מבזק מס מספר 542 - 

מיסוי בינלאומי  24.4.2014

"מוסדות כספיים" יידרשו בעתיד להעביר מידע לרשות המסים אודות נכסי תושבי חוץ (FATCA) - 24.4.2014

בהמשך למבזק מס מספר 535 מיום ה- 27.2.2014 בנושא הצעת חוק לתיקון מס' 200 לפקודת מס הכנסה, שתכליתו להוסיף לפקודה הוראות המתירות העברת מידע במסגרת הסכם לחילופי מידע, פורסם תזכיר חוק לתיקון הפקודה שתכליתו הוספת הוראה בדבר זיהוי פרטים של בעל זכות בחשבון ב"מוסד פיננסי" ואופן העברתם לרשות המסים, כפי שיקבע בתקנות שיפורסמו על ידי שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת.

הרקע לפרסום התזכיר והצורך בתיקון הפקודה נובע מחתימה הצפויה על הסכם בין ישראל לבין ארה"ב בעניין יישום Foreign Account Tax Compliance Act ("ה- FATCA") בישראל. בתמצית נציין שכללי ה- FATCA נועדו להמציא לרשויות המס בארה"ב מידע איכותי לגבי נכסים והכנסות של "US persons" (תושבי ארה"ב, אזרחי ארה"ב ויחידים המחזיקים בגרין קארד) המוחזקים מחוץ לארה"ב.

לצורך יישום כללי ה- FATCA קיימות שתי חלופות: הראשונה, חתימה על הסכם בין ארה"ב לבין מדינה נתונה לגבי יישום כללי ה- FATCA והאחרת, הסכם FATCA פרטני בין רשות המסים בארה"ב לבין מוסד פיננסי פלוני.

הואיל וישראל מנהלת מו"מ עם ארה"ב לקראת חתימה על הסכם FATCA, לא יידרשו מוסדות פיננסים בישראל לחתום על הסכם פרטני עם רשות המסים בארה"ב, ולא יחולו עליהם הסנקציות שנקבעו בחקיקת ה- FATCA החלות על מוסדות פיננסים שלא יחתמו על הסכם FATCA פרטני או יחסו תחת הסכם כולל בין מדינת מושבם לארה"ב.

הסנקציות כוללות בין השאר, ניכוי מס במקור בשיעור מרבי של שיעור של 30% הקבוע בקוד המס האמריקאי מהכנסות שהופקו בארה"ב.

לכאורה הוראה זו עשויה לסתור את הוראות האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לבין ארה"ב הקובעות שיעורי מס מופחתים, אלא שמכיוון שעל פי הדין בארה"ב רואים את אמנות המס כחלק מהדין הפנימי, ומשום שדין מאוחר גובר על דין קודם, יוצא אפוא שמבחינת ארה"ב, כללי ה- FATCA גוברים על אמנות המס עליהן היא חתומה (למותר לציין שכל שינוי בחקיקת דיני המס בארה"ב יגבר על הוראות הקבועות באמנה).

הסנקציות כוללות גם מגבלות חמורות על אותו מוסד כספי באשר לביצוע עסקאות הנקובות בדולר של ארה"ב.

הגדרת "מוסד כספי" שבתזכיר הינה רחבה ביותר וכוללת בין היתר מוסד למשמורת, מוסד לפיקדונות, ישות העוסקת בהשקעות, חברת ביטוח מסוימת ומי שייקבע על ידי  שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת.

לאור ההגדרה הרחבה (התואמת את ההגדרה הרחבה המצויה בכללי ה- FATCA) יכנסו תחת כנפי הכללים, בנוסף לבנקים כמובן, גם בתי השקעות, מנהלי השקעות, קופות גמל, קרנות פנסיה ושותפויות המשקיעות בנכסים פיננסיים (כדוגמת קרנות גידור).

בשולי הדברים נעיר כי אמנם הצורך בתיקון הפקודה לגבי איסוף מידע נובע מהסכם ה- FATCA הצפוי להיחתם עם ארה"ב, אך הישום יכול שיהא רחב יותר כך שהמידע שיימסר לרשות המסים על ידי המוסדות הפיננסים, יכול להשמר גם לצורך מסירתו בהתאם לסעיף חילופי מידע באמנות המס של ישראל עם מדינות נוספות או על פי הסכמים לחילופי מידע שייחתמו בעתיד על ידי ישראל עם אותן מדינות. ישראל אף הצהירה בתזכיר החוק האמור לעיל, כי בכוונתה לחתום בקרוב על האמנה המולטילטראלית לחילופי מידע.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ולרו"ח (עו"ד) יניב גולדשטיין, ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה