מבזק מס מספר 550 - 

מיסוי בינלאומי  19.6.2014

הגנה לחברות אינטרנט מפני מיסוי בישראל - 19.6.2014

לאחרונה שומעים מרשות המסים על כוונה להסדיר את הפעילות העסקית של חברות אינטרנט, כדוגמת "גוגל" ו- "פייסבוק" הפועלות בישראל ("חברות אינטרנט"). חברות האינטרנט מעניקות שירותים לתושבי ישראל, אלא שהשירותים מוענקים באמצעות חברות זרות, שעמן נחתמים ההסכמים עם הלקוחות בישראל. רשות המסים מבקשת לבחון האם חברות האינטרנט הללו חייבות בישראל במס חברות ובמע"מ. לאחרונה פורסם, כי בוצעה עבודת מטה ברשות המסים בנושא, וכאמור אמור להתפרסם חוזר בנושא. לעניין הדין הפנימי בישראל החל לגבי מיסוי חברות אינטרנט ראוי להבחין בין שני מקרים:

מקרה ראשון, שבו לחברת האינטרנט יש נציגות בישראל, ועל פי הדין הפנימי יש לישראל סמכות מיסוי לגבי ההכנסות המופקות על ידי הנציגות. נציין, כי הדין הפנימי בישראל אינו כולל הגדרה למונח "מוסד קבע" ועל אף זאת ראוי שבחינת קיומה של נציגות כאמור, אם לאו, ייבחן לאור ההגדרה שבאמנות המס (כפי שיובא להלן בהמשך);

מקרה שני, שבו לחברות האינטרנט אין נציגות בישראל, ועל כן ספק אם על פי הדין הפנימי  בישראל תוכל רשות המסים לבקש למסות את הכנסות חברות האינטרנט.

לגבי חברות שיש להן נציגות בישראל, והן תושבות מדינה שישראל חתומה עמה על אמנה למניעת כפל מס, הן עשויות לקבל הגנה של אמנת המס.

ברוב האמנות קיים סעיף המגדיר מהו "מוסד קבע", כדוגמת סעיפים 6(1) ו-6(2) לאמנת המס עם מלטה ("האמנה"), הקובעים כי מוסד קבע פירושו "מקום עסקים קבוע שבאמצעותו מתנהלים עסקי המיזם, כולם או חלקם.; המונח מוסד קבע כולל במיוחד א. מקום ההנהלה; ב. סניף; ג. משרד; ד. בית חרושת;…"

בנוסף לסעיפים המגדירים מהו מוסד קבע, קובעת האמנה חריג לכלל שבעטיו לא יראו נציגות בישראל כמוסד קבע, למשל במקרים שבהם הנציגות משמשת כמתווך, עמיל כללי או סוכן אחר בעל מעמד בלתי תלוי, ובלבד שהללו פועלים במהלך הרגיל של עסקיהם (ראו לעניין זה סעיף 6(6) לאמנה).

אפשרות אחרת לדחיית טענה לגבי קיומו של מוסד קבע בישראל עשויה להיות באמצעות העלאת טענה, לפיה הפעילות בישראל, ככל שישנה, הינה פעילות עזר בלבד. אמנת המודל של ארגון ה -OECD  קובעת כי במקרה שכזה יש לבחון האם הפעילות של הנציגות בישראל הינה משמעותית ביחס לפעילות של כלל חברת האינטרנט, והאם היא מחוברת לפעילות "היצרנית" של חברת האינטרנט.

ישנם מקרים שבהן חברת האינטרנט פועלת באמצעות חברת שירותים קשורה. במקרים אלו, תיתכן טענה מצד רשויות המס, לפיה יש לייחס לחברות השירותים הכנסה בהתאם לעיקרון הזרוע הארוכה.

משרדנו ייצג וליווה חברות בינלאומיות בנושא שאלות קיומו של מוסד קבע בישראל. אנו סבורים שקיימת חשיבות במעלה הראשונה להיערך מראש ובאופן נכון כדי לעמוד בתנאים שבעטיים לא יראו את הנציגות של חברות האינטרנט כבעלות מוסד קבע בישראל או לבחון מבעוד מועד מהי ההכנסה שיש לייחס לנציגות או למוסד קבע בישראל, ככל שישנם,  בהתאם לפעילותם הכלכלית בישראל.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ולרו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה