת סעיף 102 לפקודה (סעיף מטיב) . לפיכך, במקרים כאלו אנו ממליצים להתייעץ עימנו טרם הקמת החברה או הגשת דוח המס.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח בועז כהן, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה