מבזק מס מספר 520 - 

מיסוי בינלאומי  14.11.2013

שינויים משמעותיים בהוראות אנטי תכנוניות (חנ"ז וחמי"ז) - 14.11.2013

ביום שני האחרון, ה – 11 בנובמבר 2013, נדון בועדת הכספים נוסח מתוקן לעניין תיקון סעיפי הפקודה העוסקים בחברה נשלטת זרה (חנ"ז) וחברת משלח יד זרה (חמי"ז). נזכיר, כי הוצע לתקן סעיפים אלו במסגרת חוק ההסדרים (תיקון 197 לפקודה) אולם לבסוף הוחלט להפריד את הדיון עליהם. מבזק זה יציג בקליפת האגוז את עיקר השינויים הצפויים.

שינויים עיקריים בכללי ה – חנ"ז:

א. חישוב ההכנסה והרווחים (רלוונטי גם לחמי"ז) – חישוב הרווחים שעל בסיסם מחושב הדיבידנד הרעיוני, לגבי חברה תושבת במדינה שאינה מדינת אמנה, לא ייעשה על פי כללי חשבונאות מקובלים בישראל, אלא על פי דיני המס בישראל. כך למשל, הפרשה חשבונאית שעד לתיקון המוצע הקטינה את הרווח המחושב לצורכי החנ"ז, עשויה לא להיות מותרת כהוצאה. לגבי חברה שהיא תושבת מדינת אמנה, הרווחים ימשיכו להיות מחושבים בהתאם לדיני המס באותה מדינה, אולם נקבעו מספר התאמות (שהיוו בחלקן את עמדת הרשות), למשל: נטרול הוצאות רעיוניות (כאלו שלא מוכרות בכללי חשבונאות מקובלים), או הוספת דיבידנד ורווח הון הפטורים ממס או שאינם מהווים הכנסה במדינת האמנה (למשל- משטר פטור ההשתתפות).

ב. שינוי שיעור המס החל על הכנסה פסיבית – סף שיעור המס החל בחו"ל על הכנסה פסיבית לצורך החלת כללי החנ"ז הופחת מ- 20% ל- 15%. משמעות התיקון הינה הרחבת מעגל המדינות שפעילות בהן תאפשר שלא ליישם את כללי החנ"ז, מכיוון ששיעור המס בהן עולה על 15%.

ג. מכירת ניירות ערך – הוספה הוראה לפיה, הכנסות ממכירת ני"ע יסווגו כהכנסות פאסיביות לעניין חנ"ז, גם אם הן בפועל הכנסות מעסק. יחד עם זאת, כלל זה לא יחול לגבי ני"ע שהוחזק לתקופה הפחותה משנה,  אם הוכח להנחת דעתו של פקיד השומה כי ניר הערך שימש בידי החברה הזרה בעסק או במשלח יד.

ד. שינוי בהגדרת "רווחים שלא שולמו" – דיבידנד שמקבלת החנ"ז שמקורו בהכנסה ששולם עליה מס זר בשיעור העולה על 15% לא ייכלל במסגרת הרווחים שלא שולמו, בדומה לדין הקיים. התיקון המוצע מתנה את ההחרגה האמורה בכך ששיעור ההחזקה של החנ"ז בחברה הזרה מחלקת הדיבידנד (במישרין או בעקיפין), הינו לפחות 10%, וכאשר המחלקת נסחרת בבורסה מחוץ לישראל – 5%.

ה. ביטול הזיכוי הרעיוני – משמעות הביטול הינה שלא ניתן עוד להקטין את חבות המס בישראל בגין הדיבידנד הרעיוני בגובה המס שהיה מנוכה במקור לו היה מחולק הדיבידנד בפועל על ידי החנ"ז.

בעת חלוקת הדיבידנד בפועל על ידי החנ"ז, המס הזר שינוכה ניתן יהיה לניצול כזיכוי כנגד מסים אחרים, ובמקרה הצורך גם כהחזר של המס ששולם בעבר עבור הדיבידנד הרעיוני. 

שינויים עיקריים בכללי ה – חמי"ז:

א. השוואת מנגנון המיסוי בין חמי"ז לחנ"ז – בעל שליטה בחמי"ז ישלם מס על הכנסת החמי"ז המיוחסת אליו (כ"דיבידנד רעיוני"), במקום מיסוי החמי"ז עצמה על הכנסותיה.

ב. מיסוי דיבידנד רעיוני בחמי"ז– שיעור המס שיחול על בעל השליטה בגין הדיבידנד הרעיוני הינו שיעור מס החברות, גם אם בעל המניות הינו יחיד! כנגד המס יינתן זיכוי מהמס הזר ששולם על ידי החמי"ז.

ג. מיסוי דיבידנד שיחולק בפועל על ידי החמי"ז– בעת חלוקה כאמור, ישלם בעל המניות מס על הדיבידנד (בהפחתת המס שכבר שילם כאמור בס"ק א' לעיל), שכנגדו ניתן יהיה
לקבל כזיכוי את המס שנוכה במקור במדינת החוץ על הדיבידנד שחולק.

השינויים שפורטו לעיל מצריכים את היערכות החברות והיחידים הפועלים באמצעות חברות בחו"ל מבעוד מועד, ככל שהעניין רלוונטי עבורם. למשרדנו ניסיון עשיר בסוגיות אלו.

 

לפרטים, ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ולרו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין, ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה