כידוע, תיקון 68 לחוק לעידוד השקעות הון ("החוק") כלל תיקון נרחב לחוק, במסגרתו נקבעו הטבות ל"חברה מועדפת" בעלת "מפעל מועדף", תוך קביעת שיעורי מס מועדפים שיחולו על כלל הכנסתו של המפעל המועדף מפעילותו הייצורית בישראל, בהתאם למיקום המפעל, (כיום, באזור פיתוח א' – 9%, ובשאר האיזורים – 16%).
כל זאת ובשונה מהעבר, ללא צורך בחישוב "יחס מחזורים", ביטול הדרישה ל"השקעה מזערית מזכה", הודעה על שנת בחירה, או הגשת בקשה לאישור ממרכז ההשקעות, ועוד.
לעניין המיסוי בחלוקת דיבידנד נקבע סעיף 51יח' ובו נאמר: "על אף האמור בסעיף 125ב' לפקודה, על דיבידנד ששולם שמקורו בהכנסה מועדפת יחול שיעור מס של 20%".
מכאן כי בעת חלוקת דיבידנד יחול הדין הבא:
ע"פ המנגנון הרגיל, חברה ישראל בעלת מניות בחברה המועדפת, שקיבלה דיבידנד מהחברה המועדפת (בלא כל חבות במס), וחילקה אותו כדיבידנד ליחיד בעל מניות בה, ינוכה ליחיד מס בשיעור 20% (כנ"ל לחברה זרה, משפחתית וכו'). זאת כיוון (ובתנאי), שמקורו של הדיבידנד בהכנסה מועדפת, בהתאם לסעיף51יח' לחוק.
נשאלת השאלה, מה שיעור המס שיחול על יחיד תושב ישראל, שקיבל דיבידנד מחברה זרה, שמקורו בדיבידנד שחולק לחברה הזרה ע"י החברה הישראלית המועדפת?
כאמור לעיל, בעת חלוקת הדיבידנד מהחברה המועדפת לחברה הזרה, יחול מס בשיעור 20%, בהתאם להוראות סעיף 51יח' לחוק.
אם היה מדובר במפעל מוטב או מפעל מאושר, מנגנון "שרשור הדיבידנד" היה פותר את "הבעיה", אולם מנגנון זה לא עוגן בחוק בעניין מפעל מועדף, למרות שסביר שמשנוכה לחברה הזרה מס בשיעור 20%, היחיד אינו אמור לשלם מס נוסף בעת קבלת הדיבידנד, שמקורו בהכנסה המועדפת.
פתרון לבעיה ניתן למצוא בסעיף 163 לפקודה, הקובע כי במידה ומקבל הדיבידנד מוכיח להנחת דעתו של פקיד השומה כי מהדיבידנד נוכה מס לחברה הזרה, הוא יהיה זכאי להקלה מן המס עד לסכום המס שנוכה בעת חלוקת הדיבידנד לחברה הזרה ובאופן יחסי לו. נעיר כי נושא זה עלה בשינויי מבנה בהם טיפלנו והחלטות מיסוי ניתנו ברוח זו.
עם זאת נוסיף, כי במידה ובמדינת תושבות החברה הזרה ועל פי דיניה והאמנה למניעת כפל מס איתה, מנוכה מס במקור, הרי בהתחשב בכך, שכלכלית לא צריכה להיות חבות מס נוספת על מקבל הדיבידנד הישראלי, חבות מס זו בחו"ל נוספת ויש לקחת זאת בחשבון במבנה האחזקות/שינוי המבנה המתוכנן.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר, ממשרדנו.
ביום 7.4.2016 פורסם בס"ח תיקון 223 לפקודה (התיקון), שעניינו הרחבת אוכלוסיית מגישי הדוחות. הוראות התיקון יחולו לגבי דו"ח שיש להגישו לשנת המס 2016 ואילך.
בעקבות התיקון, הורחבה רשימת החייבים בהגשת דוחות שנתיים בהתאם להוראות סעיף 131 לפקודה, כדלקמן:
(הועבר סכום כאמור בתוך 12 חודשים בשני חלקים, בשתי שנות מס סמוכות, נראה כי החבות להגשת דוח הינה לגבי השנה השנייה והשלישית).
ברצוננו להפנות את תשומת לבכם למספר נקודות חשובות אשר עולות מהתיקון האמור:
ראשית, לדעתנו הוראות התיקון החדש (כמו גם תיקונים דומים קודמים בסעיף 131 לפקודה) אינן משנות את המצב החוקי הקיים ממילא, שהרי כל תושב ישראל שמלאו לו 18 ממילא חייב בהגשת דוח לפי סעיף 131. התקנות מכוח סעיף 134א לפקודה (תקנות פטור מהגשת דוח – "תקנות הפטור") הן אלו הקובעות בפועל את חובות הדיווח בישראל ומכוחן למשל, שכירים עד לתקרת הכנסה מסוימת אינם חייבים בדיווח בישראל. כך, כל עוד לא ישונו ויותאמו תקנות הפטור, התיקון החדש עשוי להיות חסר תוקף אופרטיבי.
ניתן שלוש דוגמאות להמחשה:
לסיכום
מטרתה של רשות המסים לאתר יחידים בעלי פוטנציאל מס והרחבת חובת הדיווח בהתאם היא מטרה נכונה וצודקת. ואולם, הגשמתה הסופית של מטרה זו תהיה בתיקון והתאמת תקנות הפטור מדיווח (ולצורך הדיון, די היה בתיקון אותן תקנות בלבד ובלא צורך בחקיקה ראשית).
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח יוסי שלום ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו, ממשרדנו.
ביום 6 באפריל 2016 קיבל ביה"ד האזורי לעבודה (ב"ל 50004-07-14) את תביעתו של שי הרשקוביץ (להלן: "המבוטח") וקבע כי דמי האבטלה יחושבו על פי השכר המלא, אף על פי ששכרו הופחת זמנית עקב הוצאתו לחופשה ללא תשלום בשל אילוצים כלכליים של המעסיק.
רקע חוקתי
בהתאם לסעיפים 167 ו-170 לחוק הביטוח הלאומי:
דמי אבטלה מחושבים באחוזים מהשכר היומי הממוצע שנגזר בדרך כלל מההכנסה שממנה מגיעים דמי ביטוח אבטלה, בתקופה של ששת החודשים הקלנדריים האחרונים שבעדם שולמו דמי ביטוח לענף אבטלה לפני התאריך הקובע.
בחישוב גמלאות דמי לידה ודמי פגיעה, נקבעו תקנות למקרים שבהם שכר העבודה שמשמש בסיס לתביעה אינו משקף נאמנה את שכר העבודה הרגיל של המבוטחים. בעניין חישוב דמי אבטלה, לא נקבעו תקנות דומות.
רקע עובדתי
דיון והחלטה
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח-גלרט, מר חיים חיטמן ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה.
ביום 6 באפריל 2016 קיבל ביה"ד האזורי לעבודה (ב"ל 50004-07-14) את תביעתו של שי הרשקוביץ (להלן: "המבוטח") וקבע כי דמי האבטלה יחושבו על פי השכר המלא, אף על פי ששכרו הופחת זמנית עקב הוצאתו לחופשה ללא תשלום בשל אילוצים כלכליים של המעסיק.
רקע חוקתי
בהתאם לסעיפים 167 ו-170 לחוק הביטוח הלאומי:
דמי אבטלה מחושבים באחוזים מהשכר היומי הממוצע שנגזר בדרך כלל מההכנסה שממנה מגיעים דמי ביטוח אבטלה, בתקופה של ששת החודשים הקלנדריים האחרונים שבעדם שולמו דמי ביטוח לענף אבטלה לפני התאריך הקובע.
בחישוב גמלאות דמי לידה ודמי פגיעה, נקבעו תקנות למקרים שבהם שכר העבודה שמשמש בסיס לתביעה אינו משקף נאמנה את שכר העבודה הרגיל של המבוטחים. בעניין חישוב דמי אבטלה, לא נקבעו תקנות דומות.
רקע עובדתי
דיון והחלטה
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח-גלרט, מר חיים חיטמן ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה.