מבזק מס מספר 583 - 

מיסוי בינלאומי  11.2.2015

משנה מקום, משנה חבות במס - 11.2.2015

בהמשך למבזקנו הקודם (מבזק מס' 582) בנושא העברת פעילות אל מחוץ לישראל (שינוי מקום מושבו של מוסד הקבע), נבקש לבחון בקצרה, מהו הדין בעת שינוי תושבותה של חברה זרה המחזיקה במוסד קבע בישראל.
ניטול כדוגמא מקרה שבו חברה זרה תושבת מדינה שאינה מדינה גומלת, למשל חברה שהתאגדה בהונג קונג ולה מוסד קבע בישראל, תשנה את מקום תושבותה, וכעת השליטה והניהול על עסקיה יבוצעו למשל בסינגפור, מדינה שישראל חתומה עמה על אמנה למניעת כפל מס ("אמנה").
האם העברת מקום המושב מהונג קונג לסינגפור, מקימה אירוע מס בישראל?
חברה זרה תושבת הונג קונג המוכרת מוסד קבע בישראל, מוכרת למעשה את פעילות מוסד הקבע בישראל, או ליתר דיוק את נכסי מוסד הקבע המצויים בישראל.
במקרה כאמור, יחולו הוראות סעיף 89(ב)(3)(א) לפקודה הקובע, כי יראו את מקום הפקת רווח הון בישראל, ככל שהנכס הנמכר נמצא בישראל. לאור זאת, מכירת נכסי מוסד הקבע יהיו חייבים במס בישראל. גם אם תמכרנה מניותיה של החברה הזרה חלף מכירת מוסד הקבע, יבקשו רשויות המס בישראל למסות את מכירת מניות החברה הזרה מכוח הוראות סעיף89(ב)(3)(ד) הקובע, כי מקום הפקת ההכנסה הינו בישראל מהטעם שנמכרה זכות בחבר בני אדם תושב חוץ, שהוא בעיקרו בעל זכות במישרין או בעקיפין, לרכוש הנמצא בישראל.
כאשר חברה סינגפורית תמכור את מוסד הקבע שלה בישראל – בהתאם להוראות סעיף 13 לאמנה, תהא לישראל זכות מיסוי ראשונית בשל מכירת מוסד הקבע (או נכסיו).
יחד עם זאת, בעת מכירת מניותיה של החברה הסינגפורית המחזיקה במוסד הקבע, לא יקום אירוע מס בישראל, מכיוון שעיקר ערכן של מניות החברה הסינגפורית אינה נובעת ממקרקעין המצויים בישראל, ועל כן רווח הון ממכירת המניות לא יהיה חייב במס בישראל, ולא יחולו במקרה הנדון גם הוראות סעיף 89(ב)(3)(ד) לפקודה, בשל תחולת הוראות האמנה.
בשולי הדברים נציין, כי במקרה הנדון בעת העברת תושבותה של החברה הזרה מהונג קונג לסינגפור, לא יחולו לטעמנו הוראות סעיף 100א לפקודה, שכן אין המדובר במקרה של "אדם תושב בישראל, שחדל להיות תושב ישראל".
מוסד הקבע נותר בישראל, השינוי המהותי שחל הינו בתושבותו של חבר בני אדם תושב חוץ, המחזיק במוסד הקבע בישראל.
הנה כי כן, שינוי תושבות של חברה זרה המחזיקה במוסד קבע בישראל לא מהווה אירוע מס בישראל ואף במקרים המתאימים לא מהווה זכות מיסוי בישראל, בעת מכירת מניותיה של החברה הזרה, וזאת בהתאם להוראות האמנה למניעת כפל מס, ככל שתהא, בין ישראל לבין המדינה שאליה תשנה החברה הזרה את תושבותה.
לאור קיומן של לא מעט עסקאות במשק הישראלי בהן קם צורך להסיט פעילות או נכס ממבנה חברות קיים ולנוכח העובדה כי שינויים כאמור עשויים לגרום לחבות מס משמעותית, ראוי לבצע בעניין חשיבה מקדימה.
צוות המיסוי הבינלאומי במשרדנו ערוך ומיומן למתן ייעוץ מתאים.

לפרטים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין ולרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה