מבזק מס מספר 262 - 

גילוי מרצון ונאמנויות  17.7.2008

תפיסת מסמכים -זכויות וחובות. - 17.7.2008

כפי שציינו במבזקים הקודמים בנושא, הרי יתכנו מצבים בהם עובדי רשות המיסים יגיעו לנישום בכדי לקבל או לתפוס מסמכים בהסכמה או מכוח סעיפי החוק השונים.

בהליך הפלילי – במידה והחיפוש נעשה מכוח צו של בית משפט : על החשוד להקפיד ולקבל עותק מצו החיפוש. כמו כן, עליו לבקש מהחוקרים להזדהות ולוודא שתעודותיהם בתוקף, בהתקיים הנ"ל –  יש לאפשר לחוקרים להיכנס, אחרת החוק מאפשר לחוקרים להפעיל כוח סביר, דוגמת – פריצה. יש לשקול האם ראוי ורצוי לשאול את החוקרים מהו הסטאטוס שבו נמצא החשוד : חופשי, מעוכב או עצור – כל סטאטוס והשלכותיו.

סעיף 26(א) לפסד"פ שכותרתו "הנוהל בעריכת חיפש" קובע :

"חיפוש, בין על פי צו ובין שלא על פי צו, ייערך בפני שני עדים שאינם שוטרים, זולת אם

(1)     לא ניתן בנסיבות העניין ובגלל דחיפותו לערכו כאמור…;

(2)     שופט הרשה לערכו שלא בפני עדים;

(3)     תופש הבית או המקום שבו נערך החיפושביקש לערכו שלא בפני עדים …;

יודגש, כי החוקרים יכולים שלא לאשר נוכחותו של עד מסוים בחיפוש מהטעם שאותו עד קשור לעניין הנחקר. כמו כן, על העדים להגיע תוך פרק זמן סביר ולכן החוקרים יכולים שלא להמתין לעד שעתיד להגיע בעוד מספר שעות. יודגש, כי תפקיד העדים לוודאאין בפסד"פ הגדרה מי הוא בעל תפקיד מיומן וניתן להניח כי מדובר באדם אשר עבר הכשרה לעניין. כיום, קיימת ברשות המיסים, יחידה להונאות מחשב אשר נוכחת בכל חקירה וחקירה ומבצעת "חקירת מחשב".

בסופו של החיפוש, יש להקפיד לקבל מהחוקרים, העתק של דו"ח חיפוש והעתק של רשימת החומר התפוס, רשימה אשר תיערך על ידי מי שביצע את החיפוש. ברשימה זו על החוקרים לפרט מה נלקח ומהיכן, לרבות רשימה של חומר אשר נתפס בחיפוש על גוף האדם.

יש חשודים אשר חושדים שמא החוקרים ישתלו ראיות בחומר אשר תפסו וזאת במטרה להפלילם. במידה ואכן קיים חשש מסוג זה, זכותו של החשוד אצלו נתפס החומר לסמנו עוד בטרם יחלו החוקרים לנבור בו. החומר התפוס יוכנס, במקום ביצוע החיפוש, לאריזה סגורה, והחשוד יחתום על האריזה. החומר יפתח ויסומן רק בנוכחות החשוד במשרדי החקירות. לאחר סימונו ניתן יהיהשלא נגרם נזק למקום בו נערך החיפוש.

לא למותר לציין, כי תופס הבית או המקום, או מי מטעמו, יכול להיות נוכח בעת עריכת החיפוש. כך, יוכל לדעת מה נלקח ומהיכן ולוודא שלא נגרם כל נזק למקום בו נערך החיפוש. יחד עם זאת, יש להביא בחשבון, כי החוקרים "ייצמדו" לתופסי הבית או המקום, על מנת לוודא שאינם משבשים הליכי חקירה, בכך שמשמידים מסמכים, מתאמים גרסאות, משפיעים על עדים וכדומה. כאשר מדובר בחיפוש אצל עורך דין, היחידה החוקרת מודיעה מבעוד מועד לנציג בלשכת עורכי הדין בישראל על עריכת חיפוש, כאשר שמו של עורך הדין חסוי, כדי שישלח נציג מטעם הלשכה להיות נוכח בעת החיפוש.

יודגש, כי בנסיבות מסוימות, ניתן לערוך חיפוש על גופו של אדם. כך קובע סעיף 29 לפסד"פ "נמצא אדם בבית או במקום שמחפשים בו או בקרבתו, ויש יסוד סביר לחשוד שהוא מסתיר אצלו חפץ שמחפשים, או שרשאים לחפש, אחריו מותר לחפש על גופו ". סעיף 22 לפסד"פ מגדיר "חיפוש על גוף האדם" – חיפוש על פני גופו של אדם, בבגדיו או בכליו …". סעיף 46 לפסד"פ קובע "חיפוש אצל אישה לפי פקודה זו לא ייעשה אלא בידי אישה". סעיף 23א לפסד"פ שכותרתו "חדירה לחומר מחשב" קובע, שחדירה לחומר מחשב וכן הפקת פלט מהווים חיפוש. החיפוש יעשה על פי צו ובאופן מפורש או בהסכמה. אולם, כך או כך, יעשה החיפוש על ידי "בעל תפקיד מיומן".לבודקו. החשוד צריך להביא בחשבון כי סימון המסמכים לוקח זמן רב, עובדה אשר מעלה אצל החוקרים שאלה לדיון – כיצד להבטיח את התנהלות החקירה.

גם בהליך האזרחי – המלצתנו לנישום, לבקש מהמבקרים להזדהות עם תעודה ולוודא שאכן סמכויותיהם בתוקף. במידה והמבקרים מבקשים לתפוס מסמכים יש לבקשם להציג אישור חתום על ידי פקיד השומה או סגנו לתפיסת המסמכים, שרק להם הסמכות לכך. כפי שציינו, מומלץ שלא להתנדב ולמסור בהסכמה את המסמכים אלא למוסרם מכוח סעיף 135(3). במידה ואכן מוסרים את המסמכים יש לשאוף ולהעתיקם ולמצער לערוך רשימה מדויקת ומפורטת מה נמסר. נזכיר, כי אין חובה להציג וקל וחומר למסור לעובדי מס הכנסה, מסמכים הנמצאים בכיס מכנסיו של הנישום.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאברהם שהבזי, רו"ח ומשפטן ממשרדנו.

 

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה