מבזק מס מספר 703 - 

מיסוי מקרקעין  28.9.2017

סעיף 67 לחוק, ופטור ממס רכישה גם בחלוקה בין בעלים משותפים במקרקעין שהם מלאי עסקי !! - 28.9.2017

מן המפורסמות הוא כי מכירה של מקרקעין שהן רכוש קבוע, נישומה על פי חוק מיסוי מקרקעין (להלן – החוק) בעוד שמכירת מקרקעין שהן מלאי עסקי פטורה ממיסוי מקרקעין על פי סעיף 50 לחוק (מה שמכונה בפי עם – "טופס 50"), וחבה במס הכנסה/מס חברות, על פי פקודת מס הכנסה (להלן – הפקודה).
בחוק ישנן הקלות מיסוי שאינן קיימות בפקודה. זאת נמצא למשל בסעיף 67 לחוק הקובע כי בנסיבות מסויימות, איחוד מקרקעין "סמוכות" או חלוקה מקרקעין המוחזקת בשיתוף (מושע) בין בעליה המשותפים, תהיה פטורה כליל ממס שבח.
במקביל, מצוייה הקלה בתקנה 27(א) לתקנות מיסוי מקרקעין הקובעת כי במכירת מקרקעין הפטורה ממס לפי סעיפי חוק מסויימים ובכללם סעיף 67 יחול פטור ממס רכישה.
בהחלטת מיסוי 7631/17 שפרסמה רשות המיסים אך לאחרונה, נקבע כי ניתן להחיל פטור ממס רכישה על חלוקת מקרקעין שהוחזקו במשותף, בין בעליהן, כך שכל אחד יחזיק לבדו רק בחלק מהמקרקעין כולן, זאת אף שמדובר במקרקעין שהן מלאי עסקי בידיהם!!

קרי – אף ש"לא ניתן" להחיל את הפטור לפי סעיף 67 לחוק בחלוקה כאמור (שכן עניין לנו במלאי עסקי ש"מכירתו" לרבות חלוקתו, הינה נשוא להטלת מס הכנסה/חברות על פי פקודת מס הכנסה בלבד) הרי שאין הדבר מונע החלת פטור ממס רכישה לפי תקנה 27 כאמור.
עיקר ההנמקה בהחלטת רשות המיסים היא:
"תקנה 27 לתקנות חלה על מכירה כמשמעותה בסעיף 67 לחוק מיסוי מקרקעין ולכן לעניין מס רכישה חלוקת מקרקעין המהווים מלאי עסקי בין בעליהם המשותפים… ללא תשלומי איזון ובהתאם לרציונאל ולתנאים בסעיף 67 לחוק מיסוי מקרקעין, אשר אינה יוצרת זכויות חדשות לבעלים המשותפים ומהווה למעשה כימות של אותן הזכויות שהיו בידי השותפים ערב פרוק השיתוף, תהא פטורה ממס רכישה בהתאם לתקנה 27 לתקנות".

אנו יכולים רק לברך על הפרשנות המרחיבה והלא דווקנית, שנקטה בה רשות המיסים לתקנה 27, כך שתפורש באופן תכליתי כלכלי, ואנו תקווה כי מגמה זו תמשיך ותתרחב למען גביית מס צודק ורק על רווחים אמיתיים שהופקו ומומשו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה