מבזק מס מספר 1012 - 4.4.2024

מיסוי ישראלי - שינוי מבנה - מסלולים ירוקים חדשים

במרץ 2024 הושקו על ידי רשות המיסים ארבעה מסלולים ירוקים חדשים בתחום שינויי המבנה.

מסלול ירוק במהותו מהווה כלי שנועד לייעל הליכים ולשפר את השירות הניתן לציבור.  והינו  הליך מקוצר ומזורז בנושאים שרמת המורכבות שלהם מאפשרת לקבוע מסגרות וקריטריונים, המאפשרים לרשות המיסים לתת החלטת מיסוי על סמך הצהרות והתחייבויות של המבקשים בעזרת טופס ייעודי לכל סוג בקשה.

אין מדובר באישור אוטומטי, יש להגיש בקשה להחלטת מיסוי במסלול ירוק, לשלם אגרה ולעבור בדיקה של המחלקה המקצועית, אם כי מהירות התגובה ככל שיש עמידה בכל התנאים הנדרשים – אמורה להיות מהירה.

במבזק זה נעסוק במסלול הירוק החדש "פיצול אופקי לחברה חדשה או למספר חברות" (טופס 984א).

פיצול אופקי נדון בסעיף 105א(1) לפקודת מס הכנסה, ומשמעותו הינה העברת נכסים והתחייבויות מחברה קיימת לידי חברה אחות אשר מוחזקת על ידי אותם בעלי מניות, ובאותם שיעורים.

פיצול זה מאפשר גמישות בהכנסת משקיעים, בידול וביזור פעילויות השונות במהותן.

גם לאחר תיקון 242 מיום 6/8/2017, בו פרק שינויי המבנה עבר מתיחת פנים נרחבת והוסרו חסמים רבים, עדיין נותרה הדרישה בפיצול לחברה אחות חדשה לפי סעיף 105א)1) לקבל אישור המנהל מראש לתכנית הפיצול.

לאור האמור לעיל, ניתן לומר כי רשות המיסים עשתה עוד צעד לכיוון הודאות במשק ונתנה הקלה משמעותית במעבר בין דרישה לקבלת אישור מראש ממנהל רשות המיסים לקבלת החלטת מיסוי על כל כובדה, להחלטת מיסוי "נוחה ומהירה יותר" במסלול ירוק.

נדון במספר תנאים והצהרות הנדרשים במסלול הירוק:

  1. הפיצול ייעשה לחברה חדשה (לא ניתן לפצל לחברה קיימת כפי שנדון בסעיף105ט).

  2. הן החברה המתפצלת והן החברה החדשה נדרשות להפיק, או להיות צפויות להפיק, הכנסה לפי סעיף 2(1) או 2(6) לפקודה.

  3. שוויים בפיצול:

    • שווי הנכסים המועברים לחברה החדשה לא יפחת מ 10% משווים בחברה המתפצלת.

    • מייד לאחר שינוי המבנה לא יעלה שווי השוק של החברה החדשה על פי ארבעה משווי השוק של החברה המתפצלת, ולא יפחת מרבע משווי השוק של החברה המתפצלת.

(במסלול הירוק לא ניתן לפעול לפי סעיף 105ג(א)(6)(ג) ולחלק הנכסים באופן שונה מהאמור לעיל).

  1. בעלי המניות בחברה המתפצלת – חברות תושבות ישראל שהתאגדו בישראל וחייבות במס לפי סעיף 126(א). (לא ניתן להיכנס למסלול הירוק כאשר מי מבעלי המניות הינם יחידים).

  2. במידה ומחזור החברה נמוך מ 5 מליון בכל אחת משלוש שנות המס שקדמו לפיצול – כל פעילויות החברה הן עסקיות מתמשכות שההכנסה מהן חייבת מכח סעיף 2(1).

(זהו נוסח התנאי המופיע בטופס. לא ברור האם זו דרישה חד משמעית, בשונה מהדרישה הרגילה להכנסות לפי 2(1)  או 2(6)).

לסיכום

פיצול אופקי עשוי לייצר יתרונות עסקיים משמעותיים ולטייב את הפעילות הכלכלית, יש לשקול שינוי מבנה זה בכובד ראש, ואם ניתן להסתייע במסלול הירוק – מצוין, אך גם אם לא ומדובר במקרים מורכבים של בעלי מניות יחידים, יחסי שווי שונים, פעילויות ממקורות הכנסה שונים, חברה קיימת ולא חברה חדשה – יש מקום להתייעץ ולשקול פניה לקבלת החלטת מיסוי במסלול הרגיל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטנית) ענבל שני, ממשרדנו.

 

מיסוי בינלאומי - כללים חדשים למיסוי "נוודים דיגיטליים" במלטה

בדצמבר האחרון, פרסמה ממשלת מלטה כללים חדשים ומקלים בנוגע למיסוי נוודים דיגיטליים (Digital Nomads) המתגוררים ועובדים במלטה –

 ‘Nomad Residence Permits (Income Tax) Rules 2023’.

על פי הכללים האמורים, יחיד שברשותו אשרת שהייה במעמד "נווד דיגיטלי" המונפקת על ידי ממשלת מלטה, יתחייב במס הכנסה בשיעור של 10% בלבד על הכנסה שמקורה ב"עבודה מורשית", במקום בשיעורי המס הפרוגרסיביים החלים על יחידים תושבי מלטה המגיעים כדי 35% (כפי שהיה חל טרם קביעת הכללים החדשים). יתר הכנסותיו של היחיד (כגון מריביות ודיבידנדים), תתחייבנה במס בהתאם להוראות דיני המס במלטה.

"עבודה מורשית" מוגדרת כשירותים הניתנים על ידי היחיד עבור מעסיק שאינו תושב מלטה ושאינו מנהל עסקים במלטה באמצעות מקום עסקים קבוע, או כהכנסות משירותים המבוצעים על ידי הנווד הדיגיטלי כעצמאי עבור לקוחות שאינם מתגוררים במלטה ושאינם מנהלים עסקים במלטה באמצעות מקום עסקים קבוע. נדרש שהשירותים האמורים יינתנו באמצעות טכנולוגיות תקשורת מרחוק.

הכללים קובעים תקופת פטור ממס בגין הכנסות שמקורן בעבודה מורשית, למשך 12 חודשים החל מתאריך קבלת אשרת השהייה במעמד של נווד דיגיטלי או מה- 1 בינואר 2024, לפי המאוחר. יתרה מכך, מאפשרת מלטה למי שכבר החזיק באשרת שהייה כאמור טרם קביעת הכללים החדשים, שלא להתחייב במס בגין הכנסותיו מ"עבודה מורשית" כבר ב- 2024, אלא רק החל משנת 2025.

במסגרת הכללים האמורים, זכאי הנווד הדיגיטלי ליהנות גם מהקלות ממיסי כפל, קרי, מזיכוי בגין מסי חוץ, בהתאם לאמנות המס עליהן חתומה מלטה ו\או על פי הוראות הדין הפנימי החל במלטה. כך, במידה ושולם מס בגין "עבודה מורשית" במדינה אחרת, בשיעור של 10% או יותר, לא תהיה כל חבות במס נוספת במלטה בגין הכנסה זו (בכפוף להצגת אישור על תשלום המס).

נציין שככלל, מקום הפקת הכנסה מעבודה הינו במקום ביצוע העבודה, קרי במלטה, כך שלא צפויה בעיית זיכוי ממס זר. עם זאת, ייתכן תשלום מס זר, ככל שחלים כללי מקור שונים בדינים הפנימיים במדינות שונות, ככל שתהיה התפתחות במיסוי כלכלה דיגיטלית בעולם, או ככל שהיחיד שוהה חלק מהזמן במדינות שונות לצורך ביצוע עבודתו.

עוד נקבע כי לעניין חישוב שיעור המס על יתר הכנסותיו של היחיד החייבות בשיעורי המס הפרוגרסיביים, יראו בהכנסות מ"עבודה מורשית" כשלב  הראשון בחישוב כלל ההכנסה החייבת של היחיד.

בנוסף לאמור, קובעים הכללים חובת דיווח לנוודים דיגיטליים.

בהתאם לכללים, נדרשים הנוודים הדיגיטליים לקבל מספר מס מלטזי. כמו כן, הם נדרשים להגיש דוח אישי לרשות המיסים במלטה.

עם זאת, בגין תקופת הפטור ב- 12 החודשים הראשונים, הם אינם נדרשים לדווח על הכנסותיהם מ"עבודה מורשית". כך, ככל שהכנסתו של נווד דיגיטלי נובעת רק מ"עבודה מורשית" או מהכנסה אחרת שאינה חייבת בדיווח במלטה, ושהותו במלטה אינה עולה על 12 חודשים, הוא אינו חייב כלל בדיווח במלטה.

בשנים האחרונות, בפרט לאחר מגפת הקורונה ובזכות נגישות האמצעים הטכנולוגיים, הפכה הנוודות הדיגיטלית לנפוצה יותר ויותר.

כתוצאה מכך, עוד ועוד מדינות קובעות כללי מיסוי, לצד הקלות במס, באשר לנוודים דיגיטליים המפיקים הכנסות במשך שהותם, אף אם היא זמנית, באותה מדינה, דבר שיש להביאו בחשבון בבחירת המדינה בה בוחר היחיד לשהות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטנית) סאלי חדד גליבטר ולרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה