מבזק מס מספר 832 - 

ביטוח לאומי  4.6.2020

קביעת תושבות בתקופת משבר הקורונה – הקלות במוסד לביטוח לאומי - 4.6.2020

מנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי (להלן: המל"ל) הורה להנהיג הקלות בתקופת משבר הקורונה כדי לסייע למבוטחים בעת זו, לרבות הקלות בקביעת התושבות לשוהים בחו"ל ולחוזרים לישראל בעקבות המשבר.

קביעת תושבות בימים רגילים

ככלל, המל"ל ממשיך להכיר בתושב ישראל שיצא לחו"ל, בחמש השנים הראשונות שבהן הוא נמצא בחו"ל, כתושב ישראל. לאחר מכן, מברר עמו היכן מרכז חייו.

פקיד המל"ל רשאי לבחון מחדש בכל עת את התושבות של המבוטח ולהחליט בדיעבד על שלילתה.

לאחר חמש שנים שבהן תושב ישראל לא שהה רוב הזמן בארץ, המערכת אמורה לבצע בירור אוטומטי, שבסופו עלול להתחיל לגביו הליך של שלילת תושבות, תוך מתן זמן קצוב לערעור, שבו המבוטח עדיין זכאי לשירותי בריאות. בירור מרכז החיים נעשה עפ"י מבחני התושבות המקובלים, הנשענים על הלכות שנקבעו בביה"ד הארצי לעבודה (הוכחות אובייקטיביות על מרכז חיים בישראל ועל הניתוק מחו"ל, וגם היבט סובייקטיבי שמראה על כוונת האדם והיכן הוא רואה את מרכז חייו).

תושבות חוזרת לאחר שנותקה התושבות בעבר

הצהרה על תושבות קבע של תושב חוזר במשרד הקליטה מתקבלת לעיתים במל"ל ללא בדיקה מיידית, אך המל"ל בוחן את התושבות של המצהיר על פי מבחני מרכז חיים בציר הזמן – אם הוא אכן חזר לארץ למגורי קבע. ייתכנו מקרים שהתושבות שהוחזרה, אם הוחזרה, תתבטל רטרואקטיבית אם יתברר שמרכז החיים עדיין בחו"ל, על כל המשתמע מכך.

קביעת תושבות בתקופת משבר הקורונה

בעקבות שיתוף הפעולה ההדוק שיש בין המל"ל ולשכת רו"ח, מסר המל"ל כי הוא נוהג בדרך מקלה בקביעת התושבות של אדם בשני אופנים:

  1. שוהה בחו"ל במשך תקופה ארוכה

המערכת עודכנה כך שלא תישלל התושבות מתושבי ישראל השוהים בחו"ל בכל תקופת המשבר (בשלב זה עד חודש יוני 2020) גם אם עברו 5 שנים מיום שיצאו מהארץ.

מיותר לציין, כי מי שפיגר בתשלום דמי ביטוח בריאות, עלול להידרש לשלם "תשלום מיוחד לפדיון תקופת ההמתנה", טרם קבלת שירותי הבריאות בישראל.

  1. מי שאינו תושב וחוזר לישראל בתקופת משבר הקורונה

בשלב בדיקת התושבות של מי שחזר לישראל למגורי קבע בימי משבר הקורונה, המל"ל נותן משקל רב יותר להצהרת החוזר לארץ, מאשר הוא נותן בימים רגילים, ורשאי לאשר את התושבות תוך קבלת הנמקת השיבה: "משבר הקורונה".

בתום המשבר, תיעשה הבדיקה שאכן התושב נשאר לגור בישראל. ככל שיהיו ספקות, ייבדקו ההוכחות האובייקטיביות הדרושות שלא נבדקו בעת אישור התושבות.

ככל שיתברר שהאדם לא חזר לארץ ומרכז חייו נשאר בחו"ל, תישלל התושבות רטרואקטיבית, על כל המשתמע מכך.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח-גלרט, מר חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה.

 

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה