מבזק מס מספר 38 - 

מיסוי ישראלי  22.9.2003

חישוב מס מאוחד ונפרד לאור חוזר מס הכנסה בנושא בהקשר לפטור לנכה - 22.9.2003

נציבות מס הכנסה פרסמה זה עתה חוזר בעניין חישוב מס נפרד או מאוחד בעניינם של בני זוג, שמי מהם זכאי לפטור לפי סעיף 9(5) לפקודה.

בין השאר קובע החוזר כי (בשינויים קלים):

"ההנחה היא כי חשבון בנק, תכניות חיסכון וכו' על שם אחד מבני הזוג, ואשר נפתח בתקופת נישואי בני הזוג, הוא חשבון בבעלות משותפת של בני הזוג, 50% לכל אחד מהם."

כמו כן קובע החוזר כי: "יש לבחון את הבעלות על הכנסה מסויימת לפי הדין הכללי כגון חזקת שיתוף, הסכם ממון או הוכחה אחרת כי בני הזוג מנהלים נכסים או חשבונות בנפרד".

יש לברך על כיוון חדש זה בחוזר הנציבות אף שכוונתו בעליל הינה "אנטי תכנונית" למקרים של הסבת הכנסה מבן זוג שאיננו נכה לבן זוג נכה, הרי אמרתו של החוזר מרחיקת לכת הרבה יותר וראוי ליישמה אף במחוזות רחוקים יותר שעד עתה נחשבו כ"טאבו".

למעשה הכנסות פסיביות (כדוגמת רווח הון, שבח מקרקעין, שכר דירה והכנסות פיננסיות) הינן עד עתה, כפי שעולה מסעיפים 65 ו- 66 לפקודה, משוייכות לבן הזוג בעל ההכנסה מיגיעה אישית הגבוהה מבין בני הזוג. על פי רוח החוזר יש מקום לבחון חלוקתם או אף הסטתם מבן זוג אחד לבן הזוג השני, על פי השיוך המהותי הראוי.

נציין עוד כי פרשנות זו תואמת את הרוח הנושבת כיום מבית מדרשו של בית המשפט העליון בפסקיו האחרונים, המכריעים על פי מטרות כתכלית כלכלית, חופש העיסוק והשוויון, אף שלעיתים מתנגשות מטרות אלו עם לשון החוק.

לאור האמור, מן הראוי לבחון הן בדוחות השנתיים השוטפים והן לגבי דוחות אשר הוגשו בעבר, הגשת דיווחים לפיהם ההכנסה החייבת האמורה תחולק בין בני הזוג, או תיוחס לבן הזוג האחר, ובכך להביא להקטנה משמעותית של חבות המס.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה