מבזק מס מספר 574 - 

מיסוי ישראלי  10.12.2014

מנהלי – נוהל חובת קבלת אישור לפטור ממס במקור מתשלומים לתושב חוץ – בחוסר סמכות? - 10.12.2014

כידוע, המחוקק אפשר גביית מס מוקדמת מנישומים שונים, לא רק לאחר הגשת דוח שנתי על ידם, אלא גם בדרך של הטלת ניכוי מס במקור בגין תשלומים שונים ועל ידי משלמים שונים, כמקדמה ע"ח חיובם השנתי במס של אותם נישומים.

חבות המס של תושב חוץ בגין הכנסות המופקות בישראל, אמורה להיות דומה. ניכוי המס במקור מתשלום לתושב חוץ ע"ח הכנסתו החייבת בישראל כאמור, נקבעה בסעיף 170 לפקודה.

הסעיף קבע כי "כל המשלם לאדם שאינו תושב ישראל, …כל הכנסה חייבת לפי פקודה זו… חייב לנכות מאותה הכנסה בעת תשלומה מס של 25 אגורות לכל שקל…" (ההדגשה אינה במקור).

תקנות מס הכנסה שתוקנו לצורך כך קובעות את הפרוצדורה, כאשר הן מטילות ככלל את ניכוי המס על הבנקים בעת ביצוע ההעברה.

רשות המיסים הוציאה לפני יותר מעשרים שנה הוראת ביצוע מקיפה שמספרה 34/93 מיום 30.5.1993, התקפה גם כיום, הדנה באופן מפורט בסוגיה. ההוראה קובעת כי על הבנק לנכות בעת ההעברה מס במקור, למעט מסוגי תשלומים שונים כגון: רכישת טובין מוחשיים, אגרות שונות, דמי כניסה לכנסים בחו"ל, פרסום, רכישת ני"ע ועוד.

סוג תשלום נוסף, עיקרי וחשוב, אותו התירה רשות המיסים לבצע דרך הבנקים ללא ניכוי מס במקור, הינו תשלומים בשל שרות שנתקבל מתושב חו"ל בחו"ל (עד 60,000 דולר למשלם לשנה, ולפני כשנה ולאור ההתפתחות העסקית הכלל עולמית שחלה מאז פורסמה אותה הוראת ביצוע ועד היום, עדכנה רשות המיסים את ההנחיה ל-250,000 דולר לשנה למשלם).

כל הללו יעשו בכפוף למילוי טופס סמ/114 או חליפו אשר ימולאו כהצהרה ע"י לקוח הבנק, וישמרו אצלו כתיעוד.

כמו כן, ניתנה בהוראת הביצוע אפשרות להסמכת רואי חשבון שקבלו אישור מיוחד לצורך כך, להעניק אישור לביצוע העברה לתושב חוץ כאמור לחו"ל, בניכוי מס מופחת או בלא ניכוי כלל במקרים שפורטו בהוראה. גם במקרה זה נדרש מילוי הצהרת טופס סמ/114 כאמור, שישמר כראיה ע"י ה"רו"ח המורשה".

לגבי כל שאר ההעברות לתושבי חוץ – שאינן בסמכות הבנקים או רו"ח מורשים כאמור,  העברה לחו"ל בלא ניכוי מס במקור תתאפשר אך ורק תוך פניה לפקיד השומה בבקשה מפורטת וממוסמכת, ורק וככל שפקיד השומה השתכנע והפיק אישור לביצוע ההעברה ללא ניכוי מס במקור – רשאי הבנק לבצעה בלא ניכוי כאמור. אחרת ינוכה מס מלא במקור.

בהתרחב תופעת "העולם ככפר גלובלי קטן" וריבוי  מקרי ההשקעות/ הלוואות/ רכישות נכסים בחו"ל ע"י תושבי ישראל, צפה במלוא העוז סוגיית האפשרות לביצוע העברות/תשלומים לתושבי חוץ, בגין פעולות אלו ודומיהן.

הבנקים כמבצעי הוראות רשות המיסים, מנועים מלבצע כל העברה לרכישת נכס בחו"ל, פרטי או עסקי, או כל מתן הלוואה לתושב חוץ, אלא רק תוך קבלת אישור ספציפי לניכוי מס במקור מרשות המיסים, ובהעדרו – ינכו מס מלא במקור.

לגבי משמעות המצב הנוכחי ברצוננו לציין שלושה דברים:

א. לאור צניחת שיעורי הריבית בעולם ובישראל לשיעורים אפסיים, סוברים כיום שיעור לא מבוטל מאזרחי ישראל, כי השקעה בנכסי נדל"ן מניבים באירופה או בארה"ב, יעילים יותר להשקעת עודפי מזומנים. ביצוע חתימה על עסקאות כאמור דורש תדיר ביצוע העברה כספית תוך זמן קצר ובמועדים שנקבעו. התליה של ביצוע ההעברה כספית בהגשת פניה לפקיד השומה וקבלת אישורו המיוחל לפטור ממס במקור – אורכת זמן ומשאבים והינה בלתי סבירה בנסיבות העניין.

ב. עצם האפשרות התאורטית לניכוי מס במקור הינה אך ורק בגין הכנסה חייבת של תושב חוץ בישראל (בשל כך נדרש למשל בהצהרת המשלם בטופס סמ/114 בשל שירות שקיבל מתושב חוץ, כי השרות ניתן אך ורק בחו"ל). אין לנו כל ספק, שאין כליסוד אפילו לאפשרות, לבצע בחינה ע"י פקיד השומה כי רכישת נכס בחו"ל מתושב חו"ל, הינה הכנסה חייבת בידי אותו תושב חוץ אם לאו. עצם האיסור לביצוע התשלום ללא כל עיכוב, תוך חיוב לביצוע פניה מפורטת לפקיד השומה לקבלת אישורו כאמור, הינו לדעתנו בלתי סביר ובהעדר כל סמכות חוקית. בנסיבות מסוימות לא נתפלא אם תוגש בקשה למתן צו שיפוטי לביטול קביעה זו, ואף כי תוגש תובענה ייצוגית כנגד רשות המיסים בגין נזקים ככל שנגרמו לאלו המעוכבים מלבצע השקעות בחו"ל כאמור, באופן מיידי.

ג. הוראת הביצוע, כמו גם התקנות נכתבו בראשית שנות התשעים, עת הוראות הפיקוח על המטבע אסרו החזקת מט"ח בחו"ל ע"י תושבי ישראל. איסור שבוטל בשלהי שנות התשעים. מובן שאנו סמוכים ובטוחים כי כוונת רשות המיסים טובה, והינה על מנת לפקח על תנועות הכספים לחו"ל ומהותם. זאת על מנת לאפשר גביית מס בעתיד מתוצאות השקעות אלו. ואולם נדרשת הסמכה חוקית לרצון זה, מה שלדעתנו אינה בנמצא, כאמור. לאור שינוי הוראות הפיקוח על מטבע כאמור, ומתן היתר להחזקת חשבונות מט"ח בחו"ל, מתקיים לדעתנו בהנחיית רשות המיסים: "בא לברך ויצא מקלל" שכן גורמים אשר מבצעים באופן תדיר השקעות/ רכישות והלוואות לתושבי חו"ל, כלל לא עוברים כיום דרך בנקים בישראל, אלא מעבירים ראשית כספים מבנקים בישראל לחשבונות שלהם עצמם אשר פתחו בבנקים בחו"ל, דבר המתאפשר ללא ניכוי כל מס במקור, ומחשבונות חוץ אלו מתבצעים כל התשלומים לתושבי חו"ל כאמור.

בביצוע הפעולות בדרך זו, נעלמת מעיני רשות המיסים כליל האפשרות לבחון השקעות אלו, ואף לדעת על עצם קיומם.

אנו קוראים לרשות המיסים, לשנות ולבטל ההוראה לבנקים לניכוי מס במקור בגין פעולות שאין כלל ספק שאינן בגדר הכנסה חייבת בידי תושב חוץ, כגון הללו. רשות המיסים רשאית כמובן לבקש מהבנקים רשימות ותיעוד מלא לכל ביצוע העברה לחו"ל כפי שתבקש.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ולרו"ח רונית בר, ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה