מבזק מס מספר 257 - 

גילוי מרצון ונאמנויות  12.6.2008

תכנון מס החייב בדיווח-היבטים פליליים ואחריות המייצג. - 12.6.2008

כזכור תחולת ההוראה בדבר חובת דווח על תכנוני מס חייבי דווח הנה כהוראת שעה לשנים 2007 – 2009 ולפיכך עולה סוגיה זו במשנה תוקף לגבי דוחות המס אשר נערכים ומוגשים בימים אלו לרשות המסים – נבהיר כי חובת הדיווח בגין תכנוני מס חייבי דווח חלה על יחיד וכל ישות משפטית.

לדעתנו, חלופת הענישה צריכה להיות קנס מנהלי ולא כופר וזאת לאור העובדה כי  הענישה בפקודה על עבירות שהן "מחדל" – חוסר מעשה (למעט מקרים מיוחדים בהם ניתן להטיל כופר על מחדל דוגמת עבירה לפי סעיף 220(5) בגין אי הגשת דוחות שנתיים) –  הינה קנס מנהלי. אולם, לאור העובדה שלא חל שינוי בחוק העבירות המנהליות, התשמ"ו-1985 ותקנותיו, לא ניתן לקבוע קנס מנהלי.

עולות מספר שאלות לגביי חובת דיווח זו. במבזק זה נתייחס למספר סוגיות :

האם דוח שנתי אליו לא צורף דיווח על פעולה חייבת דיווח הינו דוח כוזב ?

נבהיר, כי בדוח השנתי לשנת המס 2007  התווספה פסקה נוספת, הן לדוחות היחיד והן לדוחות החברה, לפיה יש לסמן ב – "X" האם ביצע הנישום פעולה שהיא תכנון מס המחייב בדיווח בהתאם להוראות 131(ז), או לא. כמו כן, הוכנס לשימוש טופס מפורט בעניין שמספרו 1213, המיועד לצרוף לדוח השנתי.

נראה, כי מקום שסימן הנישום כי לא ביצע פעולה  מסוג זה ואף לא צירף טופס מס' 1213, למרות שבפועל ביצע פעולה כאמור, , המדובר הוא בדוח כוזב שמשמעותו עבירה בהתאם להוראות סעיף 220(2) לפקודה.

מקום בו לא סימן הנישום כלל ואף לא צירף טופס מס' 1213, על אף שביצע פעולה כאמור, אף כי יכול ולאור קיומו של סעיף ספציפי (216(8)) ל"טיפול" במחדל כזה, הרי שיכול ותטען הטענה מצד הרשויות לפיה "מחדל" כזה עולה בגדר סעיף 220(5), בטענהבמסגרת תיקון 147 לפקודה הוסף סעיף 216(8) זאת כאמצעי הרתעה וחיוב במסירת הדיווח .הסעיף קובע, כי  אדם אשר ללא סיבה מספקת לא דיווח על פעולה שהיא תכנון מס החייב בדיווח דינו מאסר שנה או קנס בסך של 26,100 ₪ או שני העונשים כאחד. חלופת ענישה נוספת הינה, נכון להיום, כופר כסף מכוח סעיף 221 לפקודה.

 כי עצם ההתעלמות ואי צירוף טופס 1213 כאמור, הינה בגדר של  "מרמה, ערמה או תחבולה".

מצב בו צירף הנישום טופס 1213 אך הדיווחים במסגרתו של הטופס "אינם נכונים" עלול להיחשב כעבירה בהתאם לסעיף 220(2) ו/או 220(5), או 217 בהתאם ליסוד הנפשי הקיים באותה עבירה.

במצב בו סימן הנישום בדוח, כי ביצע פעולה כאמור אך לא צירף הטופס כנדרש נראה, כי עבר עבירה בהתאם לסעיף 216(8).

מהי אחריותו של רואה החשבון לאי דיווח על פעולה חייבת בדיווח או על דיווח כוזב ?

סעיף 224 לפקודה משיב על שאלה זו בקובעו, בין היתר, כי רואה חשבון שסייע ללקוחו לערוך דו"ח, הודעה או מסמך אחר לצורך הפקודה, כשהוא יודע שאינם נכונים, יראוהו כאילו גם הוא עבר את העבירה .

לפיכך המלצתנו לרואי החשבון יועצי המס וכל המסייעים לאחר להגיש דוח, להחתים כל לקוח על שאלון / הצהרת מנהלים המפרטת את רשימת הפעולות ברי הדיווח להקריא ולהסביר את הרשימה ולוודא שהלקוח חותם כי קרא, הבין וכי לא בוצעו על ידו פעולות המנויות בשאלון / הצהרת מנהלים. פעולה זו תמנע ספק לגבי ידיעותיו של רואה החשבון לגבי קיומם או אי קיומם של פעולות ברי דיווח. ברי, כי מסמך מסוג זה יסייע מקום בו רו"ח כמבקר החברה לא יכול היה לדעת כי בוצעו פעולות כגון אלו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאברהם שהבזי, רו"ח (משפטן) ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה