מבזק מס מספר 691 - 

מיסוי ישראלי  29.6.2017

מע"מ – הסדר ענפי חדש בעניין סוכני נסיעות לחו"ל בעקבות פשרה עם רשות המיסים - 29.6.2017

לאחרונה נחתם הסכם פשרה בין התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל (להלן: "ההתאחדות") לבין מנהל מע"מ ברשות המיסים. הסכם הפשרה מסדיר מחלוקות ששררו במשך שנים בין סוכני הנסיעות (להלן: "קמעונאי הנסיעות") המיוצגים על ידי ההתאחדות לבין רשות המיסים, בהקשר לחיוב במע"מ של השירותים השונים המוענקים על ידי קמעונאי הנסיעות.
הסכם הפשרה אושר ע"י כב' השופט הרי קירש והוא צפוי לקבל תוקף של הסדר ענפי.

רקע :
הוראת תאמ"ו 65.95 – ענף סוכני נסיעות וחברות להשכרת רכב בחו"ל (תיירות יוצאת") – של מע"מ, משנת 1997 קובעת מספר עקרונות:

  • עסקאות למכירת כרטיסי טיסה ("זכות לנסיעת חוץ") חייבות במע"מ בשיעור אפס בהתאם להוראות ס' 30(א)(10).
  • עסקאות בגין מכירת שירותי קרקע בחו"ל כגון השכרת חדר בבית מלון, השכרת רכב וכיוב' הינן בגדר מכר של טובין, ומכיוון שאלו נמסרים ללקוח הישראלי מחוץ לישראל הרי שלא מדובר בעסקה בישראל אשר בתחולת חוק מע"מ, ולכן אינה חייבת במע"מ.
  • העמלות בגין השרות הכרוך, הן במכירת כרטיסי הטיסה והן בגין חבילות התיור – חייבות במע"מ בשיעור מלא (גם אם מתקבלות מתושב חוץ).

כל עוד העמלות בגין מכירת כרטיסי הטיסה שולמו לקמעונאי הנסיעות ע"י חברות התעופה – חייבו הראשונים את חברות התעופה במע"מ, המע"מ שולם ע"י חברות התעופה, והועבר לרשויות.
בשנים האחרונות שונתה דרך העבודה, חלק מחברות התעופה חדלו לשלם עמלות לקמעונאי הנסיעות, והעמלות החלו להגבות ישירות ע"י קמעונאי הנסיעות מהצרכנים הסופיים.
קמעונאי הנסיעות החלו לדווח על עמלות אלו כחייבות במע"מ בשיעור אפס, תוך פרשנות לפיה מחיר כרטיס הטיסה המשולם על ידי הקונה, אחד הוא – ואין להפריד בין מרכיב השירות המוענק על ידי קמעונאי הנסיעות לבין הזכות לנסיעת חוץ, ועל כן יחול מע"מ בשיעור אפס על כלל מחיר העסקה הכולל גם את עמלת הסוכן. רשויות מע"מ – החלו להוציא שומות לחיובן של העמלות במע"מ מלא.
המחלוקת הגיעה לערכאות, ובשבוע האחרון הושגה פשרה. להלן עקרונות הפשרה, האמורים לשקף תוואי התנהלות מוסכם עתידי בין הצדדים:

שירותים בקשר למכירת כרטיס טיסה לחו"ל:
שירותים הניתנים על ידי קמעונאי נסיעות בקשר למכירת כרטיסי טיסה לחו"ל, בין אם העמלה משתלמת ע"י חברות התעופה, ובין אם כחלק מהמחיר המושת על הצרכן הסופי עצמו – חייבים במע"מ בשיעור אפס !

שירותים בקשר לקבלת שירותי קרקע בחו"ל:
התמורה המשולמת לקמעונאי הנסיעות בעבור שירותיו לקונה לשם קבלת שירותי קרקע בחו"ל (לינה בבית מלון, השכרת רכב, כניסה לאתרים, שירותי הדרכה וכיוב') חבה במע"מ בשיעור מלא. מחיר העסקה הוא ההפרש בין המחיר שמשולם לקמעונאי הנסיעות על ידי הקונה לבין המחיר שמשולם על ידי קמעונאי הנסיעות לנותן שירותי הקרקע בחו"ל (כלומר רק העמלה חייבת במע"מ).

שירותים בקשר למכירת חבילת תיור:
כאשר השירותים המוענקים על ידי קמעונאי הנסיעות הן בהקשר למכירת חבילת תיור הכוללת הן כרטיס טיסה לחו"ל והן שירותי קרקע בחו"ל, יש להפריד בין מרכיבי החבילה: התמורה המשולמת לקמעונאי הנסיעות בעבור כרטיס הטיסה תחויב במע"מ בשיעור אפס, ואילו התמורה בעבור שירותי הקרקע תחויב במע"מ מלא.
במידה ולא ניתן להפריד בין מרכיבי החבילה תחויב מחצית מהתמורה במע"מ בשיעור מלא ומחצית מהתמורה תחויב במע"מ בשיעור אפס.

מחיר העסקה יהיה ההפרש שבין המחיר המשולם לקמעונאי הנסיעות על ידי הקונה לבין עלות רכישת החבילה על ידי קמעונאי הנסיעות.
נחזור ונדגיש: מדובר רק על מרכיב העמלה עצמו, בעוד שהתמורה המתקבלת בידי קמעונאי הנסיעות בגין העלות עצמה – הן של כרטיס הנסיעה והן של שרותי הקרקע – אינה חייבת במע"מ.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ולרו"ח רז דביר, ממשרדנו.

שיתוף:

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה