מבזק מס מספר 564 - 

מיסוי בינלאומי  23.9.2014

התמודדות ה – OECD עם שחיקת בסיס ההכנסה והעברת רווחים – פרויקט "BEPS" - 23.9.2014

לאחרונה מפרסם ארגון ה-OECD דוחות של הפעולות (Actions) הכלולות בפרויקט ה- "BEPS" (Base Erosion and Profit Shifting Project) שהינו פרויקט מולטילטראלי שהוקם בעידוד ארגון 20 המדינות המפותחות (G20) במטרה להתמודד עם תכנונים אגרסיביים ומלאכותיים השוחקים את בסיס ההכנסה של חברות המעבירות את רווחיהן לטריטוריות עם משטרי מס מטיבים (לעיתים למקומות בהם לא מוטל מס כלל). נציין כי מדובר בשינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לתכנון ושימור מבני פעילות בינלאומיים, קיימים וצפויים.

נכון להיום פורסמו דוחות של 7 מתוך 15 הפעולות של פרויקט ה- BEPS (שאר הדוחות צפויים להתפרסם במהלך שנת 2015) כשעיקרם בתמצית להלן:

  • כלכלה דיגיטלית (פעולה מס' 1) – התמודדות עם אתגרים שהכלכלה הדיגיטאלית מציבה. הכלכלה הדיגיטאלית נעדרת אינטראקציה במובן הקלאסי בין הצדדים לעסקה. באופן זה, לעתים מוסטים רווחים מהמדינות בהן בוצעו הפעולות מניבות הרווחים, בהיבטי מע"מ ומס חברות. נושא זה עלה לא מכבר לכותרות בישראל בהקשר לחברות אינטרנט רב לאומיות בהן מעוניינת רשות המסים לטפל (ראה מבזקנו מספר 550).
  • אי-התאמות היברידיות (פעולה מס' 2) –  התמודדות עם מכשירים והסדרים היברידיים שהיחס אליהם שונה בין מדינות, למשל קיומו של מכשיר מימוני שבו נדרשת הוצאה במדינה אחת ובמקביל לא נרשמת כל הכנסה במדינה האחרת, או ישות משפטית שהיחס אליה שונה בין מדינות (למשל בשקיפות לצורכי מס). מטרת הדוח להביא לאחידות הטיפול בין מדינות באותם מצבים ולהציע שינויי חקיקה מקומיים ושינויים באמנת המודל של ה-OECD.
  • פרקטיקות מס מרעות (פעולה מס' 5) – במסגרת זו יטופלו סוגיות של מהות (דרישה לקיומה של פעילות מהותית במדינה בעלת משטר המס המעודד) ושקיפות, לרבות העברת מידע ספונטאני ביחס לרולינגים, תוך שיתוף מדינות רבות (לרבות כאלו שאינן חברות בארגון).
  • שימוש לרעה באמנות מס (פעולה מס' 6) – הנחת הבסיס היא שיישום הוראותיהן של אמנות מס  אמור להביא להיעדר מיסוי כפול ולא להעדר מיסוי כלל, באמצעות שימוש באמנת נוחות. במסגרת זו יוצעו שינויים בחקיקה פנימית ובאמנת המודל הקשורים לסוגיות כמו "קניית אמנות", פיצול חוזים, שימוש באמנות ל"עקיפת" הוראות בדין המקומי וכו'.
  • נכסים בלתי מוחשיים (פעולה מס' 8) – הדוח כולל המלצות לתיקון הנחיות ה- OECDלכללי מחירי העברה כך שיינתן משקל למקום שבו נוצר הערך לנכסים בלתי מוחשיים. נושא זה גם קשור לטיפול בחברות בינלאומיות שהמלצות לגביהן יפורסם במהלך שנת 2015,  בין היתר בהתייחס לחלוקת סיכונים, סיווג מחדש של עסקאות וכיו"ב.
  • תיעוד ודיווח במחירי העברה (פעולה מס' 13) – תאגידים רב לאומיים יידרשו לדווח מהי הפעילות הכלכלית שלהן, היכן מופקות ההכנסות, היכן מצויים העובדים, היכן מצויים הנכסים ומהם המסים המשולמים בכל מדינה ומדינה, על מנת שרשויות המס בכל מדינה יוכלו לקבל את התמונה בכללותה.
  • כלים מולטילטראליים לצורך התאמת אמנות בילטראליות (פעולה מס' 15) – פיתוח מכשיר רב צדדי שיחייה לצד החוקים הפנימיים במדינות והאמנות הבילטראליות שלהן, שיאפשר יצירה של סביבת מס הרמונית. פרויקט זה נשמע דמיוני וקשיים רבים טמונים בחובו, אולם הוא יעיל יותר מתיקון חוקים פנימיים ואמנות בילטראליות בין כל המדינות.

לסיכום, מדובר בעבודת מטה מורכבת ביותר שנועדה לחבר בין קצוות שונות ומן הסתם יישומה לא יהיה פשוט, אולם בסופו של דבר מדובר ב"שינוי כללי המשחק" בכל האספקטים של עולם המיסוי הבינלאומי, ועוד ידובר בנושא.

במבזקינו העתידיים נרחיב ביחס לנקודות מעניינות שעולות מתוך אותן פעולות שהומלצו לביצוע, כאמור.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו, ממשרדנו.

 

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה