מבזק מס מספר 446 - 

מיסוי בינלאומי  24.4.2012

הפסד אשר אילו היה רווח היה פטור ממס – האומנם? (חוק האנג'לים) - 24.4.2012

כידוע, סעיף 92 לפקודה מתנה קיזוזו של הפסד הון בכך שאילו היה רווח, היה חייב במס. התניה זו הינה עיקרון בסיסי בכל הנוגע לאפשרות קיזוזם של הפסדים, גם ביחס להפסדים שבפירות (סעיפים 28 ו-29 לפקודה). כידוע, תושב חוץ פטור ממס במכירת מניות של חברה ישראלית מכוח סעיף 97(ב3) לפקודה. לגבי מניות שנרכשו החל מיום 1/1/2009, הפטור הוא כמעט גורף וחל על כל תושב חוץ, ובתנאי שאין מדובר במניות חברה שעיקר שוויה נובע ממקרקעין בישראל או ברווח המיוחס למפעל קבע של המוכר בישראל. יצוין, כי פטור על רווח הון במכירת מניות עשוי לחול וסביר להניח שאכן חל, בהתאם להוראות אמנת המס הקיימת עם מדינת מושבו של המוכר.

כידוע, סעיף 20 לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012, המכונה "חוק האנג'לים", קבע דין מיוחד ותקדימי המאפשר, בתנאים מסוימים, לנכות את עלות ההשקעה בחברות הזנק ישראליות כהוצאה רגילה, כנגד כל מקור הכנסה, עד לסכום של 5 מיליון ₪ לכל חברה. חוק האנג'לים חל לגבי השקעות שבוצעו ב"חברות מטרה" החל משנת המס 2011 ועד לתום שנת המס 2015. "חברת מטרה" היא חברה העומדת בתנאים הקבועים בחוק ובאופן עקרוני, מדובר בחברת הזנק בשלביה הראשונים שעיקר עיסוקה והוצאותיה בתקופת ההטבה הם מחקר ופיתוח שעיקרו בישראל (ראה מבזקנו מס' 403).

הדין המיוחד שנקבע במסגרת חוק האנג'לים כאמור, חל גם על תושב חוץ, זאת על אף שמדובר במי שיהא  פטור ממס בישראל על רווח ממכירה עתידית של מניות בחברת המטרה, ואלמלא חוק האנג'לים לא היה זכאי לקזז הפסד הון הנובע ממניות כאמור. ברור, שעצם ניכוי ההוצאה על ידי תושב החוץ לא שולל ממנו את הפטור במכירת המניות, המוענק כאמור במסגרת הפקודה או האמנה הרלוונטית. פרשנות זו גם קיבלה ביטוי מפורש במסגרת חוזר מס הכנסה מס' 12/2011 הדן בנושא. (אמנם צוין בו כי מכיוון שהניכוי נדרש בדרך כלל הרבה לפני שהתבררה סופית העמידה בתנאים השונים, יכול ולשם מתן הניכוי יידרש מתן ערובות מסוימות).

להלן דוגמא להמחשת ההטבה ביחס לתושב חוץ: יחיד תושב חוץ מתכוון למכור בשנת 2012 קרקע שבבעלותו ליזם ישראלי ברווח של 5 מליון ₪. רווח כאמור בידי תושב חוץ חייב במס בישראל, גם בהתאם להוראות אמנות המס (המעניקות זכות מיסוי ראשונה למדינה בה מצויים המקרקעין). אותו יחיד יכול להשקיע במניות של "חברת מטרה", באופן ובתנאים הכלולים בחוק האנג'לים, סכום של 5 מיליון ₪. סכום ההשקעה האמור ינוכה מהרווח ממכירת הקרקע, כך שלא ישולם כל מס שבח. בעתיד, ולא לפני תום שנת המס 2014 (היא השנה האחרונה לתקופת ההטבה הקבועה בחוק האנג'לים), יוכל היחיד למכור את מניותיו בחברת המטרה בפטור מלא ממס, ללא כל מגבלת סכום.

נזכיר כי האפשרות ליהנות מפטור על מכירת המניות קיימת גם אם תושב החוץ מגיע לישראל והופך לעולה חדש או לתושב חוזר ותיק, זאת בהתאם להוראת סעיף 97(ב3)(3), המשמרת את הפטור גם לגבי מי שהפך לעולה חדש או לתושב חוזר ותיק כאמור.

לפרטים בנושא זה, לרבות בירור אפשרויות נוספות ליהנות מהקלות המס המוענקות במסגרת חוק האנג'לים, אנא פנו לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה