מבזק מס מספר 645 - 

מיסוי בינלאומי  2.6.2016

היערכות לקראת כניסתה לתוקף של האמנה החדשה עם גרמניה (חלק א) - 2.6.2016

בתאריך 21 באוגוסט 2014 נחתמה אמנה חדשה עם גרמניה, המחליפה את האמנה הקודמת שנחתמה בשנות השישים. בתאריך 8 במאי 2016 ניתן (סוף סוף) צו מס הכנסה (מניעת מיסי כפל) (גרמניה), התשע"ו-2016, הנותן תוקף לאמנה, החל מה – 1/1/2017.
לקראת כניסתה לתוקף של האמנה ולאור ההשקעות הרבות שמבצעים ישראלים בגרמניה, נקדיש את מבזק זה ואת המבזק הבא להשלכות האמנה החדשה ולסוגיות מיוחדות הקשורות אליה (ראו גם מבזקנו מס' 560).

המיסים בגרמניה, הנדונים באמנה
האמנה החדשה חלה על:

  • מס ההכנסה הגרמני החל על יחידים (בשיעורים מדורגים הנעים בין 14% ל – 45%).
  •  מס החברות (בשיעור של 15%).
  • מס רווחי הון (הנכלל בהכנסה החייבת ואינו כפוף לשיעור מס מוגבל).
  • מס המסחר (המכונה גם מס עסקים) המוטל על פעילות מסחרית על ידי האזור\"מדינה" (land) בו מתבצעת הפעילות, כאשר בכל מדינה מוטל מס בשיעור שונה (הנע בין 14% ל – 17%), וכן התוספות המוטלות עליהם (הכוונה היא בעיקר למס הסולידאריות, בשיעור של 5.5% מהמס). בעוד שגם באמנה הישנה נכללו כל סוגי המיסים שלעיל, מס הסולידאריות לא צוין מפורשות באמנה הישנה, אם כי עפ"י הוראות הפקודה, עד היום ניתן היה ממילא לדרוש אותו כזיכוי, בהיותו עומד בהגדרת "מיסי חוץ" שבסעיף 199 לפקודה.

שיעורי ניכוי מס במקור מדיבידנד, ריבית ותמלוגים
דיבידנד: שיעור ניכוי המס במקור מדיבידנד הופחת משיעור של 25% לכדי 10%, ובמקרה של החזקה בשיעור של לפחות 10% בחברה המשלמת את הדיבידנד – 5%.
ריבית: ניכוי המס במקור מריבית הופחת משיעור של 15% לכדי 5%. נציין שעל פי הדין הפנימי בגרמניה, לא מנוכה מס במקור על תשלומי ריבית, למעט במקרים חריגים (כדוגמת הלוואה משתתפת ברווחים, ראו להלן). בהתאם לפרוטוקול האמנה החדשה, על הלוואות משתתפות ברווחים ומכשירים דומים (המפורטים בפרוטוקול), והניתנים לניכוי בחברה הגרמנית משלמת הריבית, לא יחול שיעור המס המופחת, אלא יחול הדין הגרמני, קרי ניכוי מס במקור בשיעור של 26.375%. נציין שגם לאחר כניסת האמנה החדשה לתוקף, במקרים מתאימים ובכפוף לכללי מחירי העברה, יש לשקול משיכת רווחים בדרך של ריבית, על אף הניכוי במקור, חלף החזקה במניות ומשיכת רווחים כדיבידנד, או בנוסף למשיכה\החזקה כאמור.
תמלוגים: על פי האמנה החדשה, הכנסות תמלוגים ימוסו רק במדינת מושבו של מקבל התשלום, קרי פטור מניכוי במקור במדינת מושבו של המשלם, לעומת ניכוי מס במקור בשיעור של 5% באמנה הישנה.

חלוקה מחברה להשקעות במקרקעין
כבמרבית האמנות החדשות עליהן חתמה ישראל בשנים האחרונות, הוראות האמנה מתייחסות גם לחלוקת רווחים מקרן ריט, כך שמחלוקות המתקבלות מקרן להשקעות במקרקעין כמשמעותה בסעיף 64א2 לפקודה, ומחברה להשקעות במקרקעין כמשמעותה בדין הגרמני, ינוכה מס במקור בשיעור של 15%, בתנאי שלמשקיע פחות מ- 10% בקרן.
עפ"י הדין בגרמניה, קרן ריט גרמנית פטורה ממס חברות וממס רווחי הון, וחלוקה ממנה חייבת במס בדרך של ניכוי במקור בשיעור של 26.375%.
השילוב של הוראות האמנה והדין בגרמניה מביא למס כולל (בישראל וגרמניה) בשיעור של 25% בלבד על רווחים מהשקעה בקרן ריט גרמנית.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד)גדי אלימי ולרו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה