מבזק מס מספר 46 - 

מיסוי ישראלי  30.11.2003

היערכות לתום שנת המס – מיסוי רווחים בתכנית חיסכון ואג"ח זרות (פורסם במעריב) - 30.11.2003

יש לי תוכנית חסכון בחו"ל שנפתחת עוד שנתיים וכן אג"ח זרות המנוהלות באמצעות חשבון זר בחו"ל. האם עלי לדווח על הרווח "על הנייר" באפיקים אלה? אם כן, מה המס שאשלם?

עקרון יסוד: יחיד "פרטי" מתחייב במס על בסיס מימוש בלבד. כלומר, לא מוטל כל מיסוי בישראל על רווחים "על הנייר", אלא בשנת המכירה או המשיכה בפועל בלבד.

דין המיסוי בעתיד הינו כך:

 תוכנית חיסכון :

ככלל, לאחר הרפורמה מוטל מס על ריבית שנצמחה החל מיום 1.1.2003 על תוכניות חיסכון "חדשות" (שנפתחו לאחר ועדת בן בסט – 8.5.2000). על ריבית שנצמחה על תוכניות חיסכון "ישנות", יוטל מס אך ורק לאחר "נקודת יציאה" הראשונה לאחר ה-1.1.2003 שבה ניתן היה למשוך כספים מהתוכנית בלי הרעה בתנאי החיסכון.

על ריבית בתוכנית חיסכון כאמור, יוטל מס בשיעור של 15%.הפרשי ההצמדה או הפרשי השער פטורים ממס.

על אף האמור, עולה לכאורה מלשון החוק כי התיחסות המחוקק לתוכנית חיסכון בעניין הפטור ממס על הפרשי השער וכן לגבי שיעור המס המוטב על הריבית, הינה אך ורק לגבי תוכניות חיסכון בבנקים בישראל בעוד אשר לגבי תוכניות חיסכון בבנקים בחו"ל אין כל הקלה. כלומר לכאורה לא יחול כל פטור ממס על הפרשי השער, והריבית תתחייב במס בשעורים שוליים רגילים (עד 50%). דעות מלומדים נוגדות נשמעו בעניין.

מברור שערכנו בעניין עם אישיות בכירה בנציבות מס הכנסה עולה כי לדעת הנציבות תוכנית חיסכון הינה בעצם מקרה פרטי של פקדון בבנק אשר ניתנו לו תנאים מיוחדים לפי חוק עידוד החיסכון, דבר אשר אכן רלוונטי רק לגבי ישראל.מאידך "תוכנית חיסכון" בבנק בחו"ל יש לראותה כ"סתם" פקדון בבנק בחו"ל. לגבי פקדון בבנק דין המס ברור: הן בבנקים בחו"ל והן בבנקים בישראל- הפרשי השער פטורים ממס, והריבית חייבת בשעור של 15%.

אג"ח זרות:

רווח הון ממימוש אג"ח זרות נסחרות, חייב כיום במס של 35%. החוק קובע כי משנת 2007 ואילך יוקטן שעור המס ל- 15% בלבד, כמו על שוק ההון הישראלי.   שינוי משטר המס , צפוי כי יוקדם לשנת 2005 או אף 2004.  רווח ריאלי במכירת אג"ח זרות שנרכשו לפני מועד הפחתת שעור המס, יחויב במס   בשיעור מס משוקלל ליניארית לפי תקופות האחזקה באג"ח, לפני ואחרי מועד שינוי משטר המס.

ריבית מאג"ח זרות נסחרות, חייבת אף היא כיום במס בשיעור של 35%.גם לגביה יחול שינוי משטר המס כפי שפורט לעיל.

בשונה מרווח הון, ריבית שנצמחה מאג"ח זרות נסחרות, שנרכשו לפני מועד שינוי משטר המס, ואשר נתקבלה בפועל לאחר מועד השינוי, תחויב במס בשיעור של 15% בלבד, ללא כל תחשיב מס משוקלל אשר פורט לעיל.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה