מבזק מס מספר 946 - 

מיסוי בינלאומי  30.11.2022

עִתּוּק לישראל וקוץ בו - 30.11.2022

תושב (ואזרח) הולנד לצרכי המס המבצע עִתּוּק לישראל והופך לתושב ישראל לצרכי מס, והוא אינו בעל אזרחות ישראלית ולא תהא לו אזרחות ישראלית בעתיד לאחר המעבר לישראל, עדיין יהיה חייב במס רווח הון בהולנד בשל מכירת מניות חברת הולנדית, ובמה דברים אמורים?

סעיף 15(4) לאמנת המס עם הולנד קובע, כי "רווחים מהעברת כל נכס זולת הנכסים הנזכרים בסעיפים (1), (2) ו- (3), אפשר להטיל עליהם מס רק במדינה שבה נמצא מקום מושב המעביר" (סעיפים קטנים (1), (2) ו-(3) מתייחסים בין היתר להעברת מקרקעין, מיטלטלין  הקשורים למוסד קבע או בסיס קבוע, כלי שיט וכלי טיס). כלומר, מכירת מניות חברה הולנדית בידי תושב ישראל לצרכי מס לא תהיה כפופה למס בהולנד, אלא בישראל בלבד.

יחד עם זאת, סעיף 15(5) לאמנת המס עם הולנד קובע הוראות לפיהן הולנד (וגם ישראל – במקרה ההפוך) שומרת לעצמה את הזכות למסות רווח הון ממכירת מניות חברה הולנדית, בכפוף לקיומם של 3 תנאים מצטברים (נציין כי מנוסח האמנה בעברית לא ברור שהתנאים מצטברים, בעוד מנוסח האמנה באנגלית עולה כי התנאים מצטברים, בכך שבסוף כל תנאי מופיעה המילה המילה "and",  ואילו בעברית אין את המילים "וגם"):

  • היחיד הינו בעל אזרחות הולנדית בלבד, וגם

  • היחיד היה תושב הולנד במהלך 5 השנים האחרונות שקדמו למועד מכירת המניות, וגם

  • היחיד החזיק במישרין או בעקיפין, לבדו או יחד עם בן זוגו וקרוביו לפחות שליש מההון (הנפרע) של החברה ההולנדית, וכן לבד או יחד עם בן זוגו יותר מ-7 אחוזים מההון (הנפרע) של החברה ההולנדית.

ככל שמקיימים התנאים שלעיל, בעת מכירת מניות חברה הולנדית תהא להולנד זכות מיסוי.

הוראה ברוח דומה (ללא התנאים המיוחדים הקבועים באמנה עם הולנד)  קיימת בסעיף 7 לפרוטוקול האמנה עם שוויץ, לפיה ניתן לחייב במס רווח הון מהעברת מניות חברה תושבת מדינה מתקשרת אם המעביר היה תושב מדינה מתקשרת אחרת במועד כלשהו במהלך שנתיים שקדמו למועד העברת המניות.

באמנה הישנה עם קנדה הייתה הוראה לפיה ניתנה למדינה המתקשרת זכות למסות רווח הון מהעברת כל נכס, בהתאם לדיניה הפנימיים, ככל שהנישום היה תושב מדינה מתקשרת בכל עת שהיא במשך חמש שנים שקדמו להעברת הנכס. האמנה החדשה עם קנדה (ראו מבזקנו מספר 671) כוללת סעיף "מס יציאה" לפיו, מקום שיחיד חדל להיות תושב באחת המדינות והוא כפוף בה למס יציאה, המדינה האחרת רשאית למסות רווחי הון רק במידה שהרווחים האמורים לא נצמחו בזמן שהיחיד היה תושב המדינה הראשונה, אלא אם כן המדינה האחרת רשאית ממילא למסות את רווח ההון. האמנה החדשה עם קנדה אינה קובעת את אופן חישוב החלק "הפטור" – לינארי או לפי שווי הנכסים בעת ניתוק התושבות, אך נקבע מנגנון הסכמה הדדית לגבי שאלות שעשויות להתעורר ביישום סעיף זה.

מומלץ כי במכירת נכסים הכוללים שינויי תושבות לצרכי מס, ראוי שהנישום יבחן קיומם של הוראות מס יציאה במדינת המושב ובמדינת המקור, וכן האם אמנת המס קובעת כללים לגביהם.

לצוות משרדנו ניסון רב בליווי וייעוץ מקרים כאמור.

 

לפרטים נוספים לפנות לרו"ח ועו"ד יניב גולדשטיין, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה