מבזק מס מספר 205 - 

ביטוח לאומי  16.5.2007

חבות בדמי ביטוח של הכנסות שהופקו בחו"ל - 16.5.2007

בתיקון 132 לפקודת מס הכנסה (להלן: הפקודה) מיום 1.1.2003, אשר הרחיב את בסיס החיוב במס הכנסה, השלכות לעניין הרחבת בסיס המס גם לצורך הבט"ל.

 

חיוב בדמי ביטוח של הכנסות מחוץ לישראל ושוק ההון

כל ההכנסות מהמקורות המנויים בסעיף 2 לפקודה, המופקות בחו"ל בידי תושבי ישראל, כגון דמי שכירות על מקרקעין בחו"ל, תמלוגים בשל זכות יוצרים בחו"ל, קצבאות מחו"ל, דיבידנד או ריבית לרבות ריבית מפקדונות בנקאיים בחו"ל, הרי שלפני הרפורמה וכל עוד  שלא נתקבלו לראשונה בישראל, לא היו הכנסה לפי סעיף 2 לפקודה, כיוון שלא נצמחו, הופקו או  נתקבלו בישראל.

בעקבות הרפורמה, ההכנסות הנ"ל חייבות במס על פי סעיף 2(4) לפקודה, נמצאות בבסיס החיוב גם בבט"ל, ויבחנו בהתאם למעמדו הביטוחי של המבוטח.

אמנם הכנסות שכ"ד למגורים (בנסיבות מסוימות וכן הכנסות מריבית, דיבידנדים  וכו' (בארץ או בחו"ל), פטורות מתשלום דמי בט"ל בתנאים שנקבעו, למעט הכנסות בידי בעלי שליטה (במובחן מ"בעל מניות מהותי").

הכנסות פטורות במס הכנסה של עולים /תושבים חוזרים

בהמשך לאמור לעיל, עולים החדשים או תושבים חוזרים זכאים לפטור זמני ממס הכנסה על הכנסותיהם (בדר"כ הכנסות פסיביות) מחו"ל. הכנסות אלה נכללות בבסיס החיוב בדמי ביטוח בהתאם לסעיף 345 לחוק הביטוח

הלאומי. נזכיר כי הכנסה פטורה לפי הפקודה אינה בהכרח פטורה מדמי ביטוח.

חברה נשלטת זרה

"חברה נשלטת זרה" (להלן: חנ"ז) היא חברה זרה, הנשלטת על ידי תושבי ישראל ועיקר הכנסות חברה זו הן הכנסות פסיביות, או רוב רווחיה נובעים מהכנסה פסיבית. נקבע, כי תושבי ישראל שהם בעלי שליטה בחנ"ז יחויבו במס על הרווחים שלא חולקו אשר מקורן בהכנסות פסיביות של החנ"ז במהלך אותה שנה, כאילו חולקו כדיבידנד. במועד חלוקת הדיבידנד בפועל יהיו בעלי השליטה פטורים ממס הכנסה, לגבי רווחים, שלגביהם שולם כבר המס.

המוסד לבט"ל טרם פרסם הנחיות כיצד יש לחייב הכנסות אלה בדמי ביטוח וקיימות שתי גישות, כפי שיוסברו להלן:

  • לפי גישה אחת, יש לייחס את הדיבידנד הרעיוני גם לעניין הביטוח הלאומי, כהכנסה, שמקורה בסעיף 2(4) לפקודה, על פי השומות. חיוב בדמי ביטוח של ההכנסה הרעיונית, על פי גישה זו, עלול להביא למצב של "עודף תשלום דמי ביטוח" אם מניות החברה יימכרו לפני שחולק הדיבידנד בפועל, או במצב של הפסדים.
  • הגישה השנייה, יחייב המוסד לבט"ל בדמי ביטוח את הדיבידנד במועד חלוקתו בפועל, בדומה לחיוב בחברה משפחתית ובחברת בית (וכפי שהסברנו במבזק מס 204).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרואת החשבון אורנה צח (גלרט).

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה