מבזק מס מספר 541 - 

מיסוי מקרקעין  10.4.2014

רווח הון – התרת ניכוי חלק מעלות נכס כנגד פיצוי שנתקבל ב"מכירתו"/ ירידת ערכו – "הלכת" סודרי - 10.4.2014

במבזק מס 474 מיום 22.11.2012 תארנו את פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי בעניין סודרי.

עניינו של הפסק בפיצוי שנתקבל בידי הנישום על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה בגין פגיעה במקרקעין, הן אלו שלגביהם היתה פגיעה עקב תוכנית לשינוי יעודן, והן אלו שנפגעו רק בהיותן גובלים למקרקעין אלו.

יצויין כי היתה הסכמה דיונית בין הצדדים כי החיוב הינו רווח הון, וביהמ"ש לא נדרש להכריע בין דעות המלומדים בעניין זה: האם פיצוי לפי סעיף 197 הינו שבח/רווח הון או שמא פטור.

ראו הרחבה על טענות הצדדים וההכרעה במבזק מס  474 כאמור.

שני הצדדים עירערו לביהמ"ש העליון על פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי, ובהלכה מיום 26.3.2014 אימץ ביהמ"ש העליון את קביעת ביהמ"ש המחוזי בשתי הסוגיות שנדונו וקבע כך:

פיצוי כאמור אינו יכול להנות מהקלת המס של 50% כבהפקעה, באשר לשונו המפורשת של סעיף 197 נוקטת במילים "פגיעה שלא בדרך הפקעה". אי לכך יחול מס רווחי הון בשיעורים רגילים, וערעור הנישום בעניין זה נדחה.

בסוגיה השניה, פרקליט רשות המיסים חזר בו מההתנגדות לניכוי חלק יחסי מעלות המקרקעין כנגד התמורה שהתקבלה בפיצוי כאמור, וזאת כנגד התחייבות הנישום שלא לדרוש סכום זה בעתיד עת ימכרו המקרקעין.

ביהמ"ש העליון קיבל כמובן נסיגה זו ואישר אותה.

יצויין כי ההנמקה לניכוי ניתנה בידי ביהמ"ש המחוזי ולפיה הנכס שיצא מידי הנישום ואשר בגינו מותר הניכוי הוא הזכות הראויה להשתמש במקרקעין לפי מצבם/ייעודם המקורי, (ולא ויתור על זכות התביעה וכד' כפי שטענה רשות המיסים), זאת אף שהמקרקעין נותרו כולם בידו.

השלכות ותובנות מסוגיית ניכוי חלק העלות

לדעתנו אימוץ פסה"ד של ביהמ"ש המחוזי ע"י ביהמ"ש העליון בסוגיית התרת ניכוי עלות חלקית של הנכס בעת קבלת פיצוי בגין פגיעה בו אף שלא ביצע ניתוח מעמיק, כמוהו כהלכה.

(יצויין כי חלק העלות שיותר הינו יחסי בהתאם לירידת ערכו של הנכס לפני ואחרי הפגיעה בו).

אם עד עתה היו עמדות שונות ונוגדות לבחינת סוגיה זו, הרי שלדעתנו מעתה יש לנהוג על פיה. להלכה זו, השלכות רוחב כגון:

  • מכירת אופציה במקרקעין העומדת בתנאי סעיף 49י' לחוק מיסוי מקרקעין – בה"ב 10/2002 קובעת רשות המיסים כי במכירת האופציה לראשונה מבעל המקרקעין למחזיק – לא תינתן כל עלות לניכוי, בין אם הרווח יחושב כרווח הון ובין אם כשבח מקרקעין.
  • פיצוי נזיקי שנתקבל בגין נזק לנכסים שונים: ירידת ערך משאית עקב תאונה, נזק לנכס בעקבות שריפה וכד' – יש להתיר ניכוי חלק מהעלות כנגד הפיצוי שיתקבל.
  • תמ"א 38 – מכר זכויות במקרקעין ע"י הדיירים המועבר לקבלן כנגד שרותי חיזוק בלבד פטור ממס. במידה וניתנים שירותים נוספים או תשלום מזומן לדיירים, יחול לגבי חלק זה של התמורה חיוב במס שבח.

כנגד תמורה חייבת זו – יש להתיר ניכוי חלק יחסי של עלות המקרקעין בעבר בידי בעל הנכס (אף שלכאורה טרם באו הזכויות הנוספות לעולם באותה עת) בניכוי מתמורה חייבת זו.

ראה עמדתנו הנחרצת בעניין זה במבזק  מס 533 מיום 15.2.2014.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה