מבזק מס מספר 562 - 

מיסוי בינלאומי  11.9.2014

הוראת שעה לגילוי מרצון – הכנה לחילופי מידע אוטומטיים ?! - 11.9.2014

השבוע פרסמה רשות המסים שתי הוראות נוהל גילוי מרצון, האחת: הוראת נוהל מעודכן לגילוי מרצון המחליפה למעשה את זו הקיימת משנת 2005 (להרחבה בעניין זה ראו מבזקנו לעיל), והשנייה: הוראת שעה הכוללת שני מסלולים (מסלול אנונימי ומסלול מקוצר) בתוקף לשנה ממועד הפרסום, קרי- עד ליום 6/9/2015.

בימי עיון שנערכו לאחרונה התייחסו נציגי רשות המיסים לשאלות ולנושאים שונים הקשורים להוראת הנוהל ובמקביל הציגו את התוכניות ביחס לנושא חילופי המידע בין מדינות.

ניתן לסכם בקצרה ולומר בעניין זה, כי ישראל תהיה חתומה בעתיד על אמנות חילופי מידע, לרבות האמנה המולטי ליטראלית הקיימת ותיישם בפועל מדיניות של חילופי מידע אוטומאטיים וספונטאניים, בדגש על מידע בנקאי. כמו כן, עדכן מנהל רשות המסים כי הרשות  צפויה בעתיד הקרוב לסיים את החקירה המתנהלת בעקבות מידע בנקאי שהגיע לידה ביחס לחשבונות ישראליים באחד הבנקים בחו"ל.

ככלל, הוראת השעה נשענת על הוראות הנוהל הראשי ונדרשת עמידה בתנאים הנקובים בו, ואולם יש בה אפשרויות נוספות שאינן כלולות בנוהל הראשי. להלן נתייחס לאפשרויות הנוספות ולשאלות שעולות במסגרת זו:

  • מסלול אנונימי לגילוי מרצון: במסגרת זו ניתן לפנות ללא שמות ופרטים מזהים עד לסיום ההליך השומתי, כפי שהיה במסגרת הוראת השעה שפורסמה לפני כשנתיים. יחד עם זאת, נקבעה מסגרת זמן של 90 ימים (עם אפשרות להארכה ל-90 ימים נוספים על ידי פקיד שומה) שלאחריה יש לחשוף את השמות והפרטים גם אם לכאורה טרם הסתיים ההליך השומתי, אחרת – דין הבקשה להידחות.  ראוי כי רשות המסים תיתן כבר עתה את דעתה למגבלת הזמן אשר מן הסתם לא בכל המקרים ניתן יהיה לעמוד בה, בשל אילוצים שונים, לרבות של רשות המסים עצמה.
  • מסלול מקוצר: המסלול המקוצר מתאים למי שהונו המדווח במסגרת הגילוי הינו עד 2 מיליון ₪ (לא נאמר לאיזה מועד) וההכנסה החייבת עד 0.5 מיליון ₪. במסלול זה, שאינו אנונימי, מוגשים דוחות על ידי הנישום ביחד עם הבקשה עצמה לגילוי מרצון, אלו מנותבים לפקיד השומה לצורך קליטתם והוצאת שובר תשלום מס אשר ישולם מיידית על ידי הפונה. לעמדתנו, מסלול זה לוט בערפל ולא מקנה את הוודאות אותה ביקשה כנראה רשות המסים להעניק. כלל לא בטוח שעמדת הנישום בדבר הכנסתו החייבת והמס החל, תהה זהה לעמדת פקיד השומה והליך זה אינו קובע סופיות להכנסה ולמס המדווחים והמשולמים על ידי הפונה. כך, יכול להיות שנישום ידווח על הכנסה חייבת של 450 אלף ₪ לדוגמא, ועמדת פקיד השומה תהיה כי הכנסתו גבוהה יותר באופן משמעותי, בין היתר בשל טענות שונות של הרשות על מיסוי מקור הכספים ("הקרן") ומחלוקות רבות עשויות להיות בנושא זה.

לכאורה, מדובר במסלול שהוא לבחירת הפונה, ובעניין זה  נראה כי במקרים בהם יש חשש למחלוקות כאמור, ראוי לבחון הגשת בקשה במסלול האנונימי חלף פניה במסלול המקוצר. הוראת השעה מציינת שפקיד השומה יכול מיוזמתו להפנות את הנישום למסלול זה.

משרדנו עוסק בשנים האחרונות רבות בתחום הסדרי מס בכלל וגילוי מרצון בפרט ופיתח מיומנות מיוחדת בנושא זה. נשמח לעמוד לרשותכם בעת בחינת אפשרויות הטיפול והפנייה להסדר ברשות המיסים.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה