מבזק מס מספר 46 - 

מיסוי ישראלי  30.11.2003

היערכות לתום שנת המס – יישום הסעיפים 3(ט) ו- 3(י) בתקופה של מדדים שליליים - 30.11.2003

מתחילת השנה ירד מדד המחירים לצרכן (הידוע), נכון ליום זה, ב- 1.76%. הירידה הינה מצטברת, ובפועל בחלק מהחודשים היו עליות במדד, ובחלקם ירידות. כפי הנראה, התחזית השנתית היא כי ה"מדד" הכולל השנתי יהיה שלילי.

חישוב ריבית 3(ט):

בשנת 2000, שנה בה המדד היה בסיכומו של דבר 0 (עם ירידות מדד ועליות במהלך מדד השנה), קבעה הנציבות כי בכל מקרה בו המדד הוא שלילי, יש להתייחס אליו כאל מדד 0 (תוספת הריבית של 4% לשנה איננה רלוונטית לנושא זה). עמדה זו הביאה לכך שנוצר עיוות בין עובדים, שלגביהם הריבית מחושבת באופן חודשי, לבין אחרים אשר הריבית לגביהם חושבה באופן שנתי, כך שעובדים שילמו מס רק בהתחשב בעליות מדד, ללא התחשבות במדד המצטבר. לדעתנו גישה זו איננה כלכלית ואיננה ראויה, וכי יש לחשב את הריבית הרעיונית על הלוואות כאמור בהתחשבות בשיעור עליית המדד המצטברת השנתית. עמדה זו מתיישבת הן עם המהות הכלכלית והן עם הדין, לפיו חישוב המס הוא שנתי. כך יהא הדבר גם בשנת המס 2003.

"הוצאה רעיונית" במצב של מדד שנתי שלילי:

לאור קביעת בית המשפט, בפסק דין "רימון פיננסים וביטוח", כי לא ניתן להתיר בניכוי הוצאה רעיונית, ועמדת נציבות מס הכנסה לפיה המונח "שיעור עליית המדד" כולל עליה בשיעור המדד בלבד, נראה כי ביתרות בין צדדים קשורים לא יהיה ניתן לנכות הוצאות מימון "רעיוניות" בידי המלווה במידה והמדד בפועל ירד במהלך השנה. לפיכך יש לדעתנו, לגבי הלוואות שטרם נקבעו תנאיהן, לקבוע את תנאי ההלוואה כך שיינתן ביטוי לירידה במדד, שיאפשר ניכוי ההוצאה.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה