מבזק מס מספר 872 - 

מיסוי בינלאומי  18.3.2021

השלכות מס הנובעות משיטות תגמול ואירועים מיוחדים במטבעות קריפטו - 18.3.2021

תעשיית הקריפטו לא שוקדת על שמריה וההתפתחויות של התעשייה גוררות שאלות מס מעניינות, נביא בתמצית במבזק זה התייחסות למספר אירועים ושאלות מס לדוגמה :

Airdrop – מצב שבו מיזם מחליט לחלק מטבע קריפטו מסיבות שיווקיות.

השלכות מס : המקבל עשוי לטעון כי מדובר ב"מתת שמיים", קרי – מתנה, או אירוע אחר שאיננו חייב במס.  רשות המיסים עשויה לטעון כי מדובר בהתעשרות והכנסה חייבת, בעיקר יהיה רלוונטי למי שפעיל בתחום מטבעות הקריפטו, וקבלה של מטבעות כאמור יכולה להיחשב כחלק מהתקבולים ה"טבעיים" של פעילותו ההונית\העסקית.

ריבית על קריפטו – סיטואציה שבה בעל מטבעות קריפטו, מעמיד מספר מטבעות לטובת פלטפורמה אשר מעניקה הלוואות (או מספקת מינוף במסחר), ובתמורה משלמת לאותו בעל מטבעות, ריבית.  לדוגמה – יחיד מעביר 100 ביטקוין, ובתמורה להם מקבל ריבית שנתית (בביטקוין) בסך 7%.

השלכות מס – במקרה האמור מדובר בהכנסה מריבית. נשאלת השאלה – מהו שיעור המס אשר יחול על הכנסה זו – 15% או 25%. לדעתנו, בהחלט תיתכן עמדה לפיה שיעור המס אמור להיות 15% אשר חלים על ריבית על נכס "שאינו צמוד למדד". עמדתנו זו מקבלת משנה תוקף לאור הגדרת "מדד" בסעיף 125ג ועל הפסיקה לפיה הביטקוין איננו "מטבע חוץ" אלא "נכס".

Fork – מצב שבו כתוצאה מחוסר הסכמה בקהילה שמתחזקת את המטבע, נוצר פיצול לשני מטבעות. לדוגמה – פיצול הביטקוין ל- "ביטקוין קאש" באוגוסט 2017. בסיטואציה זו, כל מחזיק ביטקוין, קיבל מטבע נוסף חדש בלי שהיה צריך לשלם עליו.

השלכות מס – מקרה זה דומה למצב של חלוקת מניות הטבה אשר מוסדרים בסעיף 94 בפקודה. מניות הטבה הן מניות שניתנות בחינם למי שמחזיק את המניות העיקריות, והחוק קובע כי בחלוקת מניות הטבה אין אירוע מס – המחיר המקורי נחלק בין המניה העיקרית לבין המניה החדשה (זו שהגיעה במסגרת ההטבה), ויום הרכישה של המניה החדשה – הוא אותו יום רכישה של המניה העיקרית. נבהיר כי חלוקת מניות הטבה גוררת גם תיקון מחיר המניה למטה כך ששווי המניה העיקרית לפני ההטבה יהיה שווה לשווי המניה העיקרית לאחר ההטבה + שווי המניות שחולקו כהטבה – כך לא אמור להיווצר רווח כלכלי כתוצאה מההטבה עצמה. לאור הדמיון הרב בין מניות הטבה לבין "פיצול" במטבעות קריפטו, אנו סבורים כי הטיפול המיסויי אמור להיות זהה, ואירוע המס יתרחש רק בעת מכירת מטבעות הקריפטו בעתיד או שמא אף בעת המרתם במטבע אחר.

 Staking – מצב שבו אדם המחזיק מטבע מסוים (לדוגמה – את'ר), מחליט להשתתף בתכנית לפיה הוא מוכן לקבל את התמורה שנקבעה, לאור החזקתו במטבע. לדוגמה – יחיד שמחזיק מעל 32 מטבעות אית'ר יקבל כ- 5% מטבעות נוספים בשנה.

השלכות מס – כאן קיימת התלבטות האם האירוע האמור מהווה הכנסה בעת קבלת המטבעות – מעין תשואה על ההון, בדומה לדיבידנד או ריבית, או שמא ההכנסה נדחית למועד המכירה של המטבעות שהתקבלו – כמו ב- FORK (או מניות הטבה). לעניין דיבידנד – נדרש כי יהיו רווחים ועודפים למיזם המחלק דיבידנדים, ובענייננו ב- Staking  המטבעות מגיעים בלי קשר לאיזשהו רווח.

לעניין ריבית – קשה יהיה לומר כי למקבל הגיעה ריבית משום שלא קיימים יחסי לווה-מלווה ולא רק זו – המטבעות נשארים ומצויים בידיו של הבעלים.

לעניין מניות הטבה – אירוע ה -Staking  דומה במהותו למניות הטבה עם הסתייגות לפיה ה"מחזיקים הקטנים" (וגם מחזיקים גדולים שבחרו לא להשתתף ב- Staking ) – לא מקבלים את ההטבה, ולכן אין מדובר בהטבה "מושלמת" אשר מתרחשת ב- Fork. יחד עם זאת, מתקיימים שאר הסממנים – כל מי שמשתתף מקבל את אותה פרופורציה של מטבעות, ההשתתפות גורמת לכך שיהיו יותר מטבעות במחזור ועשוי לגרום לירידה במחיר שלהם.  לפיכך עמדתנו היא כי ראוי לקבוע כי באירוע Staking  יש להטיל את המס בעת מכירת המטבעות שהתקבלו – בדומה למניות הטבה.

לאור החדשנות של המקרים, ופרשנות אפשרית שונה של רשות המיסים, המלצתנו היא להוסיף גילוי בדוח האישי לגבי האירוע שהתרחש, בעיקר לגבי אירועStaking  – בו עשויה להיות עמדה נוגדת של רשות המיסים.

משרדנו בעל ניסיון רב בייצוג וליווי משקיעי ומיזמי קריפטו ומזמין את פעילי התעשייה לבחון השלכות מס במקרה הצורך.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח חגי אלמקייס ולשאר חברי הצוות הבינלאומי, במשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה