מבזק מס מספר 898 - 

ביטוח לאומי  3.11.2021

הכנסה חייבת של חברה משפחתית, השלכות נוספות - 3.11.2021

כאמור במבזק מס 895, נקבעה הלכה בביה"ד הארצי לעבודה בעניין נחושתן, כי כל ההכנסה החייבת של חברה משפחתית, תיחשב כמחולקת כדיבידנד לכל אחד מבעלי מניותיה, כל אחד לפי חלקו, בשנת הפקתה, ותחויב בידי כל אחד מהם בדמי ביטוח בשיעור החל על הכנסות פסיביות (12% – שיעור שולי).

על פי הלכת ביה"ד הארצי – החיוב בדמי ביטוח כהכנסה פסיבית בשיעור של 12% הוא ללא בחינת מקור ההכנסה החייבת בחברה המשפחתית, תוך יצירת אנדרלמוסיה בתכלית חוק הביטוח הלאומי:

מחד – הכנסה חייבת ממשלח יד או מעסק בחברה המשפחתית (לאחר ניכוי משכורות בעלי המניות השכירים בחברה), שהייתה חייבת בדמי ביטוח בשיעור מרבי של כ- 18% (בשיעור המלא), לו הופקה במישרין ע"י יחיד, תחויב ב-12% דמי ביטוח.

ומאידך – רווחי הון ושבח מקרקעין, ריבית בשיעור מס מוגבל, דיבידנד, ושכ"ד למגורים, בחברה המשפחתית – שהיו פטורים כליל מדמי ביטוח לו הופקו במישרין ע"י יחיד, יחויבו ב-12% דמי ביטוח.

נתאר להלן מספר מצבים, בהם יצא שכרו של הביטוח הלאומי כתוצאה מהלכה זו, דווקא בהפסדו – בכל הקשור בתשלום דמי ביטוח:

חברה משפחתית – מספר בעלי מניות

ההכנסה החייבת של החברה המשפחתית, תחשב כמחולקת כדיבידנד לכל אחד מבעלי המניות, כ"א לפי שיעור ההחזקה שלו במניות החברה.

מכיוון שהחוק מעניק פטור בגובה של 25% מהשכר הממוצע על הכנסות פסיביות, הרי שכל אחד מבעלי המניות בחברה המשפחתית יהנה מפטור מתשלום דמי ביטוח מהכנסה בסך של 31,653 ₪ לשנה (נכון לשנים 2020-2021).

לדוגמא

לחברה משפחתית יש הכנסה חייבת מעסק (חנות מכולת) בסך 300,000 ₪, לאחר ניכוי שכר בעלי המניות שמועסקים כשכירים בחברה. בחברה 3 בעלי מניות בחלקים שווים.

שלושת בעלי המניות יהיו זכאים לפטור מדמי ביטוח בסך כולל של כ- 95,000 ₪, ורק הכנסה בסך כ- 205,000 ₪ תתחייב בדמי ביטוח בשיעור של כ-12% (שליש לכל אחד מהם).

חברה משפחתית שבין בעלי מניותיה

מקבלי קצבת נכות כללית מלאה לשנה לפחות או לצמיתות, או נכות מעבודה בשיעור של 100% לצמיתות

הפיכת ההכנסה החייבת של החברה המשפחתית (לאחר ניכוי כמובן של שכרם של בעלי המניות השכירים בה), לדיבידנד – ככל הכנסה פסיבית בידיהם, תהיה פטורה כליל מדמי ביטוח בגינה.

חברה משפחתית – בעל ואישה

חוק הביטוח הלאומי קובע כי אישה נשואה לתושב ישראל (המבוטח כחוק לענף אזרח ותיק) שיש לה רק הכנסות פסיביות, פטורה מתשלום דמי ביטוח.

גם ידועה בציבור של בן זוג שהוא תושב ישראל המבוטח כחוק לענף אזרח ותיק, שיש לה רק הכנסות פסיביות, פטורה מתשלום דמי ביטוח.

דוגמא

לחברה משפחתית יש הכנסה חייבת מעסק (חנות מכולת) בסך 300,000 ₪ (לאחר ניכוי שכר עבודה לבעל, שהינו שכיר בחברה). מניות החברה מוחזקות  ע"י בני זוג: 90% לאישה ו-10% לבעל.

האישה פעילה בחברה, ואין לה כל הכנסה אחרת כשכירה או הכנסה מעסק או ממשלח יד.

90% מהכנסתה החייבת של החברה תיוחס לאישה כהכנסה מדיבידנד, ותהא פטורה כליל מדמי ביטוח.

גם הבעל יהא פטור כליל מדמי ביטוח בגין הכנסות החברה שייוחסו אליו (שכן מיוחס לו דיבידנד בסך 30,000 ₪, אך מגיע לו פטור שנתי של  31,653 ₪, כדלעיל). אם אלה הכנסותיו היחידות, ישלם מינימום דמי ביטוח כלא עובד.

חברה משפחתית – בעלי מניות בגיל הפרישה

מבוטחים שהגיעו לגיל הפרישה פטורים מתשלום דמי ביטוח בגין הכנסות פסיביות, לרבות דיבידנד בחברה משפחתית.

גיל פרישה בשנת 2021 – 62 לאישה ו-67 לגבר.

כלומר, אם אחד מבעלי המניות הגיע לגיל הפרישה, חלקו בהכנסות החברה יהיה פטור לחלוטין מדמי ביטוח.

יש לציין כי אף שהכנסה זו פטורה מדמי ביטוח, הרי שהיא מובאת בחשבון לעניין מבחני ההכנסה לזכאות לגמלת אזרח ותיק בגיל שיש בו מבחני הכנסה (אך כהכנסה פסיבית שיש לה תקרה גבוהה יותר מאשר הכנסה מעבודה).

חברה משפחתית – בעלי מניות שאינם תושבי ישראל

חובת תשלום דמי ביטוח בגין הכנסות פסיביות חלה אך ורק על תושבי ישראל, מגיל 18 ועד גיל הפרישה.

כלומר, אם אחד מבעלי המניות אינו תושב ישראל, חלקו בהכנסות החברה יהא פטור מתשלום דמי ביטוח.

הערות כלליות:

  • הובא לידיעתנו כי יש כוונה להגיש עתירה לבג"צ על הלכת נחושתן (ייתכן שראוי יותר להגיש עתירה לפסילת החלק הרלוונטי בתיקון 103, מאשר לפסול את ההלכה בביה"ד הארצי, שהסתמכה על פירוש לשון החוק המתוקן).

  • משנקבע כי כל הכנסתה החייבת של חברה משפחתית דינה כהכנסה פסיבית, הרי שהיא אינה כוללת רכיב ביטוחי גם למי שזו הכנסה ממשלח יד או מעסק בעבורו, כמו למשל דמי פגיעה בעבודה או דמי לידה.

  • והחשוב מכולם: יואילו להסביר לנו קברניטי הביטוח הלאומי, מובילי תיקון 103 והשופטים הנכבדים בביה"ד הארצי לעבודה: אם בסופו של דבר חברה משפחתית היא כחברה רגילה, ואין כל רלוונטיות למקורות הכנסותיה השונים, מהיבט חיובי הביטוח הלאומי על בעלי מניותיה, אז מה חטאו בעלי מניותיה של חברה משפחתית שדיבידנד המחולק אליהם ממנה, נקבע כחייב בדמי ביטוח, בעוד שבאותו יום ובאותו חיקוק ממש, נקבע שדיבידנד אחר שקיבל כל בעל מניות אחר, מחברה אחרת כלשהי שאינה משפחתית, פטור כליל מדמי ביטוח ??

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח-גלרט, מר חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה