מבזק מס מספר 671 - 

מיסוי בינלאומי  5.1.2017

כניסה לתוקף של אמנה חדשה עם קנדה (חלק א') - 5.1.2017

ב – 21/9/2016 נחתמה אמנה חדשה עם קנדה, המחליפה את האמנה הקודמת שנחתמה בשנות השבעים.
ב – 21/12/2016 ניתן צו מס הכנסה (מניעת מיסי כפל) (קנדה), התשע"ו-2016, הנותן תוקף לאמנה, החל מה – 1/1/2017. להלן במבזק זה ובמבזקנו הבא, דגשים לגבי הוראות האמנה החדשה:
המיסים הנדונים באמנה:
האמנה החדשה חלה על מסי ההכנסה המוטלים על ידי ממשלת קנדה. אין ציון מפורש למס הפרובינציאלי (provincial tax) המגיע לשיעור של עד 16%, המשולם בקנדה בנוסף למס הפדרלי, אך עפ"י הוראות הפקודה, ממילא ניתן לדרוש אותו כזיכוי, בהיותו עומד בהגדרת "מיסי חוץ" שבסעיף 199 לפקודה ("…לרבות מסים המשתלמים למדינות שהן חלק ממדינה פדרלית או לרשויות אזוריות שהן חלק מאותה המדינה…").
נציין כי תיתכנה "תקלות מס" בקנדה לאור אי הכללת מס זה בהגדרת "המיסים הנדונים".
שיעורי ניכוי מס במקור מדיבידנד, ריבית ותמלוגים:

  • דיבידנד: שיעור הניכוי במקור נותר בגובה 15%, אך במקרה של החזקה של חברה ב – 25% או יותר במניות החברה המשלמת, הופחת שיעור הניכוי במקור לכדי 5% בלבד.
  • ריבית: ניכוי המס במקור הופחת משיעור של 15% לכדי 10%. נציין שעל פי הדין הפנימי בקנדה, לא מנוכה מס במקור על תשלומי ריבית לתושבי חוץ אם הריבית משקפת מחירי שוק, למעט במקרים חריגים, כדוגמת הלוואה משתתפת ברווחים (במקרה כזה, יחול ניכוי במקור בשיעור של 25%). להבדיל מהמקובל באמנות חדשות שישראל צד להן, שיעור הניכוי במקור המוגבל (10% בלבד) יחול גם על הלוואות משתתפות ברווחים ומכשירים דומים (מבלי להיכנס לאפשרות של סיווג מחדש של הכנסת הריבית והתרתה כהוצאה עפ"י דיני המס בקנדה).
    מס בשיעור של 5% בלבד יחול כאשר מקבל הריבית הוא מוסד פיננסי (אם הריבית משקפת מחירי שוק), בתנאי שהריבית אינה משתתפת ברווחים בדרך כלשהיא. כמו כן, האמנה מונה מספר פטורים במדינת המקור, בתנאים מסוימים (כדוגמת ריבית שמשלמת תכנית פנסיה מוכרת).
  • תמלוגים: ניכוי המס במקור הופחת משיעור של 15% לכדי 10%. כבאמנה הישנה, יחול פטור במדינת המקור בגין תמלוגי זכויות יוצרים, יצירות אמנותיות (להוציא סרטי קולנוע, שידורי טלוויזיה וכד'); האמנה החדשה הרחיבה את הפטור במדינת המקור גם לתמלוגים בעד תוכנת מחשב או בכל פטנט או במידע הנוגע לניסיון תעשייתי, מסחרי או מדעי (אך לא כולל תמלוגים שניתנו בזיקה להסכם השכרה או זיכיון). לכך חשיבות רבה לחברות טכנולוגיות ישראליות הנהנות מחוק עידוד השקעות הון (במקרים בהם התמלוגים שמקבלת החברה כפופים לניכוי במקור בגובה של 10% מההכנסה "ברוטו", היא לא נהנית הלכה למעשה משיעורי המס המיטיבים תחת חוק העידוד), ובתנאי שלא מדובר
    בעסקת השכרה אלא, למשל, במכירת עותק תוכנה.
    חלוקה מחברה להשקעות במקרקעין: כבמרבית האמנות החדשות עליהן חתמה ישראל בשנים האחרונות, הוראות האמנה מתייחסות גם לחלוקת רווחים מקרן ריט, כך שמחלוקות המתקבלות מקרן להשקעות במקרקעין כמשמעותה בסעיף 64א2 לפקודה, ומחברה להשקעות במקרקעין כמשמעותה בדין הקנדי, ינוכה מס במקור בשיעור של 15%, בתנאי שלמשקיע פחות מ – 10% בקרן.
    סעיף "מס יציאה": האמנה החדשה כוללת התייחסות ספציפית למס היציאה, לפיה, מקום שיחיד חדל להיות תושב באחת המדינות והוא כפוף בה למס יציאה, המדינה האחרת רשאית למסות רווחי הון רק במידה שהרווחים האמורים לא נצמחו בזמן שהיחיד היה תושב המדינה הראשונה, אלא אם כן המדינה האחרת רשאית ממילא למסות את רווח ההון. לא נאמר דבר לגבי אופן חישוב החלק "הפטור" – לינארי או לפי שווי הנכסים בעת ניתוק התושבות, אך נקבע מנגנון הסכמה הדדית לגבי שאלות שעשויות להתעורר ביישום סע' זה. נציין שבקנדה מונהג מס יציאה (Departure tax) לפיו ניתן לדחות את המס למועד המימוש בפועל, אך לפי שווי הנכסים בעת הניתוק ולא לפי לינאריות כקבוע בסע' 100א לפקודה. עוד נציין שסעיף זה מחליף הוראה באמנה הישנה לפיה כל אחת מהמדינות רשאית להטיל מס, בהתאם לדיניה הפנימיים, על רווחים מהעברת נכס שהפיק יחיד שהוא תושב המדינה האחת והיגר למדינה האחרת במשך חמש השנים שקדמו להעברתו של הנכס.

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה