מבזק מס מספר 951 - 

מיסוי בינלאומי  5.1.2023

דו"ח אסדרת תחום הנכסים הדיגיטליים – מיסוי קריפטו - 5.1.2023

בחודש נובמבר 2022 פורסם דו"ח אסדרת תחום הנכסים הדיגיטליים על ידי אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר (להלן: הדו"ח). בדו"ח קיימים מספר נושאים מעניינים אשר משפיעים על מיסוי נכסים דיגיטליים.

הדו"ח מגדיר כי "נכס דיגיטלי" הינו ייצוג דיגיטלי של ערך או זכויות, שניתן לבצע בו פעולת מסחר או העברה דיגיטלית למטרות תשלום, השקעה, צריכה או מסחר. הדו"ח מתמקד בנכסים דיגיטליים המבוססים על טכנולוגיה מבוזרת או טכנולוגיה דומה. הגדרה זו דומה להגדרות הרלוונטיות אשר רשות המיסים פירסמה בחוזר מס הכנסה מספר 05/2018 רשות המיסים בנושא: מיסוי פעילות באמצעי תשלום מבוזר (להלן: החוזר).

סעיף 6.4 לדו"ח דן במספר בעיות הכרוכות במיסוי נכסים דיגטליים ובין היתר בבעיית סיווג מקום הימצאם של הנכסים הדיגיטליים.

שאלת מיקום הנכס רלוונטית לנושאים רבים, ובין היתר לנושא זכויות המיסוי של מדינת ישראל, לנושא זיכויים ועוד. בהמשך לכך, מובאת בסעיף 7.4 לדו"ח המלצה לקבוע בחקיקה ראשית (על ידי תיקון פקודת מס הכנסה) כי סיווג מיקום נכס דיגיטלי יהיה בהתאם לתושבות בעל הנכס הדיגיטלי במועד הרכישה, למעט נכס דיגיטלי המשקף שווי של נכס או שירות בישראל.

קביעה כאמור תגרום לבעיות מס קשות מאוד, כגון – מצב בו נכס דיגיטלי מסווג כממוקם בישראל (בשל רכישתו ע"י תושב ישראל), ובעת מעבר התושב לחו"ל – לא ברור כיצד יחושב המיסוי לפי סעיף 100א ("מס יציאה"), וזאת משום שמיקום הנכס הוא בישראל לנצח. עוד שאלה היא – מה לגבי מתן זיכוי בשל מס זר שהוטל על הנכס – הרי מס זר ניתן כזיכוי רק כאשר מקור ההכנסה הוא מחוץ לישראל, ולא כך הדבר בהתאם להמלצות הדוח.

נבחן נקודת חיכוך נוספת- כידוע, תושב חוזר וותיק/ עולה חדש זכאי להטבות מס מכוח סעיף 14 לפקודה, ביניהן פטור מרווח הון שהופק מחוץ לישראל, גם אם רכש את אותו הנכס הנמכר כאשר היה במהלכה של תקופת ההטבות. התיקון הצפוי עלול להרע את מצבו של אותו אדם, שכן אם רכש מטבע קריפטו בבורסה מחוץ לישראל עת כבר היה תושב חוזר וותיק/ עולה חדש, רשות המיסים תוכל לטעון כי הפטור אינו מתקיים היות והנכס נרכש עת היה תושב ישראל.

בשלב זה נצפה כי רשות המיסים תשכיל לקבוע כלל מקור אשר אינו מטיל מס עודף על מי שרכש נכס דיגיטלי וזאת רק בשל היותו תושב ישראל בעת הרכישה. כמו כן, נקווה כי לא תהיה הרעה במצבם של העולים החדשים והתושבים החוזרים הוותיקים.

בהזדמנות זו נציין כי השבוע פרסמה רשות ניירות ערך הצעה לתיקון תחולת דיני ניירות ערך בנוגע לנכסים דיגיטליים, ובדוח האמור הרשות מציעה להפעיל את דיני ניירות הערך גם על "נכסים דיגיטליים".

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח נדב ליבנה ולרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה