מבזק מס מספר 327 - 

מיסוי ישראלי  3.12.2009

ניתן לערער על החלטה?! - 3.12.2009

חוק מס רכוש וקרן פיצויים התשכ"א-1961 עוסק,  בפרק הפיצויים שבו, באופן קבלת הפיצוי בגין נזקי מלחמה ישירים ועקיפים, לניזוק כהגדרתו בחוק. דיון פרשני נרחב ניתן למצוא  בפס"ד ס.ת.ו בקעות (רע"א 6904/97) ובבג"צ גני חוגה(בג"צ 8803/06) .

דרך ישומו של חוק זה ,כמו חוקים מנהליים אחרים  יכולה שתהיה בהסכמה או ב"החלטת מנהל" כהגדרתה בתקנה 8 לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים התשל"ג-1973 . בתקנות ,למנהל פרק זמן מוגדר למתן ההחלטה ולתשלום הפיצוי.

החלטות מנהליות בשלב זה אינן סופיות וניתן ל"תקנן" ל פי הנחיות החוק, במספר דרכים.

בדומה להחלטה בשומות מס הכנסה, גם כאן ניתן לערער על החלטת המנהל, על פי תקנה 11 לתקנות הנ"ל.

בין היתר בתקנה 11(ה) נאמר:"ועדת הערר תכריע בכל ערר שיוגש לפניה והיא רשאית לבטל,להפחית,לאשר או להגדיל את סכום הפיצויים שקבע המנהל,לשנות חלוקתו בין הניזוקים, או לשנות החלטתו בדבר שיקום הנזק".

על פי סדרי הדין, ניתן לערער תוך 30 יום על החלטת הועדה,בבעיה משפטית , לבית המשפט המחוזי.תקנה 12א מפרטת את – דרך הגשת הערעור.

תקנה 9 לתקנות האמורות , מאפשרת למנהל "…לתקן החלטה לפי תקנה 8 תוך ארבע שנים מיום שניתנה,אם נתגלו עובדות חדשות או אם ראה כי היתה בה טעות". אפשרות זו תואמת במלואה את מטרת סעיף 147 לפקודת מס ההכנסה וסעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין בהקשר לטיפול בשומות, אך בשונה מסעיפי הפקודה ומיסוי מקרקעין תקנה 9 לכאורה, אינה מתייחסת לאפשרות הנישום/הניזוק – לבקש פתיחת ההחלטה, אלא רק המנהל רשאי לבצע תיקון, אם ימצא לנכון. הבדל חשוב  אחר הינו,כי כאן עסקינן בנזקי מלחמה ובפיצוי עליהם על מנת לאפשר קיומם של עסקים במקומות שהוכרזו "ישובי ספר", ובמקרה זה "שומת" האזרח הינה לקבלת סכומי כסף מהמדינה בגין נזקי מלחמה שנגרמו לו, ולא לגבי מהלך פעילות השוטפת הרגילה,כך שלגישתנו יש לנהוג בה ב"הבנה" יתרה מצד הרשות המבצעת – רשות המיסים בישראל.

 ניטול דוגמא אשר מצביעה בבירור על הפרשנות המקלה שנותן ביהמ"ש לטיפול בנזקי מלחמה ובניזוקי המלחמה באיזורים שהוגדרו "איזורי ספר" . בימים אלה התקבלה החלטה בבג"צ 1070/08 בו נדרש בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ להחליט האם העותרים "קטיף"-מושב שיתופי ואח' יוכלו להגיש תביעה נוספת בגין שנת 2004 שהוגשה באחור רב, אף שהעותרים הגישו בעבר תביעות בגין נזקי מלחמה וקיבלו כבר פיצוי בגין נזקים ישירים ועקיפים בגין שנה זו. פסק הדין שניתן בהסכמת רשות המסים הייתה מחיקת העתירה ,לאור העובדה כי רשות המיסים קיבלה את עמדת ביהמ"ש והסכימה לאפשר הגשת התביעות.

 למותר לציין כי תקנה 11 מאפשרת למי שרואה עצמו מקופח גם על החלטה לפי תקנה 9 (תיקון החלטת המנהל) לערור עליה לפני ועדת ערר .

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח צחי שביט אבוהב ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה