מבזק מס מספר 624 - 

מיסוי בינלאומי  31.12.2015

השקפת LLC לצורך מס - 31.12.2015

לפני מספר שבועות, פרסמה רשות המס בבריטניה את עמדתה באשר לסיווג חברה אמריקאית מסוג LLC לצורכי מס בבריטניה. זאת, בהמשך לפסק דין של ביהמ"ש העליון בעניין Anson שניתן מספר חודשים קודם לכן.

במקרה הנדון, הנישום היה תושב בריטניה (במעמד של Resident Non Domicile. להרחבה ראו מבזקנו מס' 620) כך שהיה חייב בארה"ב על הכנסות שהפיק בתחומה בעקיפין, באמצעות חברה אמריקאית מסוג LLC, שכידוע, מסווגת כשקופה לצורך מס בארה"ב.

בבריטניה חייב הנישום על בסיס כלל עולמי (כמדינת המושב) (ובלבד שהתקבלו ההכנסות בבריטניה, Remittance Basis, זאת במסגרת ההטבות הניתנות לבעל מעמד תושבות מסוג זה בבריטניה).

עמדתה המסורתית של רשות המס בבריטניה היא שדין ההכנסות שמקורן ב – LLC הוא כדין דיבידנד. בהתאם לכך, ולאור העובדה שהמס האמריקאי שולם בגין חלקו של הנישום בהכנסות של ה – LLC ולא בגין חלוקת הרווחים מה – LLC לנישום, לא יותר לנישום זיכוי ממס זר.

ביהמ"ש, המהווה בבריטניה ערכאה שלישית, הפך את החלטת הערכאה השנייה והתיר לנישום זיכוי ממס ששולם בארה"ב, ביחס לחלקו ברווחי ה – LLC.
קביעה זו, מנומקת בכך שמהסכם ה – members ("שותפים") ב – LLC ומהוראות דיני התאגידים במדינת דלאוור בה התאגדה החברה, עולה שהשותפים בה זכאים לחלקם ברווחיה כבר בעת הפקת ההכנסה על ידי ה – LLC. ביהמ"ש קבע שזכויותיו של member ב – LLC שונות מהותית מאלו של בעל מניות בחברה "רגילה".
למרות קביעת ביהמ"ש, רשות המס הבריטית קבעה כי לא חל שינוי בעמדתה, וזאת בשל הנסיבות המיוחדות של פסק הדין ולאור קביעות קודמות וכלליות יותר של בתי המשפט. נציין שבנייר העמדה שפרסמה הרשות הבריטית, לא פורטו הנימוקים להבחנה האמורה.
עם זאת, נאמר בפרסום שכל מקרה שבו יבקש הנישום להסתמך על החלטת ביהמ"ש, ייבחן לגופו.

עמדת רשות המסים בישראל, כפי שקיבלה ביטוי בחוזר מ"ה 3/2002, דומה לעמדת הרשות הבריטית, לפיה ה – LLC היא גוף בעל ישות משפטית נפרדת משל חבריו וחבות במס ישראלי תקבע בהתאם למעמדו, לסוג ההכנסה ומקום הפקתה.
עם זאת, השכילה רשות המס בישראל לפתור את בעיית כפל המס העלולה להתעורר בשל הסיווג השונה של היישות בשתי המדינות, בדיוק כבמקרה שנדון בפס"ד הנ"ל:
בהתאם לחוזר מ"ה 5/2004, רשאי הנישום לבחור כי במקרה של כפל מס, רשאי הנישום לבחור בהשקפת ה – LLC לצורכי מס גם בישראל, אגב תנאים והגבלות הקבועות בחוזר (כדוגמת אי השקפת הפסדים).

עמדה מבורכת זו מונעת עיוות כלכלי ומיסויי אגב השימוש הנפוץ ביישות "היברידית" מסוג LLC.

לדעתנו, גם לאור פסה"ד האמור, ראוי שרשות המסים תשלים את המלאכה ותאפשר השקפה מלאה וללא הגבלות, ככל שהחברה מסווגת כשקופה בארה"ב.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה