מבזק מס מספר 30 - 

מיסוי בינלאומי  14.7.2003

חלוקת דיבידנד אחרי הגירה למהגר תושב מדינת אמנה, תוך הקטנת שווי המניות הנמכרות - 14.7.2003

מכירת מניות בחברה תושבת ישראל, על ידי יחיד שהיגר לחו"ל, תהא חייבת במס בישראל מכוח סעיף 89(ב)(2) לפקודה. במידה והוראות האמנה בין מדינת ישראל לבין מדינת התושבות קובעות כי זכות המיסוי תהא של מדינת התושבות בלבד, לא תקום חבות במס בישראל, על אף הדין הפנימי בישראל, כאמור לעיל. יחד עם זאת, אם המניות היו בבעלותו של המהגר טרם ההגירה (שהתרחשה לאחר 1.1.2003), עלול המהגר להתחייב במס בישראל בגין המכירה, וזאת לאור הוראות סעיף 100א' לפקודה.

כאמור, יחיד שהיגר לחו"ל ובחר במועד העזיבה שלא לשלם את המס בגין מניות שהיו בבעלותו במועד ההגירה, יחויב במס על רווח ההון הריאלי, ביום מימוש הנכס בפועל לפי יחסי התקופות. לפני מכירת המניות בפועל ("המימוש"), ראוי לבחון חלוקת דיבידנד וזאת במידה ושיעור המס  על הדיבידנד (ניכוי המס במקור בישראל, ותשלום מס נוסף, אם קיים, במדינת התושבות של המהגר), יהא נמוך משיעור המס הכולל האפקטיבי החל על רווח ההון הריאלי החייב במס בישראל בעת המימוש.

בנוסף או לחלופין, במידה וחלוקת דיבידנד אינה אפשרית, הרי יישום הוראות סעיף 94ב' במתכונתו החדשה, יאפשר הקטנת חבות המס, הן לגבי רווחים ראויים לחלוקה שנצברו לפני 1.1.2003 והן לגבי אלו שנצברו לאחר 1.1.2003. (בעניין זה ראה מבזק מס מספר 17 מיום 31.3.2003).

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה