מבזק מס מספר 644 - 

מיסוי ישראלי  25.5.2016

מע"מ – ייצור חשמל ביתי ע"י יחידים או ועדי בתים – לא חייבים ברישום במע"מ - 25.5.2016

ביום 7.4.2016 פורסם תיקון לתקנות מע"מ (רישום) (להלן – תקנות הרישום) הקובע כי החל מיום 1.1.2016 יחידים בעלי בית פרטי או ועדי בית משותף (אשר אינם עוסקים) פטורים מרישום (פתיחת תיק) במשרדי מע"מ האזוריים וכן מהגשת הצהרה שנתית על מחזור עסקאותיהם ממכירת חשמל (הצהרה שככלל "עוסקים פטורים", חייבים בה), וזאת אם הם עומדים בתנאי התיקון, כפי שיפורט להלן.
תקנה 1 לתקנות הרישום קובעת כי כל "חייב במס", לרבות אלו שעסקאותיהם פטורות ממס, חייבים ברישום. זאת למעט שלושה חריגים.
בתיקון הנוכחי, נוסף חריג רביעי:
"מי שהוא צרכן ביתי שכל עסקאותיו הן מכר חשמל, שיוצר באמצעות מיתקן פוטו-וולטאי או באמצעות טורבינת רוח, לבעל רישיון ספק שירות חיוני ומחזור עסקאותיו אינו עולה על סכום של 18,000 שקלים חדשים, למעט עוסק כאמור בתקנה 13(7) ו-(8);"
משמעות סייג זה הינה כי יחידים ונציגויות בית המשותף (ועדי בתי- מגורים) המחויבים בגין צריכת החשמל שלהם בתעריף ביתי, ובתנאי "שהבית המשמש למגורים בלבד חובר כדין לרשת החשמל", שכל עסקאותיהם הינן מכר חשמל כאמור, יהיו פטורים מרישום ודיווח למנהל מע"מ.
סכום תקרת המחזור המצויינת בתקנה הינה ליום 1.2009. במונחי שנת 2016 המחזור הינו כ – 21,300 ש"ח לשנה.
בכל מקרה, הוראה זו (פטור מרישום המע"מ) לא תחול על חברות או אגודות שיתופיות הרשומות כדין. למשל, ועד בית משותף המאוגד כחברה בע"מ.
אין ספק שתכלית הוראה מבורכת זו באה לעודד ייצור חשמל ביתי באמצעות אנרגיית השמש או הרוח. ייצור חשמל ביתי בדרכים אלו אשר מתבצע סמוך למקום צריכתו, חוסך את עלויות הולכת החשמל ומונע איבודי חשמל. כמו-כן, החשמל הביתי מיוצר לרוב בעת צריכות השיא בעונות החמות או הקרות של השנה, ובכך מחליף את ייצור החשמל היקר והמזהם.
תכלית נוספת שהוראה זו באה לקדם הינה בחסכון של שטחים הנדרשים להפקת החשמל כיוון שהפקת חשמל ביתי מבוצעת על גגות הבתים (שטח שלא ניתן לנצלו בדר"כ לדברים אחרים).

נזכיר כי כבר בשנת 2009 בהתאם להחלטת ממשלה מ-2008 לעידוד "חשמל ירוק" פורסם מתווה של הקלות במס על הכנסות מהפקת חשמל ביתי כאמור, (ראה בהרחבה במבזקנו מיום 23.10.2014 שמספרו 567).
כמו כן פורסם ביום 19.9.2011 חוזר מע"מ בנדון אשר קבע ככלל כי במידה והמחזור השנתי גבוה מסכום התקרה המתואמת לתום 2016 אך לא יותר מ- 100,000 ש"ח לשנה – תהא חובת לאותו יחיד/ועד בית משותף להירשם כ"עוסק פטור" לצורך מע"מ ולדווח על המחזור עד 31 בינואר של השנה העוקבת. במידה והמחזור גבוה מ- 100,000 ש"ח לשנה עליו להירשם כ"עוסק מורשה".
אלא שעד עתה לא הושלם מהלך החקיקה הפורמלי לעיגון כל הקלות המיסוי והרישום כאמור.
יצויין גם, כי באחרונה, בהודעת הכנסת מיום 21.3.2016 הובע חוסר שביעות רצון מכך שעד היום התמריצים והפטורים מהיבטי מס הכנסה בכל הקשור להפקת הכנסה מייצור חשמל ביתי ומכירתו כאמור לעיל לא הוסדרו והושלמו בחקיקה כראוי. למשל, התקנה הספציפית שתוקנה בעניין הפחת המואץ בשיעור 25% לשנה בגין עלות התקנת מערכת לייצור חשמל כאמור, הוארכה עד תום שנת 2015 וככל שעולה מההודעה – אין כוונה כעת להאריך מועד זה שוב.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, סיכם את הדיון בנושא, בכך שעל רשות המיסים להגיש הצעת חוק מסודרת לגבי הפטור במס הכנסה עד השבוע הראשון של מושב הקיץ של הכנסת.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) יובל אבוחצירא ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה