מבזק מס מספר 541 - 

ביטוח לאומי  10.4.2014

בדיקת חבויות וסיווג למבוטחים בעלי הכנסות ממשכורת בחו"ל - 10.4.2014

במבזק מס מס' 537 מיום 13.3.2014 דיווחנו על ביצוע בדיקה של המוסד לביטוח לאומי (להלן: המל"ל) עם מבוטחים שנמצא בשומת המס שלהם לשנת 2010 דיווח על הכנסות מחו"ל (ללא זיהוי לסיווגן). היום פרסם המל"ל חוזר שבו הוא מתייחס לביצוע בירור אוטומטי בעת קליטת שומות המגיעות מרשות המיסים, לגבי מבוטחים אשר מסווגים במל"ל כשכירים.

מטרת הבירור לבדוק אם מדובר בהכנסות עבודה שבעבורן שולמו דמי ביטוח, או שמא מדובר בהכנסות עבודה ממעסיק זר שלא שולמו בגינן דמי ביטוח.

רקע

  • לפי הוראות שפרסם המוסד לביטוח לאומי, הכנסת עבודה שהופקה בחו"ל ע"י תושב ישראל, המשולמת ע"י מעסיק זר, מחויבת בדמי ביטוח כהכנסה שאינה מעבודה.
  • הכנסה ממשכורת שמופקת בחו"ל נרשמת בדרך כלל בדוח האישי ובשומה בשדה משכורת וכך מועברת למוסד לביטוח לאומי.
  • עד עתה כאשר מבוטח סווג כשכיר, לא התבצעה בדיקת עומק (אצל מי הוא שכיר ואם שולמו דמי ביטוח), זאת למעט מבוטחים כאמור ששינו את סיווגם במל"ל לסיווג של מבוטח ש"אינו עובד ואינו עובד עצמאי".

הוראות חדשות במוסד לביטוח לאומי

הבירור האוטומטי הוא במסגרת קליטת השומה במל"ל. במסגרת הבירור נבדק אם קיים למבוטח עיסוק שכיר באותה התקופה ממעסיק בישראל.

המל"ל שולח מכתב למבוטח ובו נרשמות ההכנסות שהתקבלו בשומה והסבר שעל פי נתונים שהתקבלו במוסד לביטוח לאומי לא התקבל דיווח של מעסיק המתייחס לתקופת העיסוק כעובד שכיר באותה השנה.

  • אם המבוטח אינו מגיב, כעבור 60 יום מיום שליחת ההודעה תשונה באופן אוטומטי ההכנסה ממשכורת להכנסה שאינה מעבודה שמקורה "הכנסה מחו"ל  שכיר".
  • אם המבוטח יוכיח כי הוא מועסק ע"י מעסיק ישראלי (בארץ או בחו"ל), יחזור הרישום להיות כ"עובד שכיר" רגיל והבירור יופסק.
  • עיסוק שכיר אפשרי גם כאשר המבוטח עובד שכיר בארץ בעבור מעסיק זר. במקרה כזה הוא יוזן בעיסוק עובד שחייב בדמי ביטוח בעד עצמו.
  • כאשר ההכנסה היא ממשכורת אצל מעסיק במדינת אמנה (והאמנה מאפשרת מניעת כפל דמי ביטוח), ושולמו דמי הביטוח הסוציאלי במדינת האמנה, יש להביא את האישורים הרלוונטיים והמבוטח יחויב בדמי ביטוח בריאות בלבד (עד 2010 המבוטח חויב בדמי ביטוח בריאות בסכום המינימום בלבד).

מדרג הטיפול במל"ל

כפי שהובן על ידנו, הבדיקה תיעשה לגבי כל מי שמדווח בדוח לשנת 2013 על הכנסות משכר. ככל שיימצא שם אי דיווח על מעסיק במקביל, תישלח למבוטח הודעה עם נתוניו לכל השנים משנת 2008 ואילך. במקביל ובהדרגה תמוצה הבדיקה לגבי מבוטחים שהסוגיה אינה רלוונטית לגביהם בשנת 2013 אך תימצא אי התאמה כאמור בשנים קודמות, ולא לפני 2008.

משלוח הודעות בעניין וסיום הטיפול צפוי להימשך כשנתיים.

מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה