מבזק מס מספר 366 - 

גילוי מרצון ונאמנויות  7.9.2010

מרבה נכסים מרבה נתונים בהצהרת ההון – הצהרת הון כוזבת. - 7.9.2010

בברכת המזון מברך האורח את בעל הסעודה "ויהיו נכסיו ונכסינו מצלחים וקרובים לעיר, ואל יזדקק לפניו ולא לפנינו שום דבר חטא והרהור עוון, שש ושמח כל הימים בעשר וכבוד…"

לאחרונה פרסמה רשות המיסים מספר החלטות וועדות הכופר אשר בהן הושת כופר.

החלטה 81/09, עניינה – הצהרת הון כוזבת. עפ"י הפרסום "מנהל חברת יבוא מאזור המרכז נחשד בהגשת הצהרת הון כוזבת, לא כלל 2 חברות שבבעלותו בחו"ל, עבירות לפי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה". וועדת הכופר החליטה להשית כופר בסך 100,000 ₪ לאור המלצת היחידה החוקרת.

גם בהחלטת כופר 94/09 הושת כופר בגין הצהרת הון כוזבת.

פקיד השומה רשאי מכוח סעיף 135(1) לפקודה לדרוש מאדם להגיש הצהרת הון. לאדם אשר נדרש להגיש הצהרת הון ולא הגישה בלי סיבה מספקת מייחסים בדר"כ עבירה לפי סעיף 216(1) לפקודה שהעונש שיכול בית המשפט לקבוע נגד הנאשם עד שנה מאסר ו/או קנס בסך של 26,100 ש"ח. חלופה עונשית הינה קנס מנהלי בסך של 980 ₪ (מכוח תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי – חיקוקי מיסים), התשמ"ז-1987). במקרים "מיוחדים" מייחסים לאי הגשת הצהרת הון עבירה מטריאלית לפיה אדם במזיד בכוונה להתחמק מתשלום מס השתמש במרמה, ערמה או תחבולה בכל שנמנע מהגשת הצהרת הון.

כאשר אדם בוחר למלא את דרישת פקיד השומה ומגיש הצהרת הון, עליו לוודא של הפרטים והנתונים מלאים ונכונים, אחרת עלול האיש במקרים מסוימים למצוא עצמו בחדרי החקירות כחשוד בעבירה מסוג פשע שעונשה עפ"י החוק עד 7 שנות מאסר ו/או קנס בסך של כ 200,000 ש"ח. חלופה עונשית להליך המשפטי הינה מסלול הכופר. במסלול זה משלם אדם כסף בכדי לכפר על לכאורה פשעיו. כך, בהחלטות וועדת הכופר הנ"ל – נקבע לחשוד כופר בכדי לכפר לכאורה על מחדלו.

נציין, כי גם מייצגו של הנישום עלול למצוא עצמו בחקירה פלילית במידה ויעלה חשד לפיו ידע על נכסים ו/או התחייבויות של לקוחו – הנישום, ולא כללם  בהצהרת  ההון .  חשד  זה   יכול  להתעורר

לדוגמה כאשר בניירות העבודה של רואה החשבון נמצאו פרטים שלא נכללו בהצהרת ההון והיו צריכים להיכלל.

במידה ונישום ו/או מייצגו "נזכרים" שלא דיווחו על נכס או התחייבות בהצהרת ההון, עומדת להם האפשרות לבצע הליך של גילוי מרצון (בתנאי שעומדים בהוראת הנוהל) ובכך לרכוש "פוליסת ביטוח" לפיה לא ינקטו סנקציות פליליות בגין המעשים הפליליים.

מרבה נכסים מרבה דאגות. אחת הדאגות צריכה להיות – לא לשכוח לציין בהצהרת ההון נכס או התחייבות שיש לציינם. אנו ממליצים להקפיד למלא את הצהרת ההון בצורה מלאה ונכונה, לרבות נכסים בחו"ל, והחזקה בחברות בחו"ל וזאת לאור העובדה כי ניתן לחקור חשד להצהרת הון כוזבת 10 שנים לאחור (ראו סעיף 225 לפקודה).

במידה והוגשה הצהרת הון כוזבת וטרם נפתחה חקירה – אנו ממליצים לבצע הליך של גילוי מרצון.

 

  לפרטים נוספים ניתן לפנותלעו"ד (רו"ח) אברהם שהבזי ממשרדינו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה