מבזק מס מספר 38 - 

מיסוי ישראלי  22.9.2003

B.O.T ו – P.F.I היבטי מיסוי בעסקאות - 22.9.2003

פרויקטים המבוצעים בשיטות ה B.O.T. (בניה תפעול והעברה) וה-P.F.I. (מיזם במימון פרטי), מאופיינים בהענקת זכות שימוש (בד"כ במקרקעין) על-ידי בעל הזכות בנכס (בד"כ המדינה/רשות מקומית) לתקופות ארוכות טווח ליזם פרטי על מנת שזה יקים ויתפעל את הפרויקט. על פי רוב בתמורה לשירותי בנייה, תפעול ומימון לפרויקט מקבל היזם זכות להכנסות מן הפרוייקט (מענקי מדינה או הכנסות מתפעול הנכס) לתקופה קצובה.

הבנת ההשלכות המיסויות בפרויקטים מסוג זה בידי כל גוף המגיש הצעות למכרז בגין פרויקטים מקבלת משנה חשיבות שכן למרכיב המס עשויה להיות השפעה קריטית על תמחור הפרויקט.

להלן יובאו מספר היבטים אשר יש לקחת בחשבון בעת התקשרות בעסקאות כאמור:

אופן ההתאגדות – בחירת אופן ההתאגדות עשויה להשפיע על חבות המס (שותפות, חברה או ישות משפטית אחרת). בהקשר זה נציין כי על פי רוב, ישנה דרישה של מזמין העבודה (ולעיתים של הבנקים ושל רשויות המס) להתארגנות בדרך של חברה אשר תוקם ותעסוק אך ורק בפרויקט הספציפי.

היבטי מיסוי מקרקעין– במקרים מסוימים עלול הסכם הזיכיון לבוא בגדר "זכות במקרקעין" לענין חוק מיסוי מקרקעין. במקרים כאמור עלולים להיות מוטלים מסים נוספים כגון מס רכישה ומס שבח.

היבטי מס הכנסה – סיווג מענקי מדינה כהכנסה לפי סעיף 3(ב) תביא לחבות מס בשנת ההענקה, בעוד שניכוי ההוצאות בגין הפרוייקט לצורכי מס יותר על פני תקופת הזיכיון. מצב כאמור עלול לגרום ל"תאונת מס" בה ישולם מס בתחילת הפרוייקט, ובשנים המאוחרות יצמחו הפסדים שאינם בני קיזוז כנגד ההכנסות מן הפרוייקט.

היבטי מע"מ – אגף המכס והמע"מ פרסם בעבר הנחיות ביצוע בנושא, ולאחרונה נכתבה טיוטת הוראת פרשנות המתקנת במעט את  קביעות האגף בנושא. ככלל, במקרים מסוימים (עסקאות P.F.I), לגישת מע"מ יש לראות במועד גמר הבניה כמועד אירוע המס, בו יש לשלם את מס העסקאות בגובה עלויות הבניה, אף על פי שהתקבולים בגין הפרוייקט יתקבלו על פני תקופת הזיכיון.

 

למשרדנו היכולת לקבל אישורים מקדמיים מרשויות המס השונות בעסקאות B.O.T  או P.F.I    שונות. אישור מראש בעניינים אלו מעניק לניגש למכרז וודאות מיסויית ברורה.

לשאלות ובירורים בנושא זה ניתן לפנות לרו"ח אלה בניטה בטלפון 6116240-03 או בדואר אלקטרוני benita@ahec-tax.co.il.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה