מבזק מס מספר 327 - 

גילוי מרצון ונאמנויות  3.12.2009

ניהול הליכי שומה במקביל להליך פלילי - 3.12.2009

כאשר מתנהלים שני הליכים מקבילים, שאינם מגבילים זה את זה, נמצאים גם ה"נישום החשוד" וגם עובדי רשות המיסים בדילמה. הנישום כחשוד אשר החליט לעשות שימוש בזכות אשר הוענקה לו בהליך הפלילי ולשמור על "זכות השתיקה", יכול למצוא עצמו חייב להשיב בהליך האזרחי על אותן שאלות אשר נמנע מלהשיב עליהן, בין בע"פ ובין באמצעות דו"חות, הצהרות וכיוצא בזה. כך לדוגמה נישום חשוד אשר נשאל אילו נכסים בבעלותו שמר על זכות השתיקה, נדרש להגיש הצהרת הון… .

 כאמור, גם עובדי הרשות נמצאים בדילמה מכיוון שחומר חקירה מועבר לנישום, בדר"כ לפני שימוע ו/או לאחר הגשת כתב אישום, ובמצב של קיום הליכים מקבילים קיימת חובה להציג את חומר החקירה עליו התבססה השומה, יתכן, עוד לפני שההליך הפלילי הסתיים. לנגד עובדי רשות המיסים עומדים החששות דוגמת : שעד שיוגש כתב אישום לא יישארו כספים או נכסים מהם תוכל הרשות להיפרע או החשש מפני "התיישנות" במידה והנישום לא יורשע או לא ישלם כופר כסף.

 לאחרונה ריעננה הרשות רשות המיסים את ההנחיות כיצד לפעול כאשר מתנהלים שני ההליכים. ההנחיות הנ"ל מאגדות ומרכזות הנחיות אשר קיבלו בעבר ביטוי בפסיקה, בהוראות ביצוע ובחוזרים.

 לעניין הליכים מקבילים – עפ"י עמדת רשות המיסים יש לבצע טיפול מהיר סמוך ככול האפשר למועד אירוע המס או ביצוע העבירה, תוך מיצוי ההליכים האזרחיים והפליליים.

 להלן נושאים נוספים שנדונו בהנחיה :

1.  מה דין ממצאי החקירה לגבי ההליך האזרחי ?

עפ"י עמדת הרשות, ככלל כאשר מוצאת שומה בהסתמך על ממצאי החקירה הפלילית, כי אז אין להפחית את המס מזה הנגזר מממצאי החקירה. מאחר שרמות ההוכחה הנדרשות בכל אחד מן ההליכים שונות, קיימת אפשרות להוציא שומה שהמס הנגזר ממנה גבוה מזה שבהליך הפלילי. עם זאת, כאשר קיימות נסיבות המצדיקות את הדבר, ניתן להוציא שומה שהמס הנגזר ממנה נמוך יותר מזה העולה מממצאי החקירה, אולם זאת בתיאום עם הגורמים האמונים עליה.  כך, לדוגמה, קבלן אשר אין לו הוצאות עובדים אלא רק חשבוניות של קבלני משנה, חשבוניות אשר התבררו בחקירה כחשבוניות שלא הוצאו כדין (להלן:"חשבוניות פיקטיביות") – ברי, כי בהליך הפלילי החשבוניות הינן ראיה לעבירה ואילו בהליך האזרחי יש להתיר הוצאה בגין בניית הבניין. המלצתנו היא, בכל מקרה בו נחתם הסכם בהליך האזרחי הגבוה ממצאי החקירות יש לציין בהסכם שההסכם הינו כפשרה, ללא כל קשר להליך הפלילי.

 2. חובתו של המפקח בהליך האזרחי לבחון בעצמו את הממצאים ולא להתבסס על דוח בגמר חקירה.

 3. ההנחיה מדגישה את האיסור החל על העובד המטפל בהליך האזרחי להבטיח הבטחות לגבי אי קיום הליך פלילי. לדעתנו, הגם שאין ההנחיה עוסקת בהליך של גילוי מרצון, הרי שאיסור זה חל גם מקום בו הנישום מגיע מיוזמתו לפקיד השומה האזרחי ומבקש לדווח על עבירת מס שביצע בתנאי שלא יינקטו נגדו הליכים פליליים.

 

 לטעמנו היה מקום להוסיף הנחיה לפיה אין לאיים על הנישום או מייצגו שאם לא ייחתם הסכם שומה יועבר התיק לחטיבת החקירות, וכאמרתו של "המכוער" בסרט "הטוב הרע והמכוער" :

  "  – shoot. Don't talk When you have to shoot "

 

   לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח אברהם שהבזי או לעו"ד שלומי לוי ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה