מבזק מס מספר 524 - 

מיסוי בינלאומי  12.12.2013

האם המטבע הווירטואלי "ביטקוין" מהווה מקלט מס ? - 12.12.2013

לאחרונה רבו הפרסומים בעיתונות הכתובה והדיגיטלית, על המטבע הווירטואלי "ביטקוין". מטבע ווירטואלי זה, הינו מטבע דיגיטלי מבוזר, שהולך ותופס תאוצה בעולם. אין למטבע גוף או בנק מרכזי שמנפיק אותו או אחראי על השער שלו, אלא רשת שיתופית של מחשבים המחוברים לאינטרנט ומנפיקים אותו באופן שיתופי, גלוי ופתוח לעין כל. נציין כי מטבע ה"ביטקוין" הוא רק אחד (המוביל) מתוך עשרות רבות של מטבעות ווירטואליים שנוצרו בשנים האחרונות.

כפי שנתפרסם, תהליך ההנפקה של המטבע, שיכול לכאורה להתבצע על ידי כל אחד, נקרא "כרייה" והכמות המקסימלית של מטבעות שיכולים להיות במחזור הוא 21 מיליון. תהליך רכישה ושמירה של ה"ביטקוין" הוא מאתגר ומצריך מיומנות מחשובית רבה. מבזק זה לא יעסוק בתנודתיות המדהימה בשער המטבע (עלה באלפי אחוזים מאז יצירתו) ולא בהשלכות הקשות מבחינת שימוש בהלבנות הון באמצעותו. המבזק יעסוק בבחינה כללית של היבטי המס העולים מהשגת מטבע ומכירתו ברווח או בהפסד.

כאמור, השגת המטבע מתאפשרת באחד מהאופנים הבאים:

  • "כרייה" – יצירה של המטבע ע"י כוח מחשובי.
  • קנייה של המטבע ושמירתו ב"ארנק אלקטרוני".
  • קבלת המטבע כתמורה בגין מכירת מוצר או אספקת שירות.

השלכות מס אפשריות: בעת קבלת המטבע כתמורה בעד מוצר או שירות, ברור כי ההכנסה הינה הכנסה עסקית אשר חייבת במס רגיל. התמורה הינה בהתאם לשווי המטבע ברגע קבלתו ושווי זה אמור להיות שווה לשווי המוצר או השירות הניתן.

בצד ה"עלות" נציין כי בעת "כריית" המטבע, קיימות עלויות חומרה ותוכנה ולצידן מתווספות עלויות נלוות גבוהות.

מרגע קבלת המטבע או במקרים של "כריית" המטבע או רכישתו, נשאלת השאלה מהי תוצאת המס בעת מכירתו ברווח. לדוגמה: אדם אשר רכש "ביטקוין" ביום 27.10.2013 שילם עבורו כ – 200$, מכר אותו ביום 30.11.2013 וקיבל בעבורו 1,200$. תיתכן טענה, כי הרווח ממכירת המטבע הוא "הפרשי שער", זאת בשל סיווגו של הביטקוין כמטבע חוץ. מאחר וכך, ולאור היות הפרשי שער חלק מהגדרת "הפרשי הצמדה", הרי שבהתאם לטענה זו כל הרווח פטור בידי היחיד מכוח סעיף 9(13) לפקודה.

במידה ומדובר ברווח הון, תיתכן טענה לפיה הרווח הוא "סכום אינפלציוני" ולפיכך אינו חייב במס. מאידך, תיתכן טענה נגדית שמאחר ולא מדובר בנייר ערך אין רלוונטיות למדידת סכום אינפלציוני לפי שער המטבע.

עמדת רשות המיסים עשויה להיות הפוכה. מבדיקה בלתי מחייבת עולה כי עמדת רשות המסים תהא כי לא תיתכן טענת פטור מאחר וה"ביטקוין" איננו נחשב כ"מטבע" וזאת לאור העובדה שבנק ישראל לא מכיר בו כ"מטבע".

פועל יוצא מפרשנות אפשרית כאמור של רשות המיסים הוא – שלילת פטור וחיוב במס כרווח הון או כהכנסה אחרת. יש להביא בחשבון שעמדה זו, אם תתקבל, עשויה להביא להכרה בהפסדים שייגרמו מירידה בשער הביטקוין.

נעיר כי קביעה שהביטקוין אינו "מטבע" יכול שיש לה השפעה רבה בכל הקשור בניהול ספרים, מקדמת מס שבח ועוד.

לאור חדשנותה של התופעה והאפשרות כי השימוש במטבעות הווירטואליים יגבר, צפוי כי שאלות המס תהיינה נפוצות יותר ויותר.
למשרדנו היכולות לטיפול בסוגיות חדשניות אלו, לפיכך מומלץ לפנות להתייעצות בטרם נקיטת עמדה בנושא.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה