מבזק מס מספר 486 - 

מיסוי בינלאומי  14.2.2013

ניכוי במקור בעסקאות בינלאומיות, האם ניתן להמתיק את הגלולה? - 14.2.2013

בעת תשלום לתושב חוץ בגין הכנסה חייבת בישראל, יש לנכות מס במקור בשיעור של 25% מההכנסה. עם זאת, ניתן לפנות לפקיד השומה להפחתת שיעור הניכוי במקור למשל, בשל הוראות אמנה הקובעות ניכוי במקור בשיעור הנמוך מ- 25% על ההכנסה הנדונה.

כך למשל, הוראות האמנה בין ישראל לארה"ב קובעות כי ינוכה מס במקור בשיעור של 17.5% בלבד בגין הכנסות ריבית המשולמות לחברה האמריקאית (סעיף 13(2)(א) לאמנה).

עם זאת, סעיף 13(2)(ב) לאמנה מאפשר לחברה האמריקאית להתחייב במס על הריבית כרווחי עסקים, קרי להתחייב על הכנסות הריבית נטו בשיעור מס החברות בישראל.

לעיתים קרובות ניכוי המס במקור בשיעור של 17.5% (על הריבית ברוטו) עולה על חבות המס בישראל בגין ההכנסה החייבת נטו של החברה הזרה. מנגנון זהה קיים גם באמנות חדשות עליהן חתמה ישראל, כדוגמת בריטניה.

מן המפורסמות הוא כי מנגנון חיוב במס של תושב חוץ על ההכנסה החייבת (הכנסה נטו) שהופקה בישראל, חלף חיוב במס בדרך של ניכוי במקור על מלוא ההכנסה (ברוטו), אינו מוגבל למקרים בהם מנגנון כאמור נקבע במפורש באמנה. נישומים תושבי חוץ יכולים לנצל אפשרות זו גם כאשר לא קיים מנגנון ספציפי באמנה, גם לגבי פריטי הכנסה אחרים (ולא רק ריבית), ואף כאשר לא קיימת כלל אמנה בין ישראל למדינת מושבו של תושב החוץ.

תושב ישראל הפועל בחו"ל, כפוף אף הוא למס בדרך של ניכוי במקור במדינה בה הופקה ההכנסה, בשיעורים הקבועים בדיניה הפנימיים או בשיעור נמוך יותר, עפ"י הוראות
האמנה, אם קיימת אמנה.

בדומה לנהוג בישראל, מדינות רבות מאפשרות למפיק ההכנסה הישראלי להתחייב במס על ההכנסה החייבת נטו שהופקה באותה מדינה, חלף חיוב במס בדרך של ניכוי במקור על מלוא ההכנסה (ברוטו). על הנישום הישראלי (יחיד או חברה) הבוחר בחלופה האמורה, להגיש דוח לרשויות המס במדינת הפקת ההכנסה בגין ההכנסות שהופקו בתחומה או לקבל אישור מקדמי מרשויות המס. בעת חישוב ההכנסה החייבת, יותר לנישום ניכוי הוצאות שיצאו בייצור ההכנסה, כך שישלם אמנם מס מלא (עפ"י שיעור מס החברות או מדרגות המס החלות על יחיד, לפי העניין), אך על הכנסתו החייבת בלבד.

למשל, חברה ישראלית מעניקה שירותים טכניים לחברת אם הודית בשיטת "cost plus 10%": בהתאם להוראות האמנה ודין המס ההודי, הודו תנכה מס בשיעור של 10% מההכנסה. במקום זאת, החברה הישראלית יכולה לבחור להתחייב במס החברות ההודי (כ- 42%, לרבות מס סניף ומסי יסף) על מרווח הרווח בלבד (אפקטיבית- 3.8% בלבד ממחזור ההכנסות), בכפוף לכללי מחירי ההעברה ולחובות הדיווח הנוהגים בהודו.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ולרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה