מבזק מס מספר 19 - 14.4.2003

מיסוי ישראלי - שווי שימוש לטלפון סלולרי

לאחרונה פרסמה נציבות מס הכנסה חוזר מקצועי בנושא שווי השימוש בטלפון סלולרי (רדיו טלפון נייד – רט"ן), וניכוי הוצאות החזקת מכשיר כאמור.

על פי החוזר, שווי השימוש לשנת 2003 לעובד שהמעביד העמיד לרשותו רט"ן יהיה מחצית ההוצאה או 85 ₪ לחודש, כנמוך שבהם, בניכוי השתתפות העובד.

על פי החוזר, לא יותרו הוצאות החזקת רט"ן בגובה מחצית ההוצאה או 1,020 ₪ בשנת 2003, כנמוך שבהן. (במידה ונזקף שווי לעובד, תותר ההוצאה במלואה).

במידה וניתנים לעובד יותר ממכשיר אחד, קובע החוזר כי ניתן לבחור באחת משתי אפשרויות: זקיפת שווי לעובד בגין כל המכשירים או זקיפת שווי על מכשיר אחד והגבלת ניכוי ההוצאה כפי שנקבע בתקנות לגבי יתר המכשירים.

נקודה מעניינת המוזכרת בסעיף 3 לחוזר הינה כי במידה והרט"ן יועד לבני משפחתו או מקורבים אחרים של העובד, ההוצאה "לא תותר במלואה ותחשב כהכנסה חייבת."

רב הנסתר על הגלוי במשפט זה של חוזר הנציבות, אולם לדעתנו פרשנות לפיה ההוצאה לא תותר בניכוי בידי המעביד ואף תחשב הכנסה חייבת בידי העובד תיצור מצב של "כפל מס", בלתי ראוי.

 

מיסוי ישראלי - תוכניות חיסכון בפוליסות ביטוח משתתפות ברווחים - מס בשיעור של 15% על המרכיב האינפלציוני?

בפוליסות ביטוח אשר מרכיב החסכון שבהן הינו פועל יוצא מרווחי חברות הביטוח ("תוכניות חסכון משתתפות ברווחים"), תשואת החוסך בתוכניות כאמור אינה צמודה למדד המחירים לצרכן או לשער מטבע כלשהו, ולפיכך אין החוסך זכאי לפטור מהפרשי הצמדה המנוי בסעיף 9(13) לפקודה.

מסעיף 125(ג) הקובע מס בשיעור של 10% על תשואות מסוימות בשוק ההון הוחרגה במפורש תוכנית חיסכון בפוליסת ביטוח חיים משתתפת ברווחים.

כפועל יוצא מהאמור לעיל, ימוסו לכאורה כל רווחי תוכנות החסכון כאמור במס, בשיעור של 15% לרבות תשואתן שתשקף הצמדה למדד.

מבדיקה שנערכה בנושא עם נציבות מס הכנסה עולה כי מרכיב התשואה השווה להפרשי ההצמדה בתוכניות חסכון משתתפות ברווחים לא יחויבו במס ואילו הרווחים הריאליים יחויבו במס בשיעור של 15% במועד משיכת הכספים .

מיסוי בינלאומי - ביצוע דוחות מס מאוחדים בחול יאפשר מתן זיכוי בגין מיסי חוץ של חברות בשרשרת חברות

סעיף 126(ג) לפקודה לאחר תיקון 132 מאפשר הכללת הכנסותיה של חברת חוץ ("חברת בת") המוחזקת בידי חברה תושבת ישראל בשיעור של לפחות 25%, לרבות הכנסותיה מדיבידנד של חברת הבת מחברת חוץ נוספת ("חברה נכדה"), המוחזקת על ידיה בשיעור של 50% לפחות, כהכנסה חייבת בישראל, לעניין הטלת מס בשיעור של 36% במקביל למתן זיכוי במס ששולם בחו"ל הן בחברת הבת והן בחברה הנכדה ("זיכוי עקיף").

במדינות רבות באירופה ובעולם הרחב נהוג לאפשר לחברות בנות או לחברות בשרשרת חברות לאחד דוחותיהן לצורכי מס כך שהכנסותיה של החברה האם תכלולנה את הכנסותיהן של החברות הבנות וחבות המס הקבוצתית תוטל על החברה האם. כדוגמא ניתן לציין את בריטניה, צרפת, גרמניה ועוד.

שילוב הוראות הדין הפנימי במדינות מסוימות, בדבר איחוד דוחות לצורכי מס, יאפשר מתן זיכוי בגין מסי חוץ אף בגין הכנסתן של חברות נינות ומעבר לכך.

במבזק המס הבא נבחן את שילוב הוראות סעיף 126(ג) וסעיף 203(ב) לפקודה .

ביטוח לאומי - חיובם במס של עולים חדשים ותושבים חוזרים על הכנסה פסיבית הפטורה ממס הכנסה

כפועל יוצא מתיקון 132 לפקודה ובהתאם להוראות סעיף 14 לפקודה הרי שהכנסתם של עולה חדש ותושב חוזר אשר תעמוד בתנאים המנויים בסעיף לא תהא חייבת במס הכנסה.

מאידך הננו להפנות את תשומת לבכם כי הכנסותיהם של נישומים כאמור תחויבנה בדמי ביטוח לאומי, זאת לאור הוראות סעיף 345 לחוק הביטוח הלאומי.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה