מבזק מס מספר 642 - 

מיסוי בינלאומי  11.5.2016

החלטת מיסוי בעניין השקפת LLC בישראל וזיכוי עקיף - 11.5.2016

יחידים תושבי ישראל מבקשים לעתים להשקיע (או להפיק הכנסות) בארה"ב באמצעות חברה ישראלית שבבעלותם (באבחנה מהחזקה במישרין או באמצעות החזקה ישירה בחברה מסוג LLC אמריקאית). זאת למשל, כאשר המימון הנדרש נמצא מלכתחילה בחברה הישראלית, או משיקולים מסחריים אחרים.
יצוין כי חברה ישראלית היא "אטומה" לצרכי מס בארה"ב, אך היא יכולה בתנאים מסוימים, להיחשב לשקופה לצורך מס בארה"ב ולבקש שהמיסוי בארה"ב ייוחס לבעלי מניותיה (במסגרת ה – Check the Box Regulations), על אף היותה חברה "אטומה" לצורך מס בישראל.
אם לא תבקש כן (בין אם החברה הישראלית מבצעת את הפעילות באמצעות LLC אמריקאית ובין אם לאו), הכנסותיה עלולות להתחייב במס גבוה יותר מהמס החל על יחיד. כך, לדוגמא, חברה ישראלית המפיקה רווח הון לזמן ארוך ממקרקעין בארה"ב, אם תבקש לייחס את רווח ההון לבעלי מניותיה, אלו ישלמו מס פדרלי בשיעור של 20% בלבד, ואם לא – תשלם מס פדרלי בשיעור של כ – 43% (להרחבה בנושא, ראו מבזקנו מספר 507).

לפני מס' שבועות, פורסמה החלטת מיסוי בהסכם (ה"מ 6839/16) בעניין השקפת חברות LLC לצורך מס בישראל על ידי חברה ישראלית שביקשה להיחשב כשקופה לצורך מס בארה"ב כמפורט לעיל, ובעניין זיכוי עקיף לו זכאית החברה הישראלית על פי סעיף 126(ג) לפקודה באותן נסיבות.

החברה הישראלית הנדונה מוחזקת במלואה ע"י יחיד תושב ישראל. החברה מחזיקה במלוא הזכויות ב-LLC ("החברה הבת"), אשר מחזיקה בשותפויות וב-LLC's נוספות ("החברות הנכדות"). השותפויות והחברות הנכדות מחזיקות בנכסי מקרקעין בארה"ב. שיעורי ההחזקה של החברה הבת בשותפויות ובחברות הנכדות נמוכים מ-50%.
החברה ביקשה להיחשב לשקופה לצורך מס בארה"ב. המשמעות לעניין חישוב חבות המס בארה"ב, היא כי יראו את כל ההכנסות שמופקות מהנכסים המוחזקים על-ידי החברה הבת, החברות הנכדות ו/או השותפויות, כאילו הופקו על-ידי בעל המניות (בהתאם לחבות המס שחלה על יחיד בארה"ב).

החברה ביקשה מרשות המיסים לאפשר לה ליישם את האמור בחוזר 5/2004 ביחס לחברה הבת ולחברות הנכדות (שהן תאגידים מסוג LLC) והשותפויות, כך שהכנסותיהן ממקרקעין המצויים בארה"ב ידווחו בישראל באופן שוטף במסגרת דוחות החברה (שהינה "אטומה" כאמור, בישראל), ובנוסף ביקשה החברה כי המס שמשולם בארה"ב ע"י היחיד, בגין הכנסות המדווחות בתיק היחיד בארה"ב – הנובעות מנכסי הנדל"ן בארה"ב המוחזקים על-ידי החברה הבת, החברות הנכדות והשותפויות – יינתן כזיכוי כנגד מס החברות בו חייבת החברה, בישראל.

חוזר מ"ה 5/2004 בנושא "זיכוי ממס זר לתושב ישראל המחזיק ב – LLC" עוסק במקרים שבהם ההכנסה מופקת בארה"ב ע"י LLC אמריקאית ומיוחסת (בארה"ב) לבעל מניות תושב ישראל, זאת מבלי להתייחס להחזקה בעקיפין של ישראלי ב – LLC ומבלי לתת וודאות במקרים בהם ההכנסה מופקת ע"י חברה ישראלית ומיוחסת (בארה"ב) לבעלי המניות הישראלים.
בהחלטת המיסוי נקבע, כי חוזר 5/2004 לא יחול בנסיבות המקרה בו עסקינן, "בין היתר, גם בשל העובדה כי בעל המניות, אשר מדווח על הכנסות הקבוצה בארה"ב, אינו מחזיק במישרין בחברה הבת ובחברות הנכדות ובשותפויות".
מכאן ניתן להסיק לדעתנו, שבמקרה שבו היחיד היה מחזיק במישרין ב"שרשרת" חברות מסוג LLC, ניתן היה להשקיף את כל השרשרת לצורך מס בישראל.
וראויה השאלה להישאל, האם במקרה בו יחיד תושב ישראל מחזיק ב – LLC באמצעות חברה משפחתית ישראלית, רשות המסים בישראל תאפשר לאותו יחיד להשקיף את ה – LLC עפ"י הוראות החוזר.

מאידך, קובעת החלטת המיסוי כי יראו את תשלומי המס בתיק בעל המניות בארה"ב, בגין רווחים הנובעים מנכסים המוחזקים על-ידי החברה הבת (לרבות באמצעות השותפויות) והחברות הנכדות, כמיסים שהוטלו על הכנסות שהופקו בארה"ב בידי החברה הבת או בידי החברות הנכדות, בהתאמה. לפיכך, במשיכת כספים שמקורם ברווחים הנובעים מנכסים המוחזקים על-ידי החברה הבת, במישרין או באמצעות השותפויות, תהא רשאית החברה ליישם את מנגנון הזיכוי העקיף הקבוע בפקודה.
משמעות קביעה זו הינה כי הזיכוי העקיף לא יחול על העברת כספים מהחברה הבת לחברה, שמקורם בהכנסות הנובעות מהנכסים המוחזקים על-ידי החברות הנכדות, שכן החברות הנכדות מוחזקות ע"י החברה הבת בשיעור נמוך מ-50%, אלא רק על רווחי השותפויות.
פועל יוצא מקביעה זו הוא כי לגבי רווח החברות הנכדות, תתרחש "תאונת שילוש מס": מס בארה"ב החל על היחיד, מס חברות בישראל בעת חלוקת רווחים מחו"ל לחברה (ללא זיכוי מהמס ששילם היחיד בארה"ב) ומס בישראל על היחיד בעת חלוקת דיבידנד מהחברה אליו (שוב, ללא זיכוי ממס זר).
במסגרת החלטת המיסוי נקבעו מגבלות ותנאים נוספים, עליהם נדון במבזקינו הבאים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ולרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה