מבזק מס מספר 833 - 

מיסוי ישראלי  11.6.2020

מע"מ – מחיר העסקה לעניין רכבים משומשים, סעיף 5(א) לחוק - 11.6.2020

בתאריך 18 במאי 2020 פורסמה הוראת פרשנות 1/2020 – לגבי אופן הטיפול בעסקאות תיווך או מכירת רכב פרטי, אופנוע או טרקטורון משומש. להלן הרקע החוקי והנחיית הוראת הפרשנות:

חוק מע"מ והתקנות בנושא רכבים משומשים

  1. סעיף 7 לחוק מחירה של העסקה הינה התמורה שהוסכם עליה.

  2. על אף האמור בסעיף 7 לחוק, קובע סעיף 5(א) לחוק, כי בעסקאות של מכירת נכס משומש מסוים, על ידי מי שעסקו מכירת נכסים כאלה יהיה מחיר העסקה ההפרש שבין מחיר המכירה לבין מחיר הרכישה.

  3. מכוח סעיף 5 לחוק הותקנה תקנה 2 לתקנות מס ערך מוסף המתייחסת לקביעת המחיר במכירת רכב פרטי, אופנוע או טרקטורון משומשים, לפיה המס ישולם על ההפרש שבין מחיר הרכב בעת המכירה לבין מחירו בעת הרכישה.

  4. תקנה 5 לתקנות קובעת לעניין פיקדון/ערובה, במידה וניתן סכום כפיקדון להחזרת טובין שהושאלו או להבטחת ביצוע עסקה, יראו את הפיקדון כחלק ממחיר העסקה בתום ששה חדשים מעת שניתן, אלא אם הוחזר או הפך לחלק ממחיר העסקה קודם לכן, אלא אם הוסכם בכתב בין הצדדים כי הפיקדון או הערובה יישמרו בידי המוכר תקופה הארוכה מששה חדשים, ואז יראו אותם כחלק ממחיר העסקה בתום חודש לאחר תום התקופה המוסכמת.

יישום הוראות סעיף 5(א) לחוק ותקנה 2 לכל אחת מסוגי העסקאות לעיל:

ענף הרכב המשומש (רכב פרטי, אופנוע וטרקטורון) מתאפיין בשני סוגי עסקאות:

  1. עסקת תיווך – העוסק מקבל רכב משומש למכירה, לאחר שהרכב נמכר, הקונה מעביר את התמורה לחשבון העוסק והאחרון מעביר את התמורה למוכר, בניכוי עמלת התיווך. בגין העמלה על העוסק להוציא חשבונית מס או חשבונית עסקה על שם מוכר הרכב המשומש.  כספי פיקדון שיוותרו בידי העוסק ולא יועברו למוכר תוך פרקי הזמן הקבועים בתקנה 5 לתקנות, יראו בהם כחלק ממחיר עסקאותיו של העוסק החייבים במס בשיעור מלא.

על העוסק לנהל את ספר התיווך כאמור בתוספת י' להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות).

  1. עסקת קניה ומכירה – העוסק רוכש את הרכב המשומש מהמוכר. לאחר מכירת הרכב לרוכש החדש,  העוסק יוציא חשבונית מס על ההפרש שבין המחיר שמכר את הרכב המשומש לבין המחיר בו רכש אותו קודם לכן – על שם הרוכש החדש. 

החבות במס על ההפרש תחול לגבי כל רכב משומש בנפרד.

כאשר ההפרש שלילי, כלומר הפסד, יש לראות את מחיר העסקה שווה לאפס. לא יינתן להקטין את מחיר העסקאות האחרות בגובה ההפרש השלילי.  עמדה זו הובאה לידי ביטוי בהחלטת מיסוי 5587/14, העוסקת בעסקאות טרייד אין של רכבים פרטיים.

על העוסק לנהל את ספר הסחר כמשמעותו בתוספת י' להוראות ניהול ספרים ובה יירשמו הפרטים הנדרשים לגבי כל כלי רכב בנפרד.

האמור לעיל לא יחול במקרה בו נרכש הרכב מעוסק שהיה רשאי לנכות את מס התשומות בשל רכישתו או יבואו. במקרים אלו, מחיר העסקה הוא מלוא התמורה המתקבלת בגין המכירה.

לסיכום

קביעת תשלום מע"מ בגין הפרש בין מחיר המכירה למחיר הרכישה הינה הקלה.  נדגיש כי מדובר על נכסים ספציפיים המופיעים בתקנה 2.

בהחלטת מיסוי 5566/18 שאינה בהסכם, בקש העוסק כי ההקלה תחול גם לגבי כלי שיט משומשים, אך הנ"ל סורב. לכן, עוסקים המוכרים נכסים משומשים מסוגים אשר אינם מופיעים בתקנות, אינם זכאים להקלה כאמור.

עם זאת, במקרים מסויימים – כן תינתן הקלה של חיוב במע"מ עסקאות רק על המרווח שבין הקניה מאדם פרטי לבין מכירת הנכס בעתיד לרוכש חדש.

 

למשרדנו ניסיון בהשגת אישורים לחריגים כאמור.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ולרו"ח (משפטנית) ענבל שני, ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה