מבזק מס מספר 370 - 

ביטוח לאומי  14.10.2010

אי תשלום דמי ביטוח ע"י חברה עשוי לגרום לשינוי מעמדו של בעל השליטה לעצמאי - 14.10.2010

ב- 15 לאוגוסט 2010 קבע בית הדין האזורי לעבודה (ב"ל 2725/09)  בעניינו של יוסף מזוז, בעל שליטה בחברת מעטים שהיתה חייבת לביטוח לאומי (להלן: " המל"ל")  דמי ביטוח בעבורו במשך תקופה ארוכה, כי הוא ייחשב כעובד עצמאי  ובשל כך יחויב בתשלום דמי הביטוח.

תקציר עובדתי

– המבוטח בעל מניות ובעל שליטה ב- 2 חברות אשר לא שילמו דמי ביטוח וערכו הסדרי תשלומים שלא כובדו.

– המבוטח עבד רק בחברה א' שבה דווח למל"ל אך לא שולמו דמי ביטוח, לאחר שהחברה הפכה לחדלת פירעון, נפתח תיק ניכויים בחברה ב' אך בחברה זו לא דווח כלל על בעל המניות כעובד ולטענתו, החברה חייבת לו עשרות משכורות.

1. המל"ל החליט לשנות מעמדו של המבוטח לעובד עצמאי רטרואקטיבית מ- 1/04 ולחייבו בתשלום דמי ביטוח על פי בסיס ההכנסה שדווחה למס הכנסה כמשכורת.

2. לטענת המל"ל, פעולה זו נעשתה מאחר והמבוטח לא דיווח על עצמו שנים כשכיר, לא צבר תקופת ביטוח כשכיר והוציא תלושי שכר בתקופות בהן החברה לא היתה פעילה. לפיכך למעשה, ניצל לרעה את מעמד החברה כאישיות משפטית נפרדת, ובשל כך יש לשלול לו את החסינות מפני ייחוס  חובות החברה אליו בדרך של שינוי מעמד לעובד עצמאי.

3. המבוטח טען כי על פי ההלכה הפסוקה  בענין "גרוסקופף", יש לראותו כעובד החברה, שזהו מקום עיסוקו היחיד, ובמידה ולא היה מועסק בחברה היה צורך בעובד אחר במקומו, אולם בשל בעיות כלכליות לא שולמו דמי הביטוח.

השאלה לדיון היא:  האם אי תשלום דמי ביטוח על ידי חברת מעטים, מצדיק הרמת מסך מעל החברה ושינוי מעמד המבוטח משכיר לעצמאי, כך שדמי הביטוח ייגבו אישית מהמבוטח?

החלטת בית הדין האזורי

"… אי תשלום דמי ביטוח כ"עובד" על ידי החברה, הינה בעלת משקל משמעותי ומכריע לכך שהמבוטח לא הגדיר עצמו כעובד של החברה.  לכך יש להוסיף כי החברה  לא דיווחה לנתבע (המל"ל) על התובע כעובד…"

בנסיבות שתוארו קובע בית הדין שמדובר בתופעה עקבית ושיטתית. אי תשלום דמי הביטוח לאורך תקופה ממושכת והוצאת תלושי שכר ללא תשלום, מלמדות שהסדר העבודה אינו אמיתי כך שהמבוטח לא היה בחזקת עובד בחברה ולפיכך אין לתת לו מסתור מאחורי  מסך ההתאגדות  של החברה.

זה המקום לציין כי  המל"ל  פירסם הוראות בתוקף מינואר 2009,  לפיהן נקבע כי בנסיבות מסוימות אין מניעה משפטית להפוך בעלי שליטה בחברה מעובדים שכירים לעובדים עצמאיים כאשר החברה שבבעלותם אינה משלמת את דמי הביטוח בעבורם באופן עקבי ממושך ושיטתי.

נבהיר כי המל"ל מרים את מסך ההתאגדות ומשנה את מעמד בעלי השליטה מעובד שכיר לעובד עצמאי במקרים הבאים:

  1. כאשר החברה חייבת דמי ביטוח למוסד לביטוח לאומי לאורך זמן בעד משכורתו של בעל השליטה.
  2. כאשר בעל השליטה מקים חברות חדשות מפעם לפעם ואינו משלם את דמי הביטוח.
  3. כאשר בעל השליטה עובד בפועל בחברה בשליטתו במשך כל השנה אך מדווח למוסד לביטוח רק בחודש אחד.
  4. במקרים חריגים, כאשר בעל השליטה מתנהג כעצמאי לכל דבר ועניין.

 מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) ועל ידי חיים חיטמן.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה