מבזק מס מספר 694 - 

מיסוי מקרקעין  20.7.2017

מיסוי מקרקעין – תמ"א 38/2, דירה שנתקבלה במתנה, מי ומתי? - 20.7.2017

פרק חמישי 5 לחוק מיסוי מקרקעין מטפל בסוגיית חיזוק מבנים בהתאם לתמ"א 38.
ככלל מעניק הפרק פטורים שונים לדיירים בעלי הדירות שחוזקו, בהתקיים תנאים מסויימים.
באותו אופן ובהתייחס לתמ"א 38/2 – הדנה בחיזוק בדרך של הריסה ובניית מבנה מחדש, ניתנים פטורים לדיירים שדירתם נהרסה וקיבלו דירות אחרות תחתיהן.

עם זאת במקרה זה (הריסה ובניה חדשה) הפטור ינתן רק אם תמורת הזכויות שנמכרו (הדירה שנהרסה וזכויות הבניה הנוספות שהיו קיימות קודם ההריסה) ניתנה לדייר דירה אחת בלבד (ובאיזור מוטב – שתי דירות).

במטרה למנוע קבלת הטבות בלתי רצויה (העברת דירות במתנה לקרובים, על ידי דייר שהיו לו כמה דירות בבניין שיהרס ויבנה מחדש) קבע המחוקק כי הפטור לא ינתן לגבי דירה שנתקבלה בתקופה של שנתיים קודם לכן.

זהו המקום לציין כי כחריג למקובל בחוק מיסוי מקרקעין בו ככלל יום חתימת החוזה הינו "יום המכירה", הרי בעסקאות מסוג תמ"א, שזמן ניכר חולף ברגיל בין יום חתימת החוזה, לבין יום התממשות החזון או אף תחילת ביצועו, (והחוזים הינם עם תנאי מתלה או חוזי אופציה) קבע המחוקק בסעיף 49לב1 – כי יום המכירה ידחה ליום מימוש האופציה / התקיימות התנאי המתלה לפי העניין, או יום בו החלה הבניה בפועל (לאחר ההריסה).

כדי להוציא מטעות והדבר עולה מלשון סעיף 49לג1(ד)- המגבלה חלה רק על מוכר שהתקשר עם היזם בעסקת התמ"א, ואשר קיבל את דירתו הנמכרת בעסקת התמ"א כאמור, במתנה פטורה ממס בשנתיים שקדמו ליום "מכירת" הדירה בהסכם התמ"א עם היזם, ולא בשנתיים שקדמו ל"יום המכירה" כפי שתואר לעייל, אשר זה יכול שיגיע שנים לאחר יום חתימת חוזה התמ"א עם היזם. כלומר מתן דירה במתנה ע"י הדייר לאחר חתימת החוזה עם היזם, ולפני יום המכירה אין בה כדי לפגוע בפטור הקיים דייר בהתאם לפרק חמישי 5.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי כהן ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה , ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה