מבזק מס מספר 537 - 

מיסוי בינלאומי  13.3.2014

הסדרי מעבר לנאמנות נהנה תושב ישראל - 13.3.2014

השבוע פרסמה רשות המסים הסדרי מעבר הקובעים מסלולי מס שונים לנאמנויות שנוצרו על ידי תושבי חוץ ושבהן קיים נהנה ישראלי, במקרים מסוימים. הסדרים אלו נועדו להכניס לתוך רשת המס הישראלית נאמנויות שעד ליום 31/12/2013 ("המועד הקובע") לא היו חייבות במס או שכך נטען לגביהן. להרחבה בעניין שינוי החקיקה שהצריך את פרסום הסדרי המעבר, ראו מבזקנו הקודמים (מספר 519 ו- 534).

ככלל, מדובר בהסדר אופציונאלי לבחירתו של הנאמן בנאמנות, ובכל מקרה בו הנאמן אינו מעוניין בהסדר כאמור, או שההסדרים לא חלים לגבי אותה נאמנות, יחולו הכללים הרגילים הקבועים בפקודה בכלל ובפרק הנאמנויות בפרט.

ההסדרים מאפשרים, תחת תשלום מס באחד משני המסלולים שנקבעו, להסדיר מבחינה מיסויית את הון הנאמנות ואת הכנסתה החייבת לשנים הרלוונטיות, תוך אפשרות לביצוע שיערוך נכסי הנאמנות לפי שוויים באותו מועד (Step – Up), ובכך להסיר מחלוקות וחשיפות פוטנציאליות באשר לסוגיית סיווג הנאמנות לשנים הקודמות וחיובה או אי חיובה במס בהתאם. כך, נאמנות שלטענת הנאמן בה נחשבת ל"נאמנות יוצר תושב חוץ" בהתאם לדין הקודם (אולם תיתכן עמדה שונה מצד רשות המסים לאור הנסיבות, למשל ובעיקר מידת השפעתו של נהנה ישראלי על הנאמן ו/או אופן ניהול הנאמנות), תוכל לשלם מס בשיעור נמוך או על חלק מההכנסה בלבד בתקופה הקובעת בהסדר, ל"סלק את הגיבנת" ולהסיר את אי הוודאות בקשר לעבר, ובמסגרת זו ליישר קו לקראת שנת המס 2014, עת נכנסה החקיקה החדשה לתוקף.

יש לקשור אפשרות זו הניתנת כיום לנאמנים בנאמנויות כאמור, עם חובתם של נהנים תושבי ישראל להגיש דוח לשנת המס 2013, אם קיבלו חלוקה מנאמנות באותה שנה, ובמיוחד מיום 1/8/2013, ולציין בדוח המוגש (בין אם מסיבה זו ובין אם מסיבה אחרת) את סכום החלוקה שקיבלו. דיווחים כאמור עשויים מן הסתם להציף את הידיעה על קיומן של אותן נאמנויות ובהתאם גם את סקרנותה של רשות המסים בכל הנוגע לסיווגן ולאפשרויות חיובן במס. למיטב ידיעתנו, הסדרי המעבר יכולים להתנהל באופן אנונימי.

מסלול מיסוי אחד מבוסס על חיוב במס של חלק מתוך ההכנסה החייבת (בין 1/3 ל- 2/3) בשנים 2006 עד 2013 בשיעורים הנקובים בפקודה, תוך אפשרות לביצוע "מכירה רעיונית" של נכסי הנאמנות בתום אותה תקופה (ובהתאם גם שיערוך מחירם המקורי) ותשלום מס על חלק תואם מרווח ההון ("מסלול ההכנסות"). מסלול אחר מאפשר תשלום מס בשיעור שבין 0% עד 6% על הון הנאמנות למועד הקובע (שווי הנכסים בתוספת חלוקות משנת 2006), גם כאן תוך שיערוך מחירם המקורי של נכסי הנאמנות ("מסלול ההון").

קביעת החלק מההכנסה החייבת שיחויב במס במסלול ההכנסות או קביעת שיעור המס החל במסלול ההון, תלוי בפרמטרים מסוימים שנקבעו – פטירתו של היוצר אם הייתה ומועדה, ומידת השפעתו של נהנה ישראלי. כמו כן, קיומה של קרבה משפחתית בין היוצר לנהנה הינה תנאי סף לתחולת הסדרי המעבר, אולם גם במקרים אחרים ניתן להגיע להסדר עם פקיד השומה בדבר חבות המס, אם קיימת.

נקבעו תנאים נוספים, כמו למשל שער החליפין הרלוונטי לקביעת תשלום המס, אפשרויות זיכוי ממס זר וכיו"ב, אולם לא נרחיב בעניין זה, כאן.

בסיכומו של דבר, הסדרי המעבר מציעים אפשרויות מעניינות ביחס לנאמנויות הרלוונטיות, הן ביחס לפשרה בגין שנות העבר והן ביחס להיערכות המיסויית לשנים הבאות, עת הורחבה רשת המס בכל הנוגע למיסוי נאמנויות.

למשרדנו ניסיון עשיר בטיפול בנאמנויות והסדרי מס לנאמנויות ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה הקשורה בנושא זה.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) אייל סנדו ולרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה