מבזק מס מספר 281 - 

גילוי מרצון ונאמנויות  11.12.2008

החלטות ועדות הכופר  מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, מחצית ראשונה – שנת 2008 - 11.12.2008

לפני מספר ימים פרסמה רשות המיסים את החלטות וועדות הכופר למחצית הראשונה של שנת 2008.

הפרסום כולל את מקצועו של מגיש בקשת הכופר, סעיף העבירה אשר יוחסה לו, סכום העבירה, שנות המס בה בוצעה העבירה, החלטת הוועדה ונימוקיה. שמות הנישומים לא צוינו.

מעיון בפרסום עולה כי התקבלו החלטות ב – 62 תיקים שעניינם עבירות על פקודת מס הכנסה וחוק מיסוי מקרקעין.

ב – 14 מקרים הוועדה החליטה לדחות את הבקשה לכופר, כאשר הנימוקים לדחייה משתנים מתיק לתיק. כלל הנימוקים הם : הוגש כבר כתב אישום (במס הכנסה או במע"מ), עבירות מס קודמות, סכום העבירה (גבוה), המלצת היחידה החוקרת, המלצת הפרקליטות, תדירות העבירה, משך זמן ביצוע העבירה, הרתעה בתחום העיסוק. להלן מספר דוגמאות :

מנהלי חברה העוסקת באספקת מוצרי מזון בדרום, נחשדו בדיווחים כוזבים של הוצאות שכר בסיוע רו"ח החברה בסכום של כ – 700,000 ₪ בשנים 2003-2005 (עבירות עפ"י סעיף 220 לפקודת מס הכנסה). הועדה החליטה לדחות הבקשה לכופר בנימוקים : סכום העבירה, המלצת היחידה החוקרת ועבירות מס קודמות.

בעל עסק למכירת מוצרי תאורה, נחשד בהעלמת הכנסות בסכום של למעלה מ – 660,000 ₪, בשנים 2004-2006 (עבירות לפי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה). הוועדה החליטה לדחות את הבקשה לכופר בנימוקים : המלצת היחידה החוקרת ומידת הזדון.

מקרה נוסף בו החליטה הוועדה לדחות את בקשת הכופר הינו בעניינו של בעל עסק להובלות מאזור הצפון, הנחשד בהעלמת הכנסות בסכום של 1.4 מיליון ₪ בשנים 1998-2006 (עבירות לפי סעיף 220 לפקודה) וזאת מהנימוקים : סכום העבירה, המלצת היחידה החוקרת ומידת הזדון. באותן חשדות ובגין אותו סכום דחתה הוועדה גם את בקשתו של חלפן כספים בנימוקים : סכום העבירה, המלצת היחידה החוקרת, תדירות העבירה והרתעה בתחום העיסוק.

הנימוקים השכיחים בתיקים בהם הוחלט להשית כופר הם : המלצת היחידה החוקרת, מצב אישי, מצב בריאותי, סכום עבירה (נמוך), הסרת המחדלים.

כופר הושת על רו"ח של חברה ליזום פרויקטים מאזור המרכז בגין חשד לעברת רשלנות (סעיף 217 לפקודה), בגין דרישת הוצאות פרטיות בספרי חברה שאותה ייצג, וזאת בנוסף לכופר שהושת על מנהל החברה.

נושא אשר נדון בחמישה מקרים הינו – זיוף אישור ניכוי מס במקור. הוועדה החליטה בכל המקרים להשית כופר בסכום נמוך. העבירה אשר יוחסה לנישומים אלה הינה לפי סעיף 220(6) לפקודה. כפי שציינו במבזק מס מספר 231, לדעתנו עבירה של זיוף אישור ניכוי מס במקור לא יכולה לדור תחת הרישא של סעיף 220 לפקודה. סעיף 220 רישא דן באדם אשר מתכוון להתחמק מתשלום מס, ואילו אדם אשר מזייף אישור ניכוי מס במקור מתכוון שלא לשלם על-חשבון חוב המס שיהיה עם הגשת הדוח השנתי. לדעתנו, ברשות המיסים ערים לבעייתיות ולכן משיתים כופר בעבירות של זיוף ניכוי מס במקור ובפועל יוצרים הרתעה שלילית. לדעתנו, ראוי כי הנושא יוסדר בחקיקה מפורשת אשר במסגרתה יקבע העונש בגין זיוף כאמור בסעיף ספציפי וללא הדיבר "בכוונה להתחמק ממס".

נושאים נוספים, מעבר להשמטת הכנסות, אשר נדונו בוועדות הכופר היו : פיצול משכורות, הצהרה כוזבת על מגורים ביישוב ספר (שני מקרים ובשניהם הושת כופר), אי דיווח בהצהרת הון, הוצאות כוזבות (הוצאות שכר או הוצאות פרטיות), העלמת קניות, חשבוניות כוזבות.

בשלושה מקרים נדונו עבירות על חוק מיסוי מקרקעין. בכל המקרים הושת כופר. בשני מקרים המוכרים הם רואי חשבון ובמקרה השלישי מדובר בעו"ד שערך והגיש מש"ח כוזב.

אנו בדעה שיש לעודד את מוסד הכופר ולהביא לכך שתיקים מובחרים בלבד יועברו לפרקליטות לשם הגשת כתב אישום. כידוע, לאחרונה נפסק כי יש לפרסם את שמות משלמי הכופר, פסיקה אשר עלולה להקטין את מספר הבקשות לכופר וליצור "צוואר בקבוק" בפרקליטות ו/או בביתי המשפט, כפי שציינו במבזק מס מספר 272 . 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאבי שהבזי, רו"ח ומשפטן ממשרדנו.

 

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה