מבזק מס מספר 253 - 

מיסוי בינלאומי  16.5.2008

הסדרי מס לנאמנויות בגין הכנסותיהן ותיקוני חקיקה מבורכים בתחום מיסוי הנאמנויות. - 16.5.2008

בהודעת רשות המסים שפורסמה באחרונה נמסר, כי במסגרת היערכות רשות המסים ליישום חקיקת הנאמנויות ותיקוניה כפי שיפרטו בהמשך מגבשת הרשות הסדר מיסוי להכנסות שנצברו עד ליום התחילה (1.1.2006), והכול לגבי נאמנויות שהוקמו לפני המועד האמור.

בהודעת רשות המסים נמסר, כי ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הצעת החוק לתיקון הפקודה בעניין מיסוי נאמנויות, שעיקרה הקלת חובות הדיווח ע"י המרה של חובת הגשת דו"ח לחובת הגשה הודעה במקרים שנקבעו (עיקר ההקלה נוגעת ליוצר או נהנה שהם תושבי ישראל, שהיו כפופים ע"פ הדין הקיים לחובת הגשת דוח שנתי). להרחבה בנושא זה ראה מבזק מס מספר 234. תיקון החקיקה ייכנס לתוקף עם אישור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית, והוא צפוי לחול רטרואקטיבית מתחילת 2006.

בנוסף, אושרו בועדת הכספים שתי תקנות בנושא נאמנויות: תקנות מ"ה (ייעוד הכנסה לנהנה יחיד תושב חוץ וקביעת רווח הון בנאמנות מיועדת), התשס"ח – 2008 (להלן: "תקנות הייעוד") ותקנות מ"ה (הוראות לעניין תיקון שומת הכנסת הנאמן וקביעת רווח הון בידיו בעקבות חלוקה לנהנה תושב חוץ), התשס"ח – 2008 (להלן: "תקנות התיקון").

שני סוגי התקנות נועדו לאפשר פיצול בין נהנים יחידים שהנם תושבי ישראל ובין אלו שהנם תושבי חוץ, לעניין מיסוי בישראל. פיצול זה מתבקש היות וע"פ פרק רביעי 2 לפקודה (פרק מיסוי הנאמנויות), כפופה נאמנות המוגדרת כ"נאמנות תושבי ישראל" למס בישראל על מלוא הכנסתה (הכנסת הנאמן), בין אם הופקה בישראל ובין אם מחוץ לישראל. החקיקה הראשית בישראל לא הבחינה, לעניין זה, בין החלק שאמור להיות מיוחס לנהנים תושבי ישראל (ויחויב במס) לבין החלק שאמור להיות מיוחס לנהנים תושבי חוץ, אשר עשוי להיות פטור ממס בישראל. כך למשל אם מדובר בהכנסה שהופקה מחוץ לישראל, וכן אם מדובר בהכנסה שהופקה בישראל שתושב חוץ פטור ממס בגינה (מכוח הוראות הפקודה או מתוקף אמנת מס רלבנטית). תקנות הייעוד נועדו להסדיר נושא זה מראש על דרך ייעוד שיעור מסוים מהכנסת הנאמן לנהנים תושבי חוץ, ותקנות התיקון מאפשרות תיקון שומות המס לשנים קודמות (מקסימום ארבע שנים קודמות) בעקבות חלוקה של כספים לנהנים זרים. תחולת התקנות היא חליפית. נאמן שבחר להחיל את תקנות הייעוד, לא יורשה לבחור להחיל את תקנות התיקון.

התקנות חלות רק ביחס לנהנים תושבי חוץ שהנם יחידים ורק ביחס לנאמנויות תושבי ישראל שהתקיימו בהן נסיבות שהוגדרו (כגון שהנאמנות בלתי הדירה) או שחל שינוי בנסיבות כפי שהוגדר. בשני סוגי התקנות קבע המחוקק "מחיר כניסה" כתנאי להחלתן – מכירת אותו חלק המיוחס לנהנים תושבי החוץ המיועדים ורכישתו מחדש ע"י הנאמן. היוצר נחשב כמוכר של אותו חלק ויחולו הוראות חלק ה' לפקודה. שתי התקנות מתנות במפורש את תחולתן בכך שהמס המתחייב בגין מכירה רעיונית זו שולם. בנוסף, כל הקניה לנאמנות של נכס נוסף, לאחר שהוחלו הוראות אחת התקנות, תחשב אף היא כמכירה ע"י היוצר ביחס לאותו חלק המיוחס לנהנים תושבי החוץ. פחת יותר כשיעור מן התמורה שנקבעה בגין המכירה הרעיונית כנגד שיעור ההכנסה המיוחסת לנהנים תושבי חוץ.

בשני המסלולים המוצעים בתקנות חלות חובות דיווח והצהרה על הנאמן – כגון: הצהרה בעניין החלק המיועד לנהנים תושבי חוץ, שינוי בסטאטוס (פטירת נהנה מיועד או היותו לתושב ישראל). התקנות יחולו רטרואקטיבית החל מיום 1.1.2006.

עוד נמסר בהודעת הרשות, כי בקרוב תפרסם רשות המסים את כל הטפסים, ההודעות וההצהרות הקשורים לנאמנויות וכן הנחיות מקצועיות הקשורות לנושא הדיווח. מועד הגשת דוחות, הודעות והצהרות הקשורים לנאמנויות וכן מועד הגשת הדוח השנתי ל- 2006 ול- 2007 למי שחייב בהגשתם בשל הוספת פרק הנאמנויות ובשל כך בלב, נדחה ליום 31.8.2008.

לפרטים נוספים ניתן לפנות גדי אלימי, עו"ד ורו"ח או לילך אשרוב, עו"ד ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה