מבזק מס מספר 32 - 

מיסוי בינלאומי  3.8.2003

תמצית המלצות ועדת ישראלי למיסוי נאמנות במס במדינת ישראל - 3.8.2003

חברים נכבדים,

לאור פרסום המלצות ועדת ישראלי למיסוי נאמנות במס במדינת ישראל וחשיבות הנושא, החלטנו להקדיש את גיליון מספר 32 של מבזק המס לנושא זה ולהביא את תמציתם בפניכם.

נקדים ונאמר כי בהקשר לטיפול בנאמנויות בגין שנים קודמות, המליצה הוועדה לרכז לתקופה קצובה את הטיפול בתיקים כאמור, בדומה להסדרים בהקשר למיסוי הכנסות מחו"ל בשנת 2002. דהיינו תתאפשר, לפרק זמן קצוב, פניה בכוונה להסדיר את עניינם של נהנים ויוצרי נאמנות תושבי ישראל, אשר הקימו או הנם מוטבים בנאמנויות אשר נבעו להן הכנסות ערב תיקון 132 ופרסום המלצות אלו.

 

להלן תמצית המלצות הוועדה:

1.    כללי:

א.     הנאמנות אינה אישיות משפטית וככזו לא תיחשב כנישום לעניין מס – הנישום יהא הנהנה. על הנאמן חלה חובת דווח ותשלום מס בכפוף למקרים חריגים.

ב.      ייתכנו שני סוגי נאמנויות. האחת הדירה, בה ליוצר נותר הכוח להשפיע על פעולת הנאמן בהקשר לנכסים או לפרותיהם – תחשב כשקופה דהיינו העברת הנכסים לנאמנות וקבלתם לא תחשב לאירוע מס בעוד רווחי הנאמנות יחשבו כרווחי היוצר.

        השניה נאמנות בלתי הדירה, בה ליוצר לאחר הקמתה אין כוח להשפיע על הנאמן. לגבי נאמנות כאמור נקבעו עקרונות מיסוי, תוך התחשבות במעמדם המיסוי של היוצרים במועד יצירת הנאמנות ושל הנהנים בתקופת הפקת ההכנסות על ידי הנאמנות ובעת סיום חיי הנאמנות ללא חשיבות במעמדו המיסוי של הנאמן.

        שומת להכנסות הנאמנות תוצא לנאמן, למעט בנסיבות בהן חולקו ההכנסות לנהנה בתקופה שנקבעה שבה ניתן להוציא את השומה לנהנה.

ג.       ככלל הועדה העדיפה שיטת מיסוי הכנסות הנאמנות באופן שוטף אף אם טרם חולקו לנהנה. במקרים מסוימים נקבעו הוראות המתנה לעת חלוקה לנהנים תוך קביעת שיטת הכללת הרווחים וחבותם במס בעת חלוקה כאמור.

ד.      במגמה לעודד קליטת עליה ויבוא הון לישראל ינתנו הקלות לנאמנויות שנוצרו ע"י תושבי חוץ עולים חדשים ותושבים חוזרים.

ה.      נקבעו הוראות אנטי תכנוניות למניעת ניצול לרעה של מוסד הנאמנות.


2.    עיקרי ההמלצות:

בהקשר לנאמנות בלתי הדירה הבחינה הוועדה בין נאמנות בה הן היוצר והן הנהנה הינם תושבי ישראל (נאמנות תושבי ישראל), לבין נאמנות בה היוצר או הנהנה הינם תושבי חוץ (נאמנות מעורבת).

א.     מיסוי נאמנות תושבי ישראל:

  1. העברת נכס לנאמנות תושבי ישראל מהווה מכירה ומהווה לכן אירוע מס, הפסד מהעברת נכס לנאמנות כאמור לא יותר ליוצר ורצף המס ישמר בידי הנאמנות.
  2. יוצר נאמנות לא יחויב במס במידה והעברת הנכס ישירות לנהנה לא הייתה חייבת במס. פועל יוצא מהאמור לעיל הוא כי ייקבעו הוראות בדבר רצפיות המס במקרים כגון אלו.
  3. נאמן בנאמנות כאמור יהא בר שומה ובר חיוב עבור נהנה, בגין הכנסותיה באופן שוטף על פי דיני ישראל בהתאם לצבירתן בנאמנות, אף אם הכנסות אלו לא חולקו לנהנים. חובת הנאמן הינה לרבות לעניין שומה, ערעורים, תשלומים וגביה.
  4. על הכנסות נאמנות תושבי ישראל יחולו שיעורי המס החלים על יחידים תושבי ישראל לרבות שיעורי המס המוטלים על הכנסות מיוחדות כגון: ריבית, דיבידנד ורווח הון. הכנסות שאינן זכאיות לשיעור מס מיוחד תחוב במס בהתאם לשיעור המס המרבי החל על הכנסות היחיד, ללא התחשבות במדרגות מס. הכנסות נאמנות כאמור לא תהינה זכאיות לפטורים, ניכויים וזיכויים אישיים לרבות פטורים המוגבלים בתקרה. הכנסות הנאמנות המוקצות באופן בלתי ניתן לחזרה לנכה או קשישי אשר אינם חייבים בהגשת דוח לפקיד השומה, יהא הנאמן רשאי לבצע תאום מס בשמם ולשלם את המס בהתאם מבלי שהנישומים האמורים יאלצו להגיש דוח מס.
  5. חולקה הכנסה מהנאמנות לנהנים או הוקצתה באופן בלתי ניתן לחזרה, עד לתום שישה חודשים מתום שנת המס שבה הופקה ההכנסה, ניתן יהיה שלא לכלול את ההכנסה במסגרת הכנסתה החייבת במס של הנאמנות. הכנסה זו תחשב כהכנסת הנהנה תוך שמירת אופייה כך שהנהנה יהא זכאי להינות מכל הטבת מס לה הוא זכאי כיחיד. על נאמן ונהנה הבוחרים ליישם הוראה זו להודיע עם הגשת הדוח השנתי של כל אחד מהם אודות בחירתם זו.
  6. הוראות הפקודה יחולו לעניין הפסדים וזיכוי ממס זר. הפסדי הנאמנות אינם ניתנים להעברה לנהנים. בסיום חיי הנאמנות ניתן יהיה להעביר את ההפסדים שנוצרו בנאמנות בטרם קוזזו, לידי הנהנים.
  7. חלוקת הכנסה מהנאמנות לנהנים, לאחר שמוסתה כדין בידי בנאמן, וחלוקת קרן הנאמנות – לא תחשבנה כהכנסה בידי הנהנה. הכנסה שחולקה או הוקצתה לנהנה עד לתום שישה חודשים מתום שנת המס בה נצברה תחויב במס במסגרת דוח המס האישי של הנהנה וישמר אופייה בידי הנהנה.
  8. סיום חיי הנאמנות – חלוקה לנהנים של נכסי הנאמנות שמקורם בהון הנאמנות או בהכנסות שחויבו במס בידי הנאמן לא תהווה אירוע מס. ייקבעו כללי רצף מס לגבי נכסים שהועברו בפטור או בהפסד מהיוצר לנאמנות וממנה לנהנה, וכן לגבי נכסים שנרכשו בידי הנאמנות. נותרו בנאמנות בתום חייה הפסדים פרותיים או הפסדי הון יחולו כללים מיוחדים.
  9. שינוי תושבות – לשינוי תושבות היוצר מתושב ישראל לתושב חוץ לא תהיינה השלכות מס. שונתה תושבותו של אחד הנהנים ועדין נותרו נהנים אחרים תושבי ישראל יחולו ההוראות הבאות:

היה חלקו של הנהנה בנכסי הנאמנות מזוהה ומוחלט יחולו לגבי חלקו בנכסי הנאמנות הוראות סעיף 100א' גם אם טרם מומש הנכס, כל זאת בשינויים המחויבים המנויים בדוח הוועדה. לא היה חלקו של הנהנה בנכסי הנאמנות מזוהה ומוחלט – כל עוד לא מומש נכס לא יראו את נכס הנאמנות כאילו נמכרו על ידי תושבי ישראל, מומשו נכסים על ידי השותפות יחשבו כאילו נמכרו על ידי תושבי ישראל, בכפוף להוראות מיוחדות שתקבענה בהקשר לנהנה זר. הועבר נכס לנהנה לאחר שחדל להיות תושב ישראל יחויב הנהנה בדיווח ותשלום המס כאמור בסעיף 100א(ב) או(ג) בעת מימוש הנכס.

 

ב.      מיסוי נאמנות מעורבת – נאמנות שבה יוצר או נהנה תושב חוץ:

הוגדרו ארבעה סוגי נאמנויות מעורבות שהן נאמנויות בעלות מרכיב זר.

הנושא

נאמנות נהנה זר

נאמנות יוצר זר

נאמנות יוצר זר מוגבל

נאמנות יוצר ונהנה זרים

הערות

מהות הנאמנות

נאמנות בה היוצר תושב ישראל וכל הנהנים תושבי חוץ.

היוצרים הנם יחידים תושבי חוץ או שחלפו 15 שנים רצופות מיום שחדלו להיות תושבי ישראל, הנהנים הנם יחידים תושבי ישראל.

היוצרים יחידים או חבר בני אדם תושבי חוץ שטרם חלפו 15 שנים ברציפות מיום שחדלו להיות תושבי ישראל, הנהנים הינם תושבי ישראל .

כל יוצרי הנאמנות וכל הנהנים הינם תושבי חוץ יחידים או חבר בני אדם.

הסתבר כי יש בנאמנות תושב ישראל, ועובדה זו לא הייתה ידועה מראש תיחשב הנאמנות מלכתחילה כנאמנות תושבי ישראל – על כל המשתמע מכך.

העברת נכסים לנאמנות

חייבת במס למעט אם קבוע פטור בפקודה במידה וההעברה הייתה לתושב החוץ במישרין.

העברת נכס לנאמנות לא תהא אירוע מס בישראל, ובלבד שהעברה הנכס מהיוצר לנהנה לא הייתה חייבת במס בישראל.

העברת נכס לנאמנות לא תהא אירוע מס בישראל, ובלבד שהעברת הנכס מהיוצר לנהנה לא הייתה חייבת במס בישראל.

אינה חייבת במס.

בהקשר להעברת נכסי מקרקעין קיימת התייחסות נפרדת ויש לבוחנה בנפרד.

מיסוי שוטף

הכנסות הנאמנות שמקורן בחו"ל אינן חייבות במס בישראל, הכנסות בישראל תחויבנה במס בכפוף לדין החל על תושבי חוץ.

לא יוטל מס על הכנסותיה השוטפות שמקורן אינו בישראל. הכנסות שמקורן בישראל תחויבנה במס רק אם היוצר היה חייב בגינן במס בישראל.

לא יוטל מס על הכנסותיה השוטפות שמקורן אינו בישראל, הכנסות שמקורן בישראל תחויבנה במס רק אם היוצר היה חייב בגינן במס בישראל.

אינם חייבים במס בגין הכנסות בחו"ל. בהקשר להכנסות בישראל יחולו הוראות הפקודה בהקשר למיסוי תושב חוץ.

חלוקה לנהנים

חלוקת הכנסות לנהנים אינה אירוע מס בישראל ולכן אינה חייבת במס בישראל.

חלוקת ההכנסות לנהנים תהא פטורה ממס, בתנאי שדווחו לפקיד השומה.

נהנה יהא חייב במס בשיעור של 15% בגין כל חלוקה שקיבל  בפועל – שיטת נאי"ר, ויהיה רשאי לשלם את המס החל בשנת הצבירה בצירוף ריבית והפרשי הצמדה.

אינה חייבת במס בישראל ככל שהעברה כזו לא חייבת במס בידי תושבי חוץ.

בנאמנות יוצר זר מוגבל: נהנה שבחר לשלם את המס בשיעור 15%  לא יוכל לחזור ולבחור בשיטת מקור כספי החלוקה ולשלם את המס החל על ההכנסה בשנים הבאות.

 

הנושא

נאמנות נהנה זר

נאמנות יוצר זר

נאמנות יוצר זר מוגבל

נאמנות יוצר ונהנה זרים

סיום חיי הנאמנות

העברת נכסי הנאמנות ליחידים אינה אירוע מס בישראל, יישמר רצף מס לגבי נכסים החייבים במס בישראל במועד מכירתם.

העברת נכסי הנאמנות ליחידים תהא פטורה ממס, בתנאי שדווחה לפקיד השומה. על הנהנה יוטל להוכיח כי הנאמנות הנה נאמנות יוצר זר.

יוטל מס בשיעור של 15% על כל חלוקה שהיגיע לידי הנהנה ללא הבחנה באם מקורה בקרן או ברווחים. לא יועבר הפסד לנהנה.

העברה לנהנה אינה חייבת במס בישראל  ככל שהעברה כזו לא הייתה חייבת במס בישראל.

הגשת דוחות

אין חובת הגשת דוחות בישראל.בדוח השנתי שיגיש היוצר יצהיר כי אין בנאמנות תושב ישראל וכי אין אפשרות להוסיף תושב ישראל.

הנאמן אינו חייב בהגשת דוחות על הכנסות הנאמנות שמקורן בחו"ל.

הנאמן אינו חייב בהגשת דוחות על הכנסות הנאמנות שמקורן בחו"ל.

הנאמן לא חייב להגיש דוחות בישראל מלבד מקרים בהם ההכנסה חייבת במס בישראל.

שינוי תושבות

אין השלכות מס לשינוי תושבות היוצר, היה אחד הנהנים לתושב ישראל – יחולו על הנאמנות הכללים החלים על נאמנות תושבי ישראל , על הכנסות הנאמנות ונכסיה יחולו הוראות סעיפים 14 ו- 97(ב) לפקודה ככל שהיה הנהנה זכאי לתחולת סעיפים אלו בעניינו.

הפך היוצר לתושב ישראל יחולו על הנאמנות הכללים החלים על נאמנות תושבי ישראל בכפוף לשינויים שפורטו בהמלצות – החלת הוראות סעיפים 14(א) ו- 14(ד) לאחר תקופת ההטבות יחולו על הנאמנות והנהנים הכללים החלים על נאמנות תושבי ישראל. חדל הנהנה להיות תושב ישראל ויוצר הנאמנות נותר תושב חוץ לשינוי תושבות הנהנה לא תהיינה השלכות מס. חדל הנהנה להיות תושב ישראל לאחר שהיוצר הפך לתושב ישראל יחולו הוראות סעיף 100א בשינוים המחויבים.

חזר היוצר להיחשב תושב ישראל יחולו על הכנסות הנאמנות הכללים החלים על נאמנות תושבי ישראל. על חלוקות מהנאמנות שבוצעו מיום חזרת היוצר לישראל יחשבו כאילו חולקו בשיטת נאי"ר. הכנסות משנים קודם לעליית היוצר יחוייבו במס בשיעור של 15% עד שנה, או במידה וניתנה אורכה יהא הנאמן רשאי להוכיח את מקור ההכנסות לאורך השנים ולשלם את המס החל בצירוף הפרשי הצמדה וריבית. חדל הנהנה להיות תושב ישראל תחשב הנאמנות כנאמנות של יוצר ונהנה זרים.

לשינוי תושבות היוצר לא תהינה השלכות מס. היה אחד הנהנים לתושב ישראל יחולו על הנאמנות הכללים החלים על נאמנות יוצר זר ויוצר זר מוגבל בכפוף לעובדות. נהנה שהפך לתושב ישראל המקבל חלוקה מהנאמנות יחולו הוראות סעיפים 14, 97(ב) לפקודה. חלוקות אשר הוכח כי מקורן בהכנסות מחו"ל שהופקו לפני עלייתו או שובו של הנהנה לישראל תהיינה פטורות ממס. היו הן היוצר והן אחד הנהנים לתושבי ישראל יחולו על הנאמנות כללי נאמנות תושבי ישראל. הוצע לקבוע פטור ממס להכנסות הנאמנות.

 

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה